Coruptia ramane cea mai grava problema a Romaniei, lipsa unor masuri concrete impotriva acesteia - in special a celei de la nivel inalt - fiind principala cauza care ar putea intarzia aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana, releva raportul de
Coruptia ramane cea mai grava problema a Romaniei, lipsa unor masuri concrete impotriva acesteia - in special a celei de la nivel inalt - fiind principala cauza care ar putea intarzia aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana, releva raportul de toamna al Comisiei Europene prezentat ieri la Strasbourg. In ciuda faptului ca este in general apreciat ca fiind, din punct de vedere tehnic, un raport pozitiv, amenintarea amanarii aderarii din 2007 ramane cat se poate de prezenta. "Speram ca vor fi luate masurile necesare pentru a ne convinge ca nu va trebui sa amanam aderarea cu un an. Nu vom ezita sa folosim toate mijloacele pe care le avem la dispozitie, inclusiv clauza de amanare", a afirmat ieri comisarul european Olli Rehn in fata europarlamentarilor. Oficialul european a reamintit legislativului comunitar problema coruptiei la nivel inalt: "Atat Romania, cat si Bulgaria indeplinesc criteriile politice pentru aderare, dar mai e nevoie de progrese in domeniile reformei administratiei publice, reformei Justitiei si luptei impotriva coruptiei la nivel inalt." Raportul Comisiei Europene mentioneaza pentru Romania un numar de 14 cartonase rosii in domeniile in care mai sunt necesare reforme. Pe de alta parte, criteriile politice si economice de aderare sunt respectate, a apreciat executivul comunitar in prezentul raport. Libertatea presei sta mult mai bine decat in guvernarea precedenta, constata raportul, existand insa semnale negative si din partea actualei puteri. Romania mai are aproximativ sase luni pentru a dovedi ca nu trebuie amanata aderarea: urmatorul raport al Comisiei, hotarator, va fi prezentat in aprilie sau mai anul viitor. (Victor RONCEA)
Cele 14 semafoare rosii
Politic
Progrese foarte limitate in ceea ce priveste capacitatea administrativa generala ca urmare a faptului ca personalul si resursele financiare raman insuficiente. Eforturi substantiale trebuie facute pentru finalizarea reformei administratiei publice si a serviciului public. Reforma in justitie trebuie sa continue in conformitate cu calendarul stabilit in Strategia si Planul de actiune adoptate; eforturi serioase sunt inca necesare din partea celor care lucreaza in acest sistem pentru internalizarea reformelor si implementarea eficienta a acestora. Coruptia ramane o problema serioasa si larg raspandita, iar lupta impotriva coruptiei trebuie sa continue sa fie prioritara, inclusiv aplicarea legislatiei existente, rezolvarea coruptiei politice la nivel inalt si asigurarea unor structuri eficiente de aplicare a legii, care coopereaza intre ele.
Economie
Exista riscul ca cresterea economica sa nu fie echilibrata: cresterea puternica, bazata pe consum a determinat o balanta comerciala in deteriorare, iar aceasta cuplata cu reforma fiscala si cu cresterea cheltuielilor publice a determinat o crestere a deficitului public. Ritmul privatizarii ramane scazut.
Capitolul 1
Libera circulatie a bunurilor: armonizarea deplina cu acquis-ul comunitar, precum si implementarea legislatiei trebuie realizate urgent pentru a asigura aplicarea unor proceduri de achizitii publice transparente si bazate pe principiile concurentei.
Capitolul 3
Libertatea de circulatie a serviciilor: in ceea ce priveste sectorul asigurarilor auto, aplicarea redusa a regulilor cu privire la daunele catre terte parti si procentul considerabil de masini neasigurate cauzeaza probleme serioase.
Capitolul 5
Dreptul societatilor comerciale: aplicarea redusa a actualei legislatii referitoare la protectia drepturilor de proprietate industriala si intelectuala datorata slabei capacitati administrative trebuie remediata urgent.
