Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va extinde verificarile si la nivelul benzinariilor particulare, continuand in acelasi timp si controalele pe care le deruleaza la rafinarii, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, presedintele i
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va extinde verificarile si la nivelul benzinariilor particulare, continuand in acelasi timp si controalele pe care le deruleaza la rafinarii, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, presedintele institutiei, Sebastian Bodu. El a adaugat ca ANAF a solicitat "specificatii tehnice" de la Ministerul Economiei si Comertului, astfel incat toate produsele care ies pe poarta rafinariilor sa fie accizate. "Am constatat ca exista evaziune fiscala, in general pe accize. Incercam sa fim eficienti. Pentru aceasta trebuie sa identificam domeniile prioritare, unul dintre acestea fiind cel petrolier. O masura importanta va fi accizarea tuturor fractiilor (n.r.- petroliere)", a mai spus Bodu. El a adaugat ca, potrivit unui raport al Garzii Financiare, exista "o regiune bogata in exploatari petroliere" unde 80% dintre produse nu au fost accizate. Referindu-se la situatia Rafo, Bodu a reafirmat ca ANAF va incerca toate posibilitatile pentru a recupera maximul din datoriile pe care compania le are la stat.
"Nu vom recupera totul de la Rafo"
Presedintele Agentiei estimeaza ca statul va recupera de la Rafo intre 10% si 50% din datorii. "Nu vom recupera totul de la Rafo. In masura in care banii si activele se afla pe teritoriul Romaniei si daca totul merge bine in instante, pentru ca mai sunt si alti creditori si am atacat in instanta creante pe care le consideram fictive, vom recupera 10% - 50%", a spus Bodu.
Tribunalul Bacau a pronuntat la mijlocul lunii septembrie o sentinta care constata nulitatea absoluta a hotararii Adunarii generale a actionarilor Rafo Onesti, prin care creantele bugetare ale statului contra Rafo, anterioare datei de 13 octombrie 2004, au fost "convertite" in actiuni ce urmau sa fie emise de companie. Hotararea actionarilor a incalcat legea si a fost luata fara acordul creditorului, reprezentat prin ANAF. Conversia in actiuni viza datorii de 9000 de miliarde de lei vechi, respectiv mai mult de 300 de milioane de dolari. "Acest ultim litigiu castigat de ANAF demonstreaza hotararea noastra de a ne lupta cu toate fortele pentru a stabili corecta situatie juridica la SC Rafo Onesti. Scopul nostru final este acela de a recupera maximul posibil din prejudiciul stabilit la aceasta societate", declara recent presedintele ANAF. Rafinaria din Onesti a fost privatizata in 2001, cand 60% din actiuni au fost cumparate de Imperial Oil, apartinand lui Corneliu Iacobov, si Canyon Servicos din Portugalia. In prezent, pachetul majoritar de actiuni este controlat de societatea Balkan Petroleum.
Raspundere solidara pentru cluburile de fotbal
Foto: Mediafax In ceea ce priveste datoriile cluburilor de fotbal, Sebastian Bodu a afirmat ca, in cateva zile, vor fi publicate Normele de aplicare a Codului de procedura fiscala. "Daca in trei saptamani nu-si platesc datoriile, vom aplica raspunderea solidara. Asta inseamna ca cluburile noi vor trebui sa plateasca pentru cele vechi", a mai spus Bodu, precizand ca pana acum o parte din datoriile noi au fost platite, insa din datoriile vechi nu s-a platit nimic. In acest moment, datoriile totale ale cluburilor de fotbal la bugetul de stat se ridica la 19,6 milioane de euro plus penalitati.
Duty-free-urile ar putea fi desfiintate
Pentru a stopa o sursa de evaziune fiscala, ANAF intentioneaza sa inaspreasca conditiile de autorizare a activitatii in regim duty-free sau sa elimine astfel de magazine din anumite zone, a mai spus presedintele Agentiei. "Exista doua variante la care ne gandim, fie inasprirea conditiilor de autorizare a unui duty-free, fie eliminarea unora, astfel incat aceste entitati sa ramana numai in aeroporturi internationale si pentru diplomati", a afirmat Bodu. Comercializarea marfurilor cu amanuntul prin sistem duty-free se face prin magazinele autorizate, in punctele de trecere a frontierei de stat terestre si navale, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, care au destinatie internationala, precum si in magazinele duty-free diplomatice.
