Actuala guvernare nu promoveaza o reforma a administratiei publice, iar pachetul de legi pe care coalitia il promoveaza in acest scop nu face decat o corectura punctuala a legilor deja existente. In plus, schimbarea serviciilor publice deconcentrate

Actuala guvernare nu promoveaza o reforma a administratiei publice, iar pachetul de legi pe care coalitia il promoveaza in acest scop nu face decat o corectura punctuala a legilor deja existente. In plus, schimbarea serviciilor publice deconcentrate este pusa pe seama faptului ca s-a avut in vedere mimarea unei reforme si instalarea diversilor clienti politici, iar actuala putere a aratat o vadita lipsa de interes in problema profesionalizarii functiei de prefect. Acestea sunt cateva dintre concluziile unei analize realizate de Institutul pentru Politici Publice, cu privire la reforma administratiei publice locale din Romania.
In urma unei analize asupra proiectelor de lege cuprinse in pachetul legislativ privind reforma administratiei publice locale, IPP a constatat ca documentele respective au o serie de lacune, iar aplicarea lor nu va duce la o reformare a administratiei, ci doar la corectarea punctuala a legilor deja existente.
In primul rand, institutul critica faptul ca proiectul asumat politic de catre partidele aflate la guvernare avantajeaza primarii, consilierii si oamenii de incredere ai actualei guvernari. Un exemplu in acest sens a fost acela ca prin noile prevederi, municipiile puternice din punct de vedere financiar, ale caror primari sunt lideri politici influenti in partidele din coalitie, sunt avantajate net la obtinerea de finantari externe, in detrimentul comunitatilor sarace.

Prefectii nu vor fi impartiali

Transformarea prefectilor in inalti functionari publici nu este vazuta ca o masura prea buna, intrucat este greu de crezut ca persoanele care au renuntat la statutul de membru al unui partid pentru functia respectiva vor fi brusc impartiale, de la 1 ianuarie 2006. Potrivit IPP, faptul ca reprezentantii formatiunilor politice isi disputa si la aceasta ora functii de prefect ridica si mai multe semne de intrebare asupra independentei politice a viitorilor prefecti. In plus, este demn de reamintit atitudinea membrilor de partid din coalitia de guvernare, care au luat in deradere ideea de a se transforma, intr-un timp atat de scurt, din lideri politici in persoane impartiale din punct de vedere politic. Schimbarea directorilor serviciilor publice deconcentrate este vazuta de catre IPP ca o masura luata pentru instalarea in functii a diversilor clienti politici ai coalitiei. In sprijinul acestei afirmatii a fost adus argumentul ca lipseste o documentare solida asupra modului prin care se vor realiza contractele de management.

"Avem nevoie de colectivitati locale puternice"

Corneliu Liviu Popescu, unul dintre autorii analizei realizate de IPP, considera ca o adevarata reforma a administratiei publice locale ar trebui sa fie inceputa cu redefinirea organizarii administrativ-teritoriale, astfel incat sa poata fi create colectivitati locale puternice, care sa detina autonomie locala reala. Popescu a respins insa ideea formarii unor regiuni de dezvoltare, considerand ca acestea nu au resursele si puterea necesara pentru a concura cu cele europene.
In opinia sa, faptul ca statul a transferat unele atributii catre comunitatile locale nu a avut rezultatele scontate, pentru ca nu le-a transferat si fondurile necesare. "In momentul de fata, statul detine o putere tutelara mult prea mare asupra colectivitatilor locale", considera reprezentantul IPP. Solutia cea mai potrivita ar fi sa se realizeze transferul gradual de competente de la stat catre autoritatile locale, dar acest lucru impune si alocarea unor fonduri suficiente.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.