Capitolul 7
Agricultura: pregatirile pentru agentiile de plati, a sistemului integrat de administratie si control trebuie accelerate dramatic. Eforturi considerabile sunt necesare de asemenea in sectorul veterinar, in mod special pentru imbunatatirea sistemului de control veterinar pe piata interna, realizarea eficienta a controlului bolilor la animale, aplicarea standardelor UE in domeniul sanatatii publice in sectorul veterinar.
Capitolul 10
Impozitarea: Capacitatea administrativa si de management generala trebuie imbunatatita. Trebuie accelerat urgent ritmul implementarii sistemelor IT interoperabile de impozitare.
Capitolul 13
Politica sociala si de ocupare: trebuie acordata atentie imediata imbunatatirii starii de sanatate a populatiei si a cheltuielilor cu sanatatea. Accesul la servicii de sanatate, in special pentru comunitatea romilor, trebuie imbunatatit.
Capitolul 21 - Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale: eforturi semnificative sunt necesare pentru consolidarea cadrului institutional, inclusiv cresterea si consolidarea capacitatii administrative si a cooperarii intre structurile de la nivel central si regional. Trebuie garantat un management sanatos al fondurilor de la Uniunea Europeana.
Capitolul 22
Protectia mediului: in domeniul poluarii industriale sunt necesare eforturi semnificative pentru ca autorizatiile emise de administratiile locale si regionale agentilor economici care intra sub incidenta directivei de Prevenire si Control Integrat al Poluarii sa fie conform standardelor. Capacitatea administrativa generala trebuie intarita.
Capitolul 24
Justitie si afaceri interne: in primul rand, pregatirile pentru implementarea acquis-ului Schengen si gestionarea viitoarelor frontiere externe ale Uniunii trebuie accelerate semnificativ. Trebuie sa se clarifice sursele de finantare mobilizate pentru a raspunde cerintelor specifice de management la frontiera; trebuie imbunatatita in continuare capacitatea operationala in termeni de personal, formare profesionala si echipamente. In al doilea rand, eforturile Romaniei de lupta practica impotriva coruptiei si a fraudei trebuie imbunatatite semnificativ. Legislatia existenta in domeniul luptei anti-coruptie trebuie aplicata riguros, iar coruptia din structurile de aplicare a legii trebuie atacata ferm. Mai mult, trebuie sa existe o implementare total transparenta, responsabila si stricta a tuturor codurilor etice si deontologice pentru functionarii publici, insotita de o aplicare consecventa a pedepselor penale pentru a transmite un mesaj puternic de descurajare a faptelor de coruptie. (Luciana POP, Sofia)
Olli Rehn: "Zarurile nu au fost inca aruncate"
"Pana in acest moment, Bulgaria si Romania au realizat progrese importante in pregatirea lor pentru aderare. Cu toate acestea, zarurile nu au fost inca aruncate. In lunile care urmeaza, aplicarea efectiva a reformelor trebuie sa fie in centrul atentiei". Declaratia ii apartine lui Olli Rehn (foto), comisarul pentru extindere al Comisiei Europene, la prezentarea Rapoartelor despre Bulgaria si Romania, Strasbourg, Parlamentul European, 25 octombrie 2005.
Foarte bine, dar... Foarte bine, deoarece acest Raport de tara este cel mai bun pe care l-a avut Romania pe parcursul procesului de aderare. Firesc sa fie asa, deoarece asa s-a intamplat cu toate tarile care s-au aflat inainte de momentul aderarii. Dar, conform celor pe care le anuntam deja acum o luna in paginile acestui ziar, Comisia Europeana a prezentat raportul sau exhaustiv si tehnic privind progresele realizate de Romania fara insa a se implica in decizia majora, cea privind angajamentul in legatura cu data aderarii.
