In urma publicarii, in ziarul ZIUA, a unor extrase din Raportul privind activitatea desfasurata de conducerea Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni in anul 2004, aparute sub titlul generic "Jaf la DRP", am primit la redactie mai multe com
In urma publicarii, in ziarul ZIUA, a unor extrase din Raportul privind activitatea desfasurata de conducerea Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni in anul 2004, aparute sub titlul generic "Jaf la DRP", am primit la redactie mai multe comentarii pe aceasta tema. Redam astazi punctul de vedere al unui reprezentant al publicatiei basarabene TIMPUL, Constantin Tanase, ca reactie la dezvaluirile privind derularea incorecta a fondurilor alocate romanilor din Basarabia.
Cum politicienii de pe Dambovita alimenteaza antiromanismul din R. Moldova
Scriu cu mult amar aceste randuri, nu as vrea sa le scriu, dar TREBUIE.
In doua numere consecutive am scris despre scandalul declansat in unele publicatii din Romania in legatura cu publicarea unui raport guvernamental despre gestionarea frauduloasa a banilor publici de catre fostul Departament al Romanilor de Pretutindeni (DRP). Surprinzator - dar poate nu?! - la Chisinau acest scandal nu a starnit nici un fel de reactii in presa de limba romana. TIMPUL este, deocamdata, singura publicatie care a luat atitudine fata de acest scandal. Deloc surprinzator insa faptul ca raportul a fost comentat in "maniera traditionala" la "Rezonans"-ul de sambata, program al Companiei rusesti "Mir", care este difuzat cu generozitate de catre Compania "Teleradio-Moldova". Subiectul a fost reluat ieri de "deetatizata" "Moldova suverana", iar la 4 octombrie (zi "jubiliara" la Chisinau, cand s-au implinit exact sase luni de la "votul istoric" din 4 aprilie, cand monstruoasa coalitie Vorosca l-a reinscaunat pe comunistul Voronin in fruntea statului), in buletinele de stiri ale "televiziunii publice" din Dealul Schinoasei, prezentand o stire a Agentiei "BASA-press".
Reproducem doua fragmente din aceasta stire: "Unele publicatii din Romania scriu despre deturnarea de fonduri publice admisa de guvernul Nastase de catre unii politicieni din Moldova. Potrivit Agentiei "BASA-press", cateva publicatii din Romania au difuzat continutul unui raport confidential privind utilizarea in anul 2004 a finantelor publice de catre DRP in implementarea proiectelor in Moldova. Conform raportului, echivalentul a peste 30 mii de dolari a ajuns, in perioada de pregatire catre campania electorala din iarna 2004-2005, la publicatia din Chisinau "TIMPUL de dimineata" care, prin politica sa editoriala, a sustinut Blocul "Moldova Democrata". Autorii raportului sustin ca guvernarea precedenta in frunte cu A. Nastase si I. Iliescu au sprijinit in mod prioritar la nivel politic gruparea primarului Urechean, Blocul "Moldova Democrata". Acest sprijin se reflecta in sprijinirea proiectelor dirijate de aceasta grupare politica".
Cine a "deturnat fondurile"?
Stirea contine mai multe carente si e redactata in stilul clasic al tehnicilor de manipulare si dezinformare a opiniei publice. Astfel, TIMPUL e vizat, printre altele, doar intr-o singura propozitie, dar ce "propozitie"! Textul a fost citit pe fundalul imaginilor cu ziarul TIMPUL din perioada campaniei electorale, intors pe toate fetele ca sa se vada imagini cu Urecheanu si cu sigla Blocului "Moldova Democrata". Bineinteles, telespectatorilor nu li s-a spus ca aceste materiale cu sigla sunt publicitate electorala. Stirea a fost construita pe un fals, un fals care este demonstrat chiar de concluziile raportului citat: chipurile, la TIMPUL ar fi ajuns "echivalentul a peste 30 mii de dolari". Iata insa ce e scris alb pe negru in raport: "Asociatia RODIM a incalcat contractul de finantare, DETURNAND FONDURILE DESTINATE EDITARII TIMPULUI.". Astfel, nu NOI, ci ALTII, de la Bucuresti, AU DETURNAT FONDURILE. Ca urmare, la TIMPUL au ajuns nu "peste 30 mii de dolari", ci cu mult mai putin.