Lista cu firmele inactive nu este gata
Intocmirea listei cu firmele inactive din Romania dureaza mai mult decat a fost estimat initial, a afirmat Bodu. El a adaugat ca multi inspectori din judete au inteles gresit si au inceput sa controleze toate firmele, de la A la Z. "Trebuia suprapusa lista celor care au luat facturi de la Imprimeria Nationala cu lista celor care nu au depus declaratii si rezulta lista contribuabililor inactivi", a spus seful Fiscului. La inceputul lunii august, Bodu a anuntat ca ANAF va publica in termen de trei saptamani prima lista a firmelor-fantoma. ANAF va intocmi o "lista neagra" a firmelor inactive, care nu vor mai avea dreptul sa emita facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana. Orice agent economic care primeste facturi de la aceste firme trebuie sa stie ca respectivele documente fiscale nu vor fi deductibile si nu vor produce nici un efect fiscal.
Prevederile referitoare la aceasta lista neagra sunt cuprinse intr-un ordin al presedintelui ANAF privind stabilirea conditiilor pentru declararea contribuabililor inactivi, publicat in Monitorul Oficial. Conform acestui ordin, vor fi declarati inactivi contribuabilii care "indeplinesc" una dintre urmatoarele trei conditii - se sustrag de la efectuarea controlului fiscal sau vamal prin nedeclararea domiciliului fiscal sau a sediilor secundare, respectiv prin declararea de date de identificare a domiciliului fiscal sau a sediilor secundare care nu permit organului fiscal si/sau vamal sa identifice domiciliul fiscal sau sediu secundar; organele fiscale sau organele vamale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal sau sediile secundare declarate; au achizitionat facturi fiscale sau alte formulare cu regim special personalizate dupa data de 1 ianuarie 2005 si nu au depus declaratii fiscale ulterior acestei date. De la data declararii starii de inactivitate, contribuabilul nu mai are dreptul de a emite facturi, facturi fiscale sau alte documente sau formulare tipizate cu regim special pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana.
Fiscul doarme sambata
Administratiile finantelor publice nu vor mai lucra cu publicul sambata, dar vor avea program prelungit in timpul saptamanii, a anuntat ieri Sebastian Bodu. "Intentionam sa introducem programul de lucru in ture, de dimineata pana la 8-9 seara, renuntand la programul de lucru de sambata", a precizat Bodu, care a adaugat ca exista semnale ca multi contribuabili ar prefera sa treaca pe la administratiile fiscale la ora 6-7 seara. De asemenea, orele suplimentare lucrate de functionari sambata trebuie compensate cu zile libere in timpul saptamanii, iar "un om lipsa creeaza probleme" a spus seful Fiscului. Noul program de lucru este una dintre principalele masuri pe care le are in vedere ANAF pentru a imbunatati calitatea serviciilor oferite contribuabililor, alaturi de crearea unui call center sau modernizarea sediilor administratiilor fiscale.
Presedintele ANAF si directorul general al Centrului de Sociologie Urbana si Regionala (CURS), Sebastian Lazaroiu, au prezentat ieri rezultatele unui sondaj de opinie privind calitatea serviciilor si imaginea Fiscului, realizat de CURS pentru ANAF, cu fonduri europene pentru a determina gradul de satisfactie al contribuabilului fata de serviciile oferite de ANAF. Ancheta a cuprins un esantion de 2300 de persoane, reprezentativ pentru contribuabilii persoane fizice si juridice care intra in contact cu administratiile fiscale, si a fost realizata in perioada 13-22 septembrie 2005.
Potrivit sondajului, 57,3% din contribuabili apreciaza ca serviciile s-au imbunatatit in ultimele 12 luni, in timp ce 35,7% considera ca lucrurile au ramas la fel, iar 2,1% observa o inrautatire. Datele sondajului releva un nivel ridicat de incredere in institutie - 79,1% afirmand ca au destula sau mare incredere in ANAF, in timp ce 14,4% au putina incredere, iar 2,9% nu au incredere in Agentia Fiscala.
62,5% dintre repondenti au afirmat ca pentru a rezolva o problema nu trebuie sa faca mai mult de un drum la AFP, in timp ce 26,1% au indicat ca trebuie sa faca doua drumuri, iar 11,4% trei-patru drumuri sau mai mult. 11,1% dintre subiecti au spus ca petrec de obicei mai putin de 10 minute in sediul AFP, 40,7% au indicat 10-15 minute, 28,5% - 20/30 minute, iar 19,7% - o ora sau mai mult. In ceea ce priveste coruptia, sondajul arata ca 17,1% dintre repondenti sunt de acord cu afirmatia ca oferirea de mici cadouri faciliteaza rezolvarea problemei. De asemenea, 37,8% dintre cei chestionati sunt de acord cu afirmatia "trebuie sa fac prea multe drumuri pentru a rezolva o problema", 25,9% cu afirmatia "sunt trimis de la un ghiseu la altul", iar 44,4% cu afirmatia "formularele ce trebuie completate sunt prea numeroase". In acelasi timp, 93,7% afirma ca "personalul imi ofera informatiile de care am nