In peisajul masonic romanesc - dominat detasat de Marea Loja Nationala a Romaniei (MLNR), dar agitat de diverse organisme schismatice si organizatii paramasonice - a aparut, de curand, un nou jucator de marca. Este vorba despre Marele Orient al Romaniei (MOAR), reinfiintat, vara aceasta, cu ajutorul Marelui Orient al Frantei. Dupa o pauza de aproape sase decenii. Asa cum sta bine unei organizatii care se respecta, MOAR a decis sa-si lamureasca pozitia, eliminand orice ambiguitati.
Marele Orient al Romaniei isi asuma deschis statutul de masonerie "iregulara" si se prezinta ca o alternativa la sistemul masonic strict al "regularilor" - tutelat de Marea Loja Unita a Angliei. "Delimitarile sunt clare si nu exista nici un fel de rivalitate sau competitie intre noi", a explicat Marele Maestru al MOAR, Mircea Deaca. Artist consacrat in arte vizuale la Paris, publicist si critic literar, Deaca a fost initiat, in 1993, in Franta.
Radacinile istorice
Marele Orient al Romaniei are astazi in componenta sa sapte loje, totalizand circa 170 de membri. Primul convent a avut loc, la sfarsitul saptamanii trecute, la Brasov. Si totusi, in spatele acestei organizatii se afla o intreaga istorie, explica Marele Maestru, Mircea Deaca: "MOAR continua traditia masoneriei romanesti de tip adogmatic si liberal. Marele Orient al Romaniei a fost infiintat in 1879 si a fost desfiintat de autoritatile comuniste in 1948. El a fost reinfiintat in 2005, in conditiile instaurarii democratiei si gratie Marelui Orient al Frantei.
Obedienta Marelui Orient al Romaniei isi gaseste legitimitatea istorica in filiatia directa cu Marele Orient al Frantei - asociatie europeana care va sarbatori in curand 300 de ani de existenta - si, simbolic, in continuarea traditiei de tip Mare Orient in Romania. Dincolo de conceptul de regularitate, Marele Orient al Frantei este in relatie de schimb de scrisori cu Marea Loja Unita a Angliei, si acest lucru cu Ğregularitateğ."
Femeile si credinta in Dumnezeu
Dincolo de jocul de cuvinte, Mircea Deaca nu doreste sa perpetueze nici o confuzie. Spre deosebire de alte entitati masonice romanesti, Marele Orient nu se pretinde "regular". Dimpotriva, isi afirma cu mandrie specificitatea. Deaca explica:
"MOAR este o federatie de loje care se defineste ca putere simbolica suverana, adogmatica si liberala. MOAR este suveran in masura in care nu este interesat de recunoasterea obedientelor dogmatice si conservatoare. El cauta relatiile de prietenie atat cu obedientele care fac parte din reteaua francmasoneriei adogmatice si liberale, cat si cu obedientele care respecta existenta sa. MOAR este o putere simbolica in masura in care pastreaza ritualul traditiei initiatice. MOAR este adogmatic in masura in care considera ca criteriul religiei si al credintei ori non-credintei apartine de decizia individuala si nu este un criteriu de selectie pentru initiere." El insusi crestin ortodox, Mircea Deaca insista asupra faptului ca Marele Orient nu este o masonerie "atee" - asa cum a fost adeseori prezentat: "Pur si simplu, MOAR nu face discriminare in functie de credinta si religie. Aparam principiul republican al laicitatii, adica respectul libertatii individuale, de constiinta si de religie."
Ceremonia de reinfiintare a Marelui Orient al Romaniei, desfasurata, vara aceasta, la Bucuresti Si in ceea ce priveste acceptarea femeilor, Marele Orient se diferentiaza net de masoneria regulara, "conservatoare". De aici caracterul sau "liberal". Mircea Deaca explica: "MOAR este liberal in masura in care recunoaste femeilor statutul de initiat si nu face o segregatie in functie de sex." Cu toate acestea, organizatia sa este, deocamdata, una strict masculina. Deaca nu exclude, insa, posibilitatea ca, pe viitor, situatia sa se schimbe. Oricum, Marele Orient al Romaniei (ca si cel al Frantei) intretine relatii cu organizatii masonice feminine sau chiar mixte (cum ar fi "Dreptul Uman"), fapt de neconceput in masoneria regulara.