Cum se zice, multumesc si bodaproste
In stire se mai insinueaza ca banii "au ajuns" la TIMPUL "in perioada de pregatire catre campania electorala din iarna 2004-2005", insinuandu-se astfel ca proiectul de sustinere financiara a TIMPULUI ar fi fost unul politic, electoral, pentru a sprijini "gruparea primarului Urechean". Bineinteles, proiectul de "finantare a TIMPULUI" nu are nimic in comun cu campania electorala din 2004. Decizia de derulare a respectivului proiect a fost luata cu mult inainte de "perioada de pregatire catre campania electorala din iarna 2004-2005", cum afirma "BASA-press". Si nu e vina noastra ca derularea proiectului a coincis cu perioada iulie-decembrie 2004. Ajunsi aici, doresc sa fac o precizare de principiu: de cand am lansat TIMPUL (14 septembrie 2001, desi am trecut prin mai multe perioade grele, nu am beneficiat niciodata de un leu din partea Statului Roman, acest proiect (din iulie-decembrie 2004) fiind singurul si, sper, ultimul. Cum se zice, multumesc si bodaproste...
"Asta voi, in Basarabia, faceti voluntariat."
Nimeni nu stie ca obtinerea banilor prevazuti de proiect s-a transformat intr-un adevarat supliciu, cosmar. Zeci de drumuri la Bucuresti, nopti nedormite... "Responsabilii" de la Bucuresti ma hartuiau saptamanal pentru a ma deplasa la ei ca sa "precizam unele detalii". Esenta "precizarilor" a fost formulata aforistic de catre unul dintre acei "responsabili": "Da-o, ma, in p... ma'sii de treaba, n-am de gand sa fac patriotism pe degeaba, asta voi, in Basarabia, faceti voluntariat...". In urma "precizarii acestor detalii", nu ni s-a virat o suma bunicica, TIMPUL ramanand cu paguba si cu rusinea. Crezand in seriozitatea asigurarilor "responsabililor" de la Bucuresti ca proiectul va continua si in 2005, am anuntat abonarea pe acest an, pomenindu-ma in luna ianuarie fara bani si cu un numar de abonamente care trebuiau livrate cititorilor. Telefoanele "responsabililor" de la Bucuresti nu mai raspundeau - la Bucuresti s-a schimbat Puterea! Pentru toate eforturile si pentru toate umilintele suportate - nu mai vorbesc de riscuri - m-am ales cu calificativul de participant la "deturnarea de fonduri publice" din "banii contribuabilului roman"...
Multumesc mult, frati romani!
In stirea difuzata de "BASA-press" se mai aduce opinia "unui reprezentant al opozitiei parlamentare din Chisinau, care a dorit sa-si pastreze anonimatul": "tine de onoarea guvernarii noi de la Bucuresti sa aduca in ordine mecanismul de finantare de catre Statul Roman a programelor derulate in Moldova. Mai multi aparatori ai neamului romanesc la Chisinau, intr-un rastimp de mai bine de zece ani, s-au ales cu autoturisme, edituri si televiziuni proprii pe seama contribuabilului roman. Acum, vedem ca cineva si-a facut si campanie electorala pe banii altui stat". Sunt de acord, exact despre asta scriam in editorialul de marti, unde propuneam sa nu ne oprim numai la anul 2004, ci sa incepem verificarile de prin anii '90. Milioane de dolari "au trecut Prutul", si in buzunarul cui au ajuns ele? Ce proiecte viabile au fost realizate in R. Moldova? De ce actualul Bucuresti nu publica sumele concrete cheltuite din sudoarea poporului roman in acesti 15 ani "pentru fratii din Basarabia" si cine-s acesti "frati"? Cine-s "patriotii basarabeni" care s-au ales cu tipografii, vile, imobile, autoturisme, edituri, televiziuni din banii contribuabilului roman?
Daca o facem, apoi s-o facem!
