Integrarea europeana este si o tinta, dar si un proces. Din perspectiva democratiilor occidentale, procesul este mult mai important decat tinta, pentru ca si UE este intr-un proces continuu de schimbare, de reactie la noi si noi provocari.
Pent
Integrarea europeana este si o tinta, dar si un proces. Din perspectiva democratiilor occidentale, procesul este mult mai important decat tinta, pentru ca si UE este intr-un proces continuu de schimbare, de reactie la noi si noi provocari.
Pentru RM integrarea europeana reprezinta cheia succesului in dezvoltarea sa democratica, iar ramanerea in sfera de influenta si dominatie a Federatiei Ruse inseamna lipsa oricaror perspective privind afirmarea democratiei, a drepturilor omului In RM in prezent se vorbeste despre integrarea europeana si chiar despre succese in implementarea planului de actiuni UE - RM etc. In mod nefiresc insa, sunt date uitarii cateva etape premergatoare integrarii europene. Una dintre aceste etape este reprezentata de crearea conditiilor necesare pentru integrare. Iata cateva dintre acestea prezentate in contrast cu exemple din starea actuala de lucruri din RM:
respectarea standardelor Consiliului Europei (CE) si in perspectiva a standardelor si mai ridicate ale UE (RM este un stat monitorizat de CE, institutiile democratice functioneaza defectuos, eventuala renuntare la monitorizare nu va reflecta starea de lucruri reala din RM)
libertatea presei (Freedom House a apreciat pe buna dreptate acum cativa ani ca presa in RM nu este libera. Aceasta situatie continua sa persiste. Mass media privata este hartuita daca nu se supune puterii, iar compania "Teleradio Moldova" - a devenit publica doar pe hartie, fara un pluralism de opinii real, fara dezbateri publice relevante etc.)
Independenta justitiei (cu reforme "a la Caragiale" - presedintele CSM, criticat dur inainte de alegerile parlamentare pentru contributia sa la aservirea puterii judecatoresti in fata puterii politice, a fost redesemnat in functie fara nici o problema; in plus hotararile judecatoresti si asa viciate, nu se executa, decat atunci cand este presiune politica; numarul dosarelor la CEDO creste cu fiecare an etc;)
transparenta guvernarii (legea cu privire la declararea veniturilor adoptata in 2002 la insistentele CE a fost modificata dupa o jumatate de an si declaratiile de venit ale demnitarilor au devenit cu totul irelevante. Cetateanul nu poate vedea averea demnitarului si nici cum variaza aceasta. In schimb, demnitarii cunosc veniturile cetatenilor prin declaratiile pe care le depunem cu totii pana la 31 martie in fiecare an. Practic este invers decat ar trebui sa fie.)
renuntarea la modelul sovietic de guvernare (primul raport privind implementarea cu "succes" a planului de actiuni UE- RM nu a fost facut public pana in prezent, iar viceministrul MAIE, in mod cu totul straniu s-a erijat in purtator de cuvant al Comisiei Europene prezentand opinia acesteia cu privire la raport. Intre timp societatea din RM a ramas si ramane in continuare fara drept de apel in ceea ce priveste analiza si critica raportului. In plus, chiar daca am vedea raportul, si am formula o reactie, aceasta nu va avea efectul scontat, pentru ca informatia eronata a fost deja difuzata masiv prin mass-media electronica cu acoperire nationala si evenimentul s-a consumat. In plus pentru ca nu ai aceeasi audienta prin mass media democratica, dezinformarea nu poate fi contracarata usor;)
economie de piata functionala (in RM exista salarii de 15-20 euro pe luna in conditiile in care cosul minim de consum este 100 euro pe luna. Oamenii nu sunt in stare sa-si achite cheltuielile minime. Dinamica investitiilor straine este negativa etc. Sa vorbesti despre integrare cu o astfel de situatie in economie pare putin neserios);
Implementarea programelor de educatie civica, cunoasterea de catre populatie a mecanismelor, a parghiilor care le stau la dispozitie pentru a-si valorifica drepturile si pentru a responsabiliza clasa politica (masuri pozitive care ar trebui intreprinse de autoritati, dar in contextul celor prezentate mai sus acestea mai curand vor fi deturnate pentru a-i tine in continuare pe oameni in intuneric, pentru a ascunde coruptia existenta, pentru a permite mentinerea la putere a acelorasi elite sovietice nomenclaturiste sau a produselor create de aceasta etc).
O conditie speciala - alternanta la guvernare intre fortele politice proeuropene (confirmarea asezarii democratiei in RM;)
Peste toate - solutionarea problemei transnistrene" (instrument de manipulare politica, economica, sociala a RM de catre Federatia Rusa. Un exemplu - marturia lui M. Bergman, comandantul militar al "rmn" si a or. Tiraspol, privind escrocherile financiare de proportii prin "Polevoi Bank" al armatei a 14-a, unde in 1993, vagoane de ruble sovietice scoase din uz in Federatia Rusa, dar valabile inca in RM la acea vreme, erau trimise din Moscova la Tiraspol. Din zece vagoane doua ramaneau intermediarului din Tiraspol, opt erau returnate la Moscova in valuta forte. La astfel de operatiuni au participat toate intreprinderile din regiunea transnistreana. In acelasi timp problema transnistreana a devenit si un bun pretext folosit de putere pentru a guverna in stilul exemplelor de mai sus.)
Modul in care priveste puterea politica integrarea europeana este dupa opinia mea urmatorul: "Europa inseamna stabilitate financiara si siguranta pentru averile acumulate pana in prezent. Suntem la putere si trebuie sa ne mentinem in continuare. Europa ne preseaza sa ne democratizam. Daca ne democratizam cu adevarat, riscam sa pierdem puterea. Atunci cum sa procedam? Simplu, simulam reformele si ii facem pe europeni sa fie convinsi ca RM se democratizeaza, de fapt nu schimbam nimic si ne vedem in continuare de interese..."
Prin urmare, inainte sa se vorbeasca de integrarea europeana trebuie indeplinite conditiile necesare premergatoare integrarii. Apoi, pe masura indeplinirii acestora sa putem discuta despre perspectiva dobandirii calitatii de stat asociat, apoi de perspectiva invitatiei de incepere a negocierilor de aderare, a deschiderii capitolelor de negociere, a inchiderii capitolelor de negociere.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.