Masoneria multipolara
O alta diferenta fundamentala fata de masoneria regulara provine din modul in care Marele Orient interactioneaza cu alte entitati masonice. Mircea Deaca precizeaza:
"MOAR recunoaste ca frati toate persoanele initiate conform traditiei. El recunoaste Marile Loje, fie ele recunoscute sau nu de instantele interne organizatiei lor, la orice nivel. El nu se amesteca in treburile interne ale Marilor Loje. El are relatii de prietenie formale sau informale cu alte obediente: Mari Loje sau Mari Oriente. MOAR accepta si incurajeaza diferentele obedientelor masonice. O unica formula Ğagreatağ pe criterii de credinta si de excludere de catre un centru aflat in varful ierarhiei este considerata o deviatie periculoasa pentru societatea moderna. In primul rand, prin evidenta sa tentatie totalitara si sectara.
MOAR considera ca statutul de francmason este o calitate consensuala obtinuta prin conventie si nu reprezinta un atribut inerent. A fi francmason inseamna a fi considerat ca atare de catre un grup pe baza unor criterii liber consimtite. Nimeni insa nu poate sa isi aroge dreptul universal de a considera un grup ca fiind sau nu masonic. El poate doar sa afirme ca o asociatie nu coincide cu definitia sa de masonerie. Pentru MOAR nu este o drama ca exista mai multi poli de definitie pentru notiunea de francmason. Dimpotriva, MOAR incurajeaza aceasta diferenta de opinie. Pentru MOAR nu este grav ca, pentru un grup de Mari Loje, printre criteriile de definire ale francmasonului sunt si considerentele de religie si de sex. Dar isi rezerva dreptul de a remarca inadecvarea unei asemenea discriminari la valorile societatii contemporane.
Pentru MOAR, criteriile de legitimitate masonica sunt in primul rand morale si mai apoi de continuitate a traditiei initiatice, de simbol si de rit. A fi recunoscut francmason inseamna, in al treilea rand, a respecta valorile de libertate, de egalitate si de fraternitate la nivelul societatii."
Si totusi, Mircea Deaca nu exclude existenta unor impostori: "Probabil ca nu tot ce exista acum pe piata masonica romaneasca este autentic si isi merita numele. Nu este, insa, treaba Marelui Orient, sau a altei organizatii masonice, sa arunce anatema." Dar atunci, cum se pot feri profanii de escroci? Deaca este de parere ca numai timpul poate rezolva aceasta problema. Totusi, sustine el, "marile case" masonice sunt cunoscute si usor de verificat.
Marele Maestru al Marelui Orient al Romaniei Mircea Deaca - repere biografice
Marele Orient al Romaniei respecta traditia "discretiei", lasand la latitudinea fiecarui membru sa dezvaluie sau nu apartenenta sa la acest ordin. Marele Maestru este obligat, insa, sa-si asume statutul si sa se prezinte opiniei publice in aceasta calitate. Mircea Deaca se supune acestei reguli. Iata, in continuare, o scurta fisa biografica:
Mircea Deaca s-a nascut in 1960, la Bucuresti. Este fiul cunoscutului critic de arta Mircea Deac. In 1983, a absolvit cursurile Facultatii de Filologie (sectia romano-franceza), din cadrul Universitatii Bucuresti. Dupa cativa ani petrecuti ca profesor intr-o scoala de provincie, debuteaza in publicistica. Colaboreaza la revistele "Cinema" si "Amfiteatru". Preocuparile sale artistice sunt, insa, mult mai vaste. In 1987, deschide prima expozitie personala de pictura.
Dupa 1990, Mircea Deaca castiga o bursa de studii oferita de Ministerul francez de Externe. In 1992, este admis in Uniunea Artistilor Plastici din Franta - "La Maison des Artistes". In 1995, obtine un doctorat in "Film si Audiovizual" la Universitatea Sorbona.
Cu tot succesul de care se bucura in mediile artistice franceze (avand la activ peste 40 de expozitii personale), in 1998 Mircea Deaca se intoarce in Romania, unde devine coproprietarul unei agentii de publicitate. A fost initiat in masonerie in 1993, in Franta. De la 1 iulie 2005, este Marele Maestru al Marelui Orient al Romaniei.