Rusia a propus prin intermediul OSCE un plan de demilitarizare a Republicii Moldova, plan care daca va fi pus in aplicare va avea ca rezultat ramanerea in zona doar a unui contingent de militari rusi. Planul alcatuit de Moscova si asumat de OSCE a
Rusia a propus prin intermediul OSCE un plan de demilitarizare a Republicii Moldova, plan care daca va fi pus in aplicare va avea ca rezultat ramanerea in zona doar a unui contingent de militari rusi. Planul alcatuit de Moscova si asumat de OSCE are in prezent statut de document restrictionat, nefiind publicat pana acum. In esenta acest nou plan propune desfiintarea fortelor armate controlate de Chisinau si de Tiraspol si pastrarea trupelor ruse. Planul a fost prezentat autoritatilor de la Chisinau, insa nu a existat o reactie pana in prezent, sustin oficialii OSCE, care pana de curand au negat existenta unui astfel de plan.
Negocierile de la sfarsitul saptamanii trecute in problema transnistreana, desfasurate in noul format cu SUA si UE ca observatori, s-au incheiat in coada de peste: problema retragerii trupelor si munitiilor ruse nu a fost abordata. In schimb au fost abordate elementele preliminarii ale planului Moscova-OSCE prin care se incearca mentinerea trupelor ruse in regiune: a fost analizata posibilitatea unor inspectii militare reciproce pe cele doua maluri ale Nistrului. Cazarmile cu steagul Federatiei Ruse fiind in continuare scutite de deranj.
Conferinta "Perspectivele si riscurile pentru Moldova in contextul vecinatatii NATO" organizata cu sprijinul Consiliului Europei si al German Marshall Fund a subliniat sansa Republicii Moldova de a se apropia de structurile de securitate euro-atlantice in viitorul apropiat, ca un prim pas in cadrul integrarii sale europene.
Tot la sfarsitul saptamanii trecute, asociatia transnistreana "Pro Europa" a elaborat propriul plan-strategie de rezolvare a conflictului transnistrean si mecanismul de realizare a acestuia, prezentat de presedintele organizatiei, Boris Asarov, informeaza Infotag. "Pro Europa" sustine ca toate planurile care au fost propuse recent, inclusiv Planul Iuscenco, sunt detasate de realitate, nu stipuleaza actiunile concrete. Organizatia propune infiintarea in Moldova a unui Comisariat Suprem al ONU pentru problemele Transnistriei, care sa fie abilitat cu dreptul de a-i numi sau demite pe politicienii si functionarii transnistreni, de a infiinta si reorganiza ministerele si departamentele. "Pro Europa" a mentionat ca strategia nu prevede atribuirea vreunui statut regiunii transnistrene, fiind suficienta doar o autonomie larga, dupa exemplul Gagauziei.
Pe de alta parte, ramane absolut inexplicabila lipsa de initiativa a Romaniei in ceea ce priveste participarea la negocierile pentru problema Transnistreana. Membra NATO, aflata la cateva zeci de kilometri de Nistru, direct interesata de securitatea zonei, Romania accepta sa fie reprezentata de Uniunea Europeana. Asta in situatia in care Romania nu este inca membru deplin al UE. Mai mult decat atat: UE nu are inca practic o politica externa si de securitate comuna. Si mai ramane inca de gasit un precedent in care un membru al UE a cedat Bruxelles-ului prerogativele sale de aparare a propriei securitati.
Pentru lamurirea tuturor acestor probleme l-am abordat pe analistul Vladimir Socor de la Wall Street Journal Europe si Jamestown Foundation.
Negocierile: fondul sau forma?
Cum apreciati noul format de negociere, cu SUA si Uniunea Europeana pe post de observatori?