"Zarurile nu sunt inca aruncate" supune Olli Rehn, ca ecou al unor lungi dezbateri din Comisia Europeana si din afara ei, prudenta maxima justificata de pozitii divergente privind procesul extinderii europene.
Cand se vor arunca zarurile? In acest moment, se crede ca in primavara, dupa un al doilea raport al Comisiei Europene, coroborat cu Raportul pe care Pierre Moscovici il va elabora pentru Parlamentul European.
Cu lupa pe coruptie
Asta spune in clar ca, practic, jocul este totalmente deschis pentru orice tip de final, iar criteriul politic in functie de care se vor balansa jocurile - in cazul tarii noastre - va fi combaterea coruptiei. Oficialii europeni au preluat semnalul pozitiv transmis de Romania la nivelul intentiilor si mutatiilor petrecute in structurile sistemului justitiei, dar asteapta acum sa se si intample ceva "eforturile trebuind sa se concentreze pe aplicarea legislatiei anti-coruptie si a masurilor preventive, lupta impotriva coruptiei la nivel inalt si din cadrul organelor de stat pentru aplicarea legii".
Dezbaterea reala privind destinul european al Romaniei nu se incheie prin acest Raport, ci de-abia incepe, odata cu cea mai severa si nemiloasa etapa a procesului de montorizare. Acum, folosind terminologia jocului de bridge, s-au anuntat Culorile. Restul, licitatia si jocul, se va petrece in cadrul dialogului Comisia Europeana-Parlamentul European.
Ce vrea Comisia Europeana
Ce se asteapta de la noi? Sa ne rezolvam treburile cat mai repede in cele trei zone nominalizate de Raportul de tara. Prima este cea a domeniilor non-problematice unde, evident, lucrurile sunt cel mai usor de realizat. A doua zona este cea a domeniilor in care sunt necesare eforturi marite. Este vorba despre aplicarea legislatiei vamale, controlul financiar (cu o mentiune speciala pentru folosirea fondurilor comunitare) si controlul ajutoarelor de stat. In fine, a treia zona este aceea a domeniilor in mod deosebit de ingrijoratoare. Aici sunt enumerate: sectoarele agricol si veterinar, structurile si mecanismele de participare la fondurile structurale ale UE (mai ales pentru zona infrastructurilor, acolo unde Romania nu reuseste sa absoarba decat un maximum de 19% din fondurile SAPARD), poluarea industriala si eradicarea coruptiei.
Intrand acum in capitolele specifice ale Raportului, trebuie notata observatia conform careia tara noastra continua sa indeplineasca criteriile politice ale aderarii, "in plus cu pasi semnificativi...ca reforma si independenta justitiei, asigurarea unei independente mai mari a presei, o noua legislatie privind restituirea proprietatilor si o imbunatatire generala a situatiei minoritatilor si protectiei copilului".
In ce priveste criteriile economice, tara noastra continua sa indeplineasca criteriile unei economii functionale de piata si "punerea hotarata in aplicare a programului sau de reforme structurale ar trebui s-o faca sa fie in stare sa faca fata presiunii competitionale si fortelor de piata din cadrul UE".
Monitorizare intensiva
La o lectura atenta a documentului intitulat "Comprehensive monitoring report on the state of preparedness for EU membership of Bulgaria and Romania", nu se poate sa nu realizezi numarul considerabil de bemoli pusi in ce priveste viitorul. Prima data, se dau asigurari ca, de acum inainte, Comisia nu va sta degeaba, ci ca va continua "monitorizarea intensiva"a celor doua tari, totul insotit de scrisori de avertizare la nivel politic autoritatilor din cele doua tari, va trimite misiuni de experti din statele membre ca si din staff-ul propriu, va realiza documente intermediare asupra celor mai problematice zone identificate in Raport. Totul, dupa cum spuneam la inceput, pentru dezbaterea decisiva din primavara lui 2006. Asta-i tot? Nici pe departe, pentru ca prudenta oficialilor europeni fata de Romania si Bulgaria merge intr-atat de departe, incat, "indiferent daca se va lua sau nu o decizie privind amanarea (aderarii uneia dintre cele doua tari n.n.) Comisia va prezenta o a doua serie de rapoarte comprehensive de monitorizare in toamna lui 2006". Dar, pe de alta parte, se anunta din nou fondurile pentru 2006 pentru ca cele doua tari sa se poata pregati in mod corect pentru aderare: 1155 milioane EURO pentru Romania si 545 milioane pentru Bulgaria.
Ce ne asteapta de acum inainte? Toate cele mentionate pana acum, urmarite foarte serios de cei de la Bruxelles, doritori sa probeze opiniei publice europene ca, macar de data asta, analiza admiterii unui nou stat membru se va face in cei mai stricti termeni si ca orice derapaj va fi observat si sanctionat ca atare. Dar, pe de alta parte, faptul ca jocul este deschis inseamna si ca Romania va putea dispune de sumele anuntate si va dispune de toate liniile de contact cu cei de la Bruxelles. Isi doresc ei sa ne aiba parteneri de joc? Raspunsul lor teoretic este binecunoscut, cel practic va veni dupa ce-l vor analiza pe-al nostru. Deocamdata, plini de bune intentii, asteapta sa dea cu zarul.(Cristian UNTEANU, Bruxelles)
Tariceanu: "Coruptia nu mai constituie regula in Romania, ci exceptia"
"In prezent, coruptia nu mai constituie regula in Romania, ci exceptia", afirma premierul Calin Popescu Tariceanu intr-un interviu publicat ieri de cotidianul francez Le Figaro, in contextul in care Comisia Europeana urmeaza sa prezinte in cursul dupa-amiezii un raport de monitorizare asupra tarii noastre, in plenul Parlamentului European. In ceea ce priveste coruptia, spune premierul roman, s-au dat deja "raspunsuri legislative". Totodata, Guvernul de la Bucuresti a "deschis convorbiri cu mass-media" pe aceasta tema. (Rompres)
Basescu revine: "Toleranta zero la coruptie"
Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a declarat ieri ca Raportul de Tara este unul "exigent si la obiect", documentul sustinand eforturile Romaniei de a se integra in Uniunea Europeana conform calendarului stabilit, respectiv la 1 ianuarie 2007. "Raportul nu ne obliga sa ne modificam programul de aderare la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Raportul nu trebuie sa ne bucure, dar nici nu trebuie sa ne faca tristi. Trebuie sa ne tina reci si convinsi ca ne vom integra in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007", a declarat seful statului. De asemenea, Basescu a catalogat Raportul drept un veritabil ghid de actiune atat pentru Guvern, Parlament, institutiile statului, cat si pentru fiecare cetatean al Romaniei. Presedintele a atras atentia ca integrarea europeana a tarii noastre trebuie sa reprezinte un "efort colectiv". Traian Basescu a mentionat ca eforturile Romaniei de a se alinia la standardele europene nu iau sfarsit la data integrarii. "Dupa 1 ianuarie 2007 vor urma alti doi, trei ani in care va trebui sustinut un efort continuu de cuplare a statului roman la realizarile Uniunii Europene", a explicat seful statului atragand atentia ca "1 ianuarie nu este momentul la care putem inceta efortul". Presedintele a aratat ca, in prezent, clauza de salvgardare mai poate fi activata doar de doua subcapitole: "securizarea frontierei"si "lupta impotriva coruptiei". Aceste doua capitole, a adaugat Basescu, trebuie sa reprezinte adevaratele prioritati ale clasei politice romanesti. "Toleranta zero la coruptie", a fost mesajul sefului statului care a pledat pentru aplicarea legilor justitiei. "Toti trebuie sa fim egali in fata legii", a spus Basescu. Presedintele a precizat ca actualul Guvern este cel mai performant din anii '90 pana in prezent, dar l-a atentionat pe premierul Calin Popescu Tariceanu ca va face declaratii dure la adresa Executivului de cate ori acestea se impun. Basescu a mai adaugat ca va veghea pentru ca Guvernul sa nu se afle sub influentele nefaste ale unor "grupuri de interese".(Razvan GHEORGHE)
Rechinii sunt liberi
Noua putere anunta cu surle si trambite declansarea unei ample campanii anticoruptie, in care nu va conta culoare politica. Iata ca dupa noua luni aceasta lupta impotriva marilor rechini nu s-a dovedit a fi decat un imens balon de sapun.
Capii de la Rafo, arestati si apoi eliberati
Lupta anticoruptie a inceput furtunos in luna februarie, atunci cand fratii Iancu - Marian si Octavian - cunoscuti sub numele de "Elefantii"au ajuns dupa gratii, fiind arestati in dosarul Rafo. Patronii VGB nu au stat la racoare decat pana in luna iunie. La 24 iunie, Curtea de Apel Bucuresti a decis eliberarea lui Marian si Octavian Iancu si a lui Constantin Margarit. Tinuti in arest 130 de zile, Elefantii, care au fost invinuiti ca au recurs nu in putine randuri la actiuni de intimidare chiar si impotriva procurorilor, au fost trimisi in judecata abia dupa eliberarea lor.
Un apropiat al "Elefantilor" care la randul sau a scapat, desi este acuzat ca fiind unul dintre cei mai mari corupti, este Corneliu Iacobov. La fel ca si in cazul "Elefantilor", in acest moment Corneliu Iacobov este trimis in judecata.
De asemenea, un alt nume greu care a reusit pana in acest moment sa ramana neatins este Ovidiu Tender. Facand parte din aceeasi gasca cu "Elefantii" si Iacobov, omul de afaceri a fost audiat in cateva randuri, dar impotriva lui nu s-a luat nici o masura concreta.
Dosarul stenogramelor
Actuala putere a incercat sa dea lovitura prin dosarul stenogramelor PSD, un subiect intrat in forta pe agenda de lucru al procurorilor. Dupa ce mai multi oameni politici din PSD, printre care si Adrian Nastase, au fost chemati la audieri care au durat ore in sir, procurorii au decis sa ii puna sub urmarire penala pe Rodica Stanoiu si Florin Georgescu (foto). Si cam atat. De mai bine de trei luni, procurorii nu au mai fost atat de vehementi in instrumentarea cazului, nici unul dintre cei implicati in acest scandal nemaifiind pus sub urmarire sau audiat.
Omar, singurul exemplu
Un alt nume care a tinut capul de afis al acestei asa-zise lupte anticoruptie a fost Omar Hayssam. Cunoscut mai mult pentru implicarea sa in rapirea celor trei ziaristi romani in Irak, sirianul, care se afla in continuare in arest, a fost trimis in judecata, pe langa acest dosar, in alte doua cauze ce privesc infractiuni economice.
Abuzuri la comanda
Mai grav este insa ca in timp ce marii corupti se plimba linistiti in libertate si isi vad in continuare de afaceri, procurorii si actuala putere au decis ca este nevoie si de putina publicitate. Astfel, s-a hotarat ca nume grele sa fie transformate peste noapte in corupti. Cele mai elocvente in acest sens sunt cazurile lui Dinu Patriciu sau Dumitru Sechelariu.
Primul, presedintele Grupului Rompetrol, a fost tinut in arest 24 de ore si audiat peste 18 ore, cu toate ca procurorii nu aveau nici cea mai mica dovada impotriva lui. Abuzurile din acest caz au fost semnalate de intreaga presa, fiind practic dovedite in momentul in care judecatorii au decis ca mentinerea in arest a omului de afaceri nu se impune. Totusi, hartuirea continua, Dinu Patriciu fiind chemat in nenumarate randuri la Parchet si aducandu-i-se noi acuzatii nefondate.
