Sunt toate sansele ca angajatorii sa primeasca inca o veste proasta din partea Ministerului Finantelor. Cel putin asa o arata datele bugetare si "dilemele" manifestate de premierul Tariceanu, cel care se lamenta spunand ca pentru a aloca mai multi ba
Sunt toate sansele ca angajatorii sa primeasca inca o veste proasta din partea Ministerului Finantelor. Cel putin asa o arata datele bugetare si "dilemele" manifestate de premierul Tariceanu, cel care se lamenta spunand ca pentru a aloca mai multi bani ar trebui, fie taierea unor cheltuieli, fie majorarea taxelor locale. Asa ca mult trambitata scadere cu 2 la suta a contributiilor la asigurarile sociale s-ar putea sa ramana doar o promisiune translatata pentru anul 2007. Experiente de acest gen am mai avut. La inceputul anului Executivul anunta ca presiunea pe forta de munca va scadea cu 5 procente. Nu a fost sa fie asa caci Sebastian Vladescu, noul ministru al Finantelor, socotind el la "abacul" bugetar, ne-a instiintat ca nu se poate opera decat o reducere de 2 puncte si aceasta va fi aplicata numai angajatorilor. De ce nu ar beneficia si salariatii de infima pomana fiscala? Tot domnul Vladescu ne-a "lamurit". Pai, angajatii nu ar mai avea nevoie de facilitati deoarece, nu este asa, au avut majorate salariile prin aplicatea cotei unice de impozitare de 16 la suta. Tot asa i-a "lamurit" si pe oficialii europeni prin necesitatea elaborarii a doua Programe Economice de Preaderare. La inceputul anului, prin primul Program Romania se angaja sa scada CAS cu 3 la suta in 2006 si cu 4 la suta in 2007. Acum, lucrurile stau altfel. Contributiile vor scadea cu 2 la suta la anul, cu 2 la suta in 2007 si tot cu 2 la suta in 2008. Sunt diferente extrem de mari si ele par sa scoata in evidenta faptul ca nu prea stim ce bani vor intra in buget, din moment ce "strategia" fiscala a Romaniei, asa cum mai aminteam, se schimba mai des decat cotele Dunarii.
Una peste alta Executivul greseste flagrant in politica sa fiscala. Daca tot doreste sa aduca la lumina o cota cat mai mare din economia gri atunci tocmai pe relaxarea fiscala asupra fortei de munca trebuia sa se axeze. Nu a facut acest lucru si este ciudat cum actualul Executiv permite sa avem, in aceasta zona, cele mai inalte si prohibitive rate de impozitare. Romania cu 49,5%, nivel al CAS, este campioana absoluta, media europeana fiind la 42 la suta. Slovenia, de exemplu, are contributii de 38,4 la suta, iar Ungaria de 46. Spuneam ca este ciudata actiunea Executivului caci cunostea exact care sunt efectele unor astfel de presiuni fiscale. De pilda anul trecut, facand o evaluare la sange a guvernarii PSD, reprezentantii PNL, partidul domnului Vladescu, sustineau, cu argumente, urmatoarele: "Realitatea ne arata, insa, o fiscalitate severa, iar in ceea ce priveste munca, fiscalitatea este cea mai apasatoare din Europa. Impozitarea asupra muncii a ramas, in toata aceasta perioada excesiva, depasind cu mult rata medie a fiscalitatii. Daca pentru un venit net de 100 de euro, totalul impozitelor care trebuie platite, incluzand atat obligatiile angajatului cat si ale angajatorului, este de 64 de euro, acest total urcand la 600 de euro in cazul unui venit net de 500 de euro. In aceste conditii o mare parte a veniturilor salariale sunt platite, partial sau integral, in afara evidentelor legale, ceea ce aduce grave prejudicii salariatilor. Spre exemplu, in anul 2002, numarul persoanelor care au declarat un venit global de peste 1 miliard de lei a fost, in toata tara, de numai 1.771 de persoane, ceea ce arata dimensiunea uriasa a evaziunii fiscale". De ce oare si-au schimbat punctul de vedere exprimat anul trecut?


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.