Sumele (ciopartite) care au ajuns la TIMPUL nu s-au transformat in imobile, vile, autoturisme, edituri, tipografii si televiziuni proprii, ci au mers exact la destinatie - TIMPUL a inceput sa apara de trei ori pe saptamana. Fara banii contribuabilului roman, TIMPUL s-a transformat in cotidian national cu cinci aparitii saptamanale. Este, deci, un proiect fezabil si viabil. Dar unde-s celelalte proiecte care au inghitit milioane? Ma tem ca nu vom afla niciodata adevarul, scandalul pornit de Bucuresti consumandu-se aici: de a-i discredita pe cei care au avut curajul de a risca sa faca ceva.
Chisinaul este inecat de ziare rusesti, dar nu s-a iscat nici un scandal. Si nu se va isca vreodata, pentru ca Moscova, spre deosebire de Bucuresti, stie ce vrea in R. Moldova, nu-si schimba politica strategica odata cu schimbarea tarilor, abordeaza foarte serios problema. Actuala administratie de la Bucuresti insa conditioneaza continuarea finantarii proiectelor prin loialitatea fata de... presedintele Basescu. L-ai criticat pe Basescu - gata, nu esti bun roman si sisteaza finantarea...
"Ce noroc sa fii roman" in Basarabia?
Nu ma supar pe tara si pe Neam, dar nu mai vreau sa fiu "roman de pretutindeni". Raman ceea ce sunt - roman basarabean - si-mi voi duce crucea mai departe, fara a mai solicita vreodata "sprijin fratesc" de la Bucuresti. Voi urmari cu adanca tristete, din Carul-Mare de deasupra stanei de langa Vaslui, cum Basescu in 2009 se imbratiseaza cu Voronin, cum Basescu vine la Chisinau cu o saptamana inainte de alegeri ca sa sprijine gruparea Voronin. Pentru ca gruparea Voronin nu e proruseasca, ci e profund romaneasca. E trist, e romanesc de trist, ceea ce se intampla.
P. S. Stirea difuzata de BASA-press omite cu buna-stiinta alte capitole ale raportului, cele mai interesante, care vizeaza finantarea "Rasaritului romanesc" (al lui V. Cubreacov), ori a publicatiei "Democratia" (a lui O. Serebrian). De ce oare? Oare nu de aceea ca acestia fac parte din coalitia care l-a votat pe Voronin? Inseamna, deci, ca este adevarat ca, in ajunul votarii din 4 aprilie, Basescu l-a sunat pe Rosca si l-a indemnat sa-l voteze pe Voronin? Vorba lui Nea Iancu: Tradare sa fie, dar s-o stim si noi.
Ceva foarte urat, tot mai urat, se intampla in ultima jumatate de an in "relatiile fratesti" dintre Romania si Basarabia. De 15 ani, de la 1990 incoace, "inlacrimata Basarabie" a constituit pentru clasa politica de la Bucuresti o permanenta durere de cap, dar si o afacere profitabila. Noi, basarabenii, am fost tratati ca niste bastarzi ai Rusiei, copii ai nimanui ai Europei, nu am fost doriti nici de Iliescu, nici de Constantinescu, nici de Basescu. Nu am mai fost scosi din "rusi", "bolsevici", "mafioti", "curve basarabence", se ironizeaza spumos, cu gesturi regatene, pe seama pronuntiei noastre, a nenorocirii noastre istorice. Astazi, mii de "frati basarabeni" dorm, impreuna cu cainii vagabonzi, pe sub podurile din Bucuresti in asteptarea "cetateniei romane", iar ca sa treaca vama, "fratele basarabean" trebuie sa-i arate "fratelui vames roman" ca are 50 de euro pe zi si sa demonstreze ca nu-i cersetor. Romania vrea sa intre in Europa, s-a spalat pe maini de noi si ne mangaie ca "ne vom regasi intr-o Europa unita". In plus, Basescu s-a infratit cu unul dintre cei mai consecventi si odiosi antiromani ai Basarabiei - comunistul Voronin. Vai de viitorul acelei tari care loveste in cei mai devotati fii ai ei. Loviti, fratilor, loviti in acei putini intelectuali cu simtire nationala care au mai ramas in R. Moldova. Interesant, insa, cu cine o sa va "regasiti intr-o Europa unita"? Cu Voronin, la brat cu Rosca? Si cand - la pastele cailor? Asa DA!

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.