In timp ce Severin Tcaciuc sta bine mersi in Austria, sub paravanul solicitarii de azil, unul dintre dosarele in care este cercetat pentru evaziune fiscala si delapidare este plimbat de aproape un an intre procurorii Parchetului de pe langa Curtea de

In timp ce Severin Tcaciuc sta bine mersi in Austria, sub paravanul solicitarii de azil, unul dintre dosarele in care este cercetat pentru evaziune fiscala si delapidare este plimbat de aproape un an intre procurorii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Suceava si cei ai Biroului Teritorial al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Crima Organizata si Terorism. Motivul? Conflictul negativ de competenta.
Directia de Investigare a Fraudelor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) - Biroul Teritorial Suceava a reprimit, spre solutionare, dosarul in care Severin Tcaciuc este cercetat penal sub aspectul savarsirii infractiunii de evaziune fiscala, delapidare si folosirea cu rea-credinta a bunurilor si creditelor societatii SC Truck Trans SRL Bosanci. Declinarea a fost facuta, in urma cu doua luni, de procurorii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Suceava.
Nimic spectaculos pana aici. Numai ca dosarul cu pricina a fost plimbat intre cele doua Parchete de patru ori in mai putin de un an. Pentru ca fiecare considera ca celalalt "are competenta de a cerceta faptele", "conflictul" va trebui solutionat de procurorul general al Romaniei.

Peste 500.000 de euro

Povestea a inceput la sfarsitul anului trecut, dupa ce dosarul a fost preluat de DIICOT de la politistii suceveni care il instrumentasera sub coordonarea procurorilor Parchetului de pe langa Curtea de Apel. Considerand ca dosarul "Truck" nu face obiectul strict al responsabilitatii procurorilor DIICOT, acestia au declansat un conflict negativ de competenta la Parchetul General. Ministerul Public a analizat situatia si a dispus retrimiterea lui la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Suceava.
In luna august, procurorii Curtii de Apel si-au declinat, din nou, competenta in favoarea celor de la DIICOT, constatand ca prejudiciul creat de Tcaciuc prin savarsirea celor trei infractiuni este de peste 500.000 de euro si sustinand ca, potrivit noii legi, un astfel de prejudiciu se cere solutionat de DIICOT.
Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Asa cum ne-au declarat, ieri, surse din cadrul Biroului teritorial al DIICOT Suceava, aflat in subordinea Parchetului de pe langa Tribunalul Suceava, solutionarea dosarului este tot de competenta celor de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel, pentru ca "prejudiciul provine din fapte concurente, nici unul luat in parte nedepasind suma de 500.000 de euro, astfel incat competenta de solutionare sa revina DIICOT".
"Din acest motiv, pana la sfarsitul zilei vom intocmi, motivat, o ordonanta de declinare catre Parchetul de pe langa Curtea de Apel, iar ei vor declansa conflictul negativ de competenta. Nu este prima oara cand avem astfel de probleme", ne-au declarat aceleasi surse.
De partea cealalta, surse din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Suceava ne-au informat ca acest conflict de competenta "trebuie solutionat, potrivit procedurii penale, de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie" si ca vor astepta sa vada in sarcina cui va fi dat.

In Austria, dar cu afaceri in Belgia, Olanda si Italia

Severin Tcaciuc este dat in urmarire generala din 9 martie 2003 si internationala din 12 februarie 2004, pe numele lui fiind emise trei mandate de executare a pedepsei cu inchisoarea pentru insulta, furt si pentru ca a agresat un politist aflat in exercitiul functiunii. Condamnarea vizeaza executarea a sase ani de detentie.
Potrivit unor ultime informatii pe care ni le-a furnizat Politia Romana, Severin Tcaciuc se afla tot in Austria, dar se deplaseaza des, in scop de afaceri, in Belgia, Olanda si Italia. In dosarul de evaziune fiscala si delapidare al SC Truck Trans, prejudiciul a fost apreciat de politisti la peste noua miliarde de lei vechi.

Ce spune legea

Art. 12 din Legea 508/2004, modificata si completata prin Ordonanta de Urgenta nr. 7 din 10 februarie 2005, privind competenta DIICOT si solutionarea conflictelor de competenta, stipuleaza:
(1) Sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism urmatoarele infractiuni prevazute in Codul penal si in legi speciale, cu exceptia celor date in competenta Parchetului National Anticoruptie: Art. 189 alin. 4, 5 si 6 din Codul penal, Art. 215 din Codul penal, daca s-a produs o paguba mai mare decat echivalentul in lei a 500.000 euro, Art. 279, 279^1, 280, 282, 284 din Codul penal, infractiuni contra sigurantei statului prevazute in titlul I din Partea speciala a Codului penal si cele prevazute in Legi speciale, Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile ulterioare, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, daca infractiunile sunt savarsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002, daca infractiunile sunt savarsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni, Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare, daca infractiunile sunt savarsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni, Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicita a drogurilor, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 2/1998 privind prelevarea si transplantul de tesuturi si organe umane, cu modificarile si completarile ulterioare, daca infractiunile sunt savarsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni, Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare - titlul III referitor la criminalitatea informatica, Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, cu modificarile ulterioare, infractiunile prevazute de Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, daca s-a produs o paguba mai mare decat echivalentul in lei a 500.000 euro, si de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
(2) Faptele prevazute la alin. (1), cand sunt savarsite de militari activi, sunt cercetate de Parchetul militar si judecate de instanta militara competenta, in conditiile legii.
(3) Sunt de competenta structurii centrale infractiunile prevazute la alin. (1), savarsite de persoanele care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni, in una dintre urmatoarele conditii:
a) prin activitatea lor pot aduce atingere sigurantei nationale a Romaniei;
b) activitatea infractionala s-a desfasurat sau si-a produs rezultatul in circumscriptia mai multor Curti de Apel;
c) s-a cauzat o paguba mai mare decat echivalentul in lei a un milion de euro;
d) exista pericolul producerii ori s-a cauzat o tulburare importanta a relatiilor sociale la nivelul unei colectivitati.
(4) Sunt de competenta serviciilor teritoriale urmatoarele infractiuni:
a) infractiunile contra sigurantei statului prevazute in titlul I din Partea speciala a Codului penal;
b) infractiunile prevazute de Legea nr. 535/2004;
c) infractiunile prevazute la alin. (1) savarsite de persoanele care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii ori grupari constituite in scopul savarsirii de infractiuni, daca activitatea infractionala s-a desfasurat sau si-a produs rezultatul in mai multe judete din circumscriptia aceleiasi Curti de Apel sau s-a cauzat o paguba mai mare decat echivalentul a 500.000 euro.
(5) Sunt de competenta birourilor teritoriale toate celelalte infractiuni dintre cele prevazute la alin. (1).
(6) Procurorul care efectueaza urmarirea penala in conditiile alin. (3), (4) si (5) sesizeaza instanta competenta potrivit titlului II capitolul I din Codul de procedura penala.
(7) Procurorii specializati din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism efectueaza in mod obligatoriu urmarirea penala pentru infractiunile prevazute la alin. (1).
(8) Pentru infractiunile prevazute in alin. (1), savarsite de minori sau asupra minorilor, urmarirea penala se efectueaza de procurori din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, anume desemnati de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Articolul 20, referitor la solutionarea conflictelor de competenta, stipuleaza:
(4) Conflictul de competenta ivit intre structurile din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism se solutioneaza de catre procurorul sef al directiei.
(5) Conflictul de competenta ivit intre Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si celelalte structuri din cadrul Ministerului Public se solutioneaza de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.