Formatul, indiferent de formula, noua sau veche, mi se pare mult mai putin important decat continutul negocierilor. Putem avea un format prost si rezultate bune sau un format bun si rezultate proaste daca se negociaza pe baza unor documente gresit concepute. Intrarea Statelor Unite si a Uniunii Europene pe post de observatori nu cred ca schimba foarte mult esenta acestui format. El este compromis din capul locului si nu cred ca mai poate fi imbunatatit in nici un fel din urmatoarele motive: mai intai, Rusia ca parte a conflictului, participanta directa si instigatoare a conflictului, apare in format pe post de mediator. Acest lucru discrediteaza formatul de negociere din capul locului. In al doilea rand, in acest format, fie el pentagonal, fie el cinci plus doi, plaseaza Chisinaul si Tiraspolul pe picior de egalitate. Nici acest lucru nu este acceptabil. Plasarea Rusiei ca mediator si punerea pe picior de egalitate a Chisinaului si Tiraspolului sunt opera lui Evgheni Primakov din 1997, el a instituit acest format pentagonal cu aceste vicii care il discrediteaza. 1997 este din perspectiva zilei de atazi istorie antica. In 1997 nimeni nu isi inchipuia ca Uniunea Europeana si NATO vor deveni vecini nemijlociti cu Republica Moldova prin extinderea organizatiilor respective. Situatia s-a schimbat radical din 1997 pana acum, insa formatul de negocieri se schimba doar pe la margini. Statele Unite si Uniunea Europeana intra cu un rol nedefinit, neclar, slab prin definitie, de observatori.
Romania are vreun rol de jucat in aceste negocieri?
Alt viciu fundamental al acestui format este neparticiparea Romaniei. Nu exista nici o justificare pentru a tine Romania in afara formatului de negocieri.
Este capabila aceasta formula de negocieri sa adopte decizii?
In realitate, deciziile cele mai importante sunt luate in afara formatului de negocieri, indiferent de formatul lui. Negocierile cele mai importante si deciziile cele mai importante vor fi luate in afara formatului de negocieri, pe plan bilateral, intre Statele Unite si Rusia, intre Uniunea Europeana si Rusia, iar formatul nu va face decat sa ratifice decizii luate in afara sa. Deci eforturile Republicii Moldova, ale Romaniei in calitate de avocat devotat al Republicii Moldova, trebuie sa se concentreze asupra relatiilor bilaterale cu Washingtonul si Bruxelles-ul pentru a convinge aceste capitale sa se ocupe serios de problemele Moldovei in raporturile lor bilaterale cu Moscova.
"Ucraina joaca un rol total neconstructiv"
Ce sanse exista pentru Republica Moldova sa se apropie de NATO?
Cred ca sansele au devenit foarte bune de cand presedintele Vladimir Voronin a calatorit la Bruxelles in luna iunie a acestui an si a solicitat NATO un parteneriat individual cu Republica Moldova si a mai declarat presedintele Voronin la Bruxelles ca Moldova vrea sa faca parte din spatiul de securitate european si euro-atlantic. Astfel presedintele Voronin a spus la revedere, adio pentru totdeauna spatiului post-sovietic.
Ce rol joaca Ucraina in aceasta balanta?
Ucraina joaca un rol total neconstructiv, atat in raport cu Republica Moldova, cu Romania, cat si in raport cu Occidentul si cu propriile interese nationale. Kievul joaca un rol neconstructiv. Planul asa-zis Iuscenko, intocmit de asociatul de afaceri si politic al lui Iuscenko, Dmitri Porosenko, planul de reglementare a conflictului transnistrean joaca direct cartea Rusiei, a fost intocmit sub atenta supraveghere a Rusiei. Acste plan, daca Doamne fereste, va fi implementat - ceea ce nu cred ca va fi cazul - insa daca va fi implementat va crea un condominium ruso-ucrainean, nu numai in Transnistria, ci in intreaga Republica Moldova. Rusia este acum prea slaba ca sa mai tina Transnistria in gheare prin propriile ei eforturi sau ca sa-si instituie dominatia politica la Chisinau. Rusia nu mai poate realiza toate acestea prin propriile ei eforturi. Ucraina nu este inca destul de puternica deocamdata pentru a pune ea mana pe Transnistria. De