O noua iesire la rampa a ministrului Gheorghe Dobre s-a incheiat ieri, cu multe nelamuriri si multi nervi. Nimic nou pentru ziaristii acreditati la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Si de aceasta data, concluzia celor p
O noua iesire la rampa a ministrului Gheorghe Dobre s-a incheiat ieri, cu multe nelamuriri si multi nervi. Nimic nou pentru ziaristii acreditati la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Si de aceasta data, concluzia celor prezenti in sala a fost una singura - ori ministrul Dobre are o parere foarte buna despre ziaristi si ii crede pe toti autodidacti - asa explicandu-se refuzul acestuia, de fiecare data, de a raspunde explicit intrebarilor, de altfel pertinente; ori nu da doi bani pe jurnalisti si ii cheama la sediul ministerului doar pentru ca poporul sa-i mai vada chipul pe la televizor. Aceeasi parere cred ca o au si directorii de pe la institutiile din subordine, care il insotesc de fiecare data, dar care niciodata nu intervin in discutii, chiar daca macar pe domeniul lor de activitate poate sunt mai competenti decat ministrul in persoana.
Mai exact, Gheorghe Dobre a organizat ieri o conferinta de presa pentru a prezenta "Situatia infrastructurii de transport afectate de inundatiile din mai-septembrie 2005". Aceleasi intarzieri in program, grafice si poze cu poduri si cai ferate distruse de ape. Promisiuni ca totul se rezolva. Asigurari ca banii exista - chiar daca o parte dintre sumele necesare sunt in negocieri cu institutii financiare internationale, proceduri care dureaza. Dupa expunere, urmeaza firesc intrebarile. Gheorghe Dobre se enerveaza teribil sa i se ceara informatii despre buget. Nu stie, nu cunoaste; iar daca vrem amanunte - treaba noastra! Ar trebui sa stim deja raspunsul sau sa ne interesam in alta parte. Aceste argumente sunt oferite de catre un ministru vizibil iritat, arogant si nepoliticos. Lipsit de diplomatie si amabilitate. Bomboana pe coliva a fost Raportul prezentat tot ieri de catre Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC), raport privind "Starea tehnica a podurilor din Romania - realitate, concluzii, actiuni". Dobre sustine ca nu are cunostinta de el, desi ISC anunta ca l-a trimis la toate ministerele implicate. Il informam pe aceasta cale pe ministrul Gheorghe ca, la dezbaterea de ieri au fost prezenti, din partea MTCT, si Viorel Scurtu - director general adjunct Exploatare - Infrastructura CFR; Constantin Onoiu - director general Insfrastructura si Transport Feroviar sau Marin Ionescu - consilier Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania.
1271 de poduri feroviare sunt expirate
Podul de la Zeletin Inspectoratul de Stat in Constructii, institutie aflata in directa subordine a Guvernului si in coordonarea premierului, a realizat un raport privind "Starea tehnica a podurilor din Romania", ieri, cei implicati incercand sa traga un semnal de alarma asupra gravitatii situatiei. Rezultatele au fost considerate ingrijoratoare (nu si de Gheorghe Dobre care anunta ca alte state au poduri vechi de sute de ani in exploatare fara probleme, ignorand faptul ca cele din Romania cad precum castelele de nisip).
Astfel, din 6023 de poduri rutiere controlate, la 963 (15%) au fost constatate deficiente majore - suprastructuri cu exfolieri sau coroziuni ale betonului, aparate de reazem blocate, cai cu denivelari sau fisuri. Pentru feroviar situatia se prezinta astfel: din 2797 de poduri verificate, 1271 (peste 40%) au durata de exploatare depasita, spun specialistii ISC. "Netratate in regim de urgenta, degradarile pot evolua ducand la inrautatirea starii tehnice a podurilor", se arata in raport.
Inspectorii au mai constatat ca nu exista carti tehnice ale podurilor, sau sunt incomplete; nu se programeaza si nu se executa lucrari de intretinere si reparatii ale podurilor si ale cursurilor de ape traversate de acestea, acordandu-se prioritate doar lucrarilor de intretinere a cailor de rulare; si nu se completeaza Jurnalul evenimentelor - existand doar o anexa la fisa podului in care se consemneaza constatarile si masurile luate. Spre exemplu, dintr-un total de 163 de poduri expertizate in perioada 2002-2004 s-a intervenit pe baza solutiei data de expert doar la 35 de poduri.
Inspectorul general de stat, Dorina Nicolina Isopescu se plange ca o sanctiune de 100 de milioane de lei (de altfel, maximum) data administratorului sau proprietarului podului este contestata in justitie, procedurile dureaza 1-2 ani, in final se da solutia: "nu prezinta pericol public", iar sanctiunea se transforma in avertisment.
O alta problema este legata chiar de expertizele tehnice ale podurilor - care stau la baza intocmirii documentatiilor tehnice pentru interventii asupra constructiilor - ele "sunt intocmite sumar si nu ofera toate informatiile necesare elaborarii unor documentatii tehnice complete, corecte si competente", se arata in raport.
In concluzie, ISC apreciaza ca este nevoie de fonduri suficiente pentru lucrari de reparatii sau intretinere - acestea insa numai dupa fundamentari bine documentate, cu stabilirea clara a starii tehnice a podurilor, pe baza dovezii efectuarii urmaririi comportarii in exploatare, conform cartii tehnice si cu stabilirea unor prioritati impuse de asigurarea conditiilor de siguranta in exploatarea podurilor.
Se cauta 200 de milioane de euro
Podul de la Gradistea Revenind la infrastructura de transport afectata de inundatii, MTCT a anuntat ca in perioada mai-septembrie 2005, pe rutier, ploile au distrus 750 km de drumuri (504 sectoare de drumuri nationale), 204 poduri (190 au necesitat interventii minore, 10 au fost afectate, dar fara pericol de pierdere a stabilitatii, 4 au fost scoase din functiune - Maracineni Buzau, Mioveni Arges, Gatajesti Valcea si Bucov Prahova) si 5544 de podete. Pagubele produse infrastructurii rutiere pentru perioada aprilie-septembrie se ridica la 298 de milioane de euro. Ca surse de finantare pentru eliminarea efectelor inundatiilor din anul 2005 - pe rutier - Gheorghe Dobre anunta bugetul de stat (40 de milioane de euro) si banci internationale. Aproape 100 de milioane de euro insa sunt fonduri neasigurate, chiar daca ministrul spune ca se poarta discutii avansate cu Banca Europeana de Investitii (BEI).
Pentru sectorul feroviar, ploile din perioada aprilie-septembrie 2005 au afectat aproape 60 km de cale ferata, 23 de poduri si 7 podete. Dintre poduri, doua au fost scoase din functiune - Linia 500 (Ploiesti-Vicsani, intre statiile Focsani-Putna Seaca) si Linia 103 (Bucuresti-Giurgiu, intre statiile Vidras si Gradistea). Costurile de refacere a infrastructurii feroviare afectate de inundatii se ridica la 182 de milioane de euro. Si in acest caz banii vin, potrivit ministrului Gheorghe Dobre, de la bugetul de stat (34 de milioane de euro) si de la institutii financiare internationale. Raman in discutie cu BEI aproape 100 de milioane de euro, neasigurate inca.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.