Si Dumitru Sechelariu a fost tinut in arest timp de cateva luni tot in baza unui dosar subtire. (George TARATA, Voichita RASCANU)
Quayle remarca "coruptia la nivel inalt"
Raportul Comisiei Europene asupra stadiului pregatirilor Romaniei in vederea aderarii la UE transmite un mesaj incurajator autoritatilor de la Bucuresti, a declarat, ieri, ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti, Quinton Quayle (foto), transmite Mediafax. Evaluarea Comisiei arata progresul inregistrat de Romania in cateva domenii-cheie, dar si necesitatea de a face pasi suplimentari pentru a asigura o baza solida integrarii cu succes a Romaniei in 2007, a continuat diplomatul britanic, declarandu-se "convins ca acest mesaj va fi analizat cu toata seriozitatea pentru a se evita amanarea aderarii pana in 2008". "Este nevoie de actiuni hotarate pentru combaterea coruptiei la nivel inalt. Nu poate fi ignorata nici coruptia care face parte din viata de zi cu zi - spre exemplu in administratia publica centrala si locala, in politie si in vami. Lupta impotriva coruptiei este esentiala pentru a imbunatati mediul de afaceri romanesc si pentru a avea siguranta ca fondurile comunitare substantiale pe care Romania le va primi in perioada 2007-2009, 1,1 miliarde de euro, vor fi folosite eficient", a mai precizat ambasadorul Quayle, apreciind progresele autoritatilor de la Bucuresti in ceea ce priveste concurenta si reforma justitiei. Observand ca fosta guvernare nu a reusit o mobilizare a fortelor de lupta impotriva coruptiei, reprezentantul Marii Britanii la Bucuresti insista, in februarie, anul acesta, asupra transformarii fenomenului intr-o exceptie, si nu intr-o regula. "In Romania, coruptia trebuie sa devina o exceptie, si nu o regula", afirma ambasadorul britanic. (Anne Marie LUPASCU)
Ratificarea bate pasul pe loc
Procesul de ratificare a Tratatului de Aderare a Romaniei si Bulgariei la spatiul european, semnat in aprilie, anul acesta, nu a inregistrat progrese notabile, documentul fiind aprobat de parlamentarii a doar 4 din cele 25 de state membre ale Uniunii Europene. In vreme ce forurile legislative slovac si sloven s-au pronuntat in unanimitate - cu 102, respectiv 64 de voturi "pentru" si nici unul "impotriva"- asupra aderarii tarii noastre si a partenerilor bulgari la comunitatea statelor europene, secondate in demers de parlamentele de la Budapesta si Praga, membrele cu state vechi ale Uniunii prefera sa isi precupeteasca eforturile, amanand ratificarea Tratatului, in asteptarea evaluarii finale a progreselor Romaniei si Bulgariei de catre Comisia Europeana, al carei presedinte in exercitiu este Jose Manuel Barrosso (foto), prevazuta pentru aprilie, anul viitor. Desi presedintele Senatului francez, Christian Poncelet, "spera", saptamana trecuta, la Bucuresti, in ratificarea Tratatului de Aderare a tarii noastre la spatiul european "inainte de sfarsitul anului", ministrul francez al Afacerilor Europene, Catherine Colonna, declara saptamana aceasta ca "Franta asteapta rapoartele de monitorizare ale Comisiei Europene asupra Romaniei si Bulgariei, si va tine cont de acestea". Austria se anunta si ea in tabara statelor aflate in expectativa, in pofida asigurarilor oferite, la jumatatea lunii octombrie, de presedintele Heinz Fischer omologului sau roman, potrivit carora Legislativul de la Viena se va pronunta in curand asupra Tratatatului. In mod similar, oficialii germani au precizat ca asteapta raportul Comisiei Europene din aprilie, inainte de a ratifica documentul. Cat despre restul statelor europene, si tacerea este un raspuns. (G.D.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.