aceea s-a ajuns la acest plan strans coordonat intre Kiev si Moscova, plan conform caruia conducerea actuala de la Tiraspol ar fi legiferata, ar imparti puterea cu actualul Guvern de la Chisinau, iar reglementarea in perioada post-conflict ar fi chipurile pusa sub supravegherea Rusiei, Ucrainei si OSCE inclusiv cu trupe de mentinere a pacii. Acest plan alcatuit de Ucraina sub influenta Rusiei este antieuropean si ar insemna scoaterea Republicii Moldova din Europa, ar insemna readucerea Republicii Moldova intr-un spatiu rasaritean in afara celui european. Iar asa ceva ar fi benefic pentru anumite cercuri si grupari corupte din Ucraina. Prin propunerea acestui plan Ucraina si-a marcat un autogol. Cred ca presedintele Iuscenko nu-si da seama destul de implicatiile acestui plan, este un presedinte care nu acorda destula atentie detaliilor, pluteste pe deasupra detaliilor si lasa mana libera apropiatilor sai, inclusiv acelor apropiati fata de care are datorii politice si nu numai politice din timpul campaniei electorale. Revolutia orange a dezamagit pe toate planurile, eu am spus cand a aparut planul Iuscenko in aprilie ca revolutia orange deraiaza, o ia pe o directie gresita. Iar in luna septembrie, dupa izbucnirea crizei politice, ziarul cel mai important din Lituania a scris ca primul semn de criza al revolutiei orange a fost planul Iuscenko-Porosenko pentru reglementarea crizei transnistrene.
"Planul Iuscenko e de fapt Planul Kucima"
Indepartarea lui Porosenko a dus la o imbunatatire a situatiei sau Porosenko a fost doar un stilou care a scris planul?
Porosenko a fost inspiratorul planului, stilourile au fost anumiti functionari din aparatul Consiliului National de Securitate al Ucrainei, functionari mosteniti din perioada Kucima. Chiar si dupa plecarea lui Porosenko din fruntea Consiliului National de Securitate de la Kiev, dosarul Republicii Moldova a ramas pe mainile acestor functionari din perioada Kucima, care continua sa-l gestioneze. Trimisul special al presedintelui Iuscenko pentru problema moldoveneasca, Dmitri Tkaci, chiar si in vara si toamna acestui an pleda pentru ca alegerile din Tiraspol din decembrie sa fie recunoscute ca democratice. Iar acest reprezentant al revolutiei democratice "orange" milita pentru recunoasterea "alegerilor" din Tiraspol. Nici macar OSCE nu a indraznit sa mearga pana intr-atat, OSCE a considerat ca e nevoie de o perioada decenta de tranzitie pana sa recunoasca alegeri in Tiraspol.
Rusia isi mentine soldatii din Transnistria cu ajutorul OSCE
Planul OSCE referitor la demilitarizarea din Transnistria ce soarta are?
Acest plan e un plan Rusia OSCE, promovat public de OSCE, insa varianta originala a textului este in limba rusa. In prezent este prezentat cu binecuvantarea OSCE si cu semnatura Ucrainei, insa aceasta este o semnatura pur formala. Planul se refera la demilitarizarea intregii Republici Moldova, pentru dizolvarea intr-o perioada de zece ani a tuturor fortelor armate si de securitate de pe ambele maluri ale Nistrului. Insa in acest plan nu sunt cuprinse fortele rusesti, in plan scrie negru pe alb ca masurile de monitorizare si inspectie nu se aplica trupelor altei tari stationate in Republica Moldova. Deci nu este vorba de demilitarizarea Transnistriei, asa cum incearca OSCE sa prezinte situatia, este vorba de demilitarizarea intregii Republici Moldova, transformarea ei intr-un vacuum de securitate, intr-un sat fara caini, in care trupele ruse sa aiba mana libera sa inspecteze pe toata lumea si sa ramana in zona cu titlul de pacificatori si garanti. Planul acesta este acompaniamentul militar pentru planul rus de reglementare politica, sunt doua planuri conexe. Conform planului de reglementare politica, Rusia detine rolul de garant pentru intreaga regiune. Acesta este sensul planului militar care ar zadarnici intrarea Republicii Moldova in NATO. Planul acesta trebuie lasat sa mucegaiasca in arhive, nu trebuie bagat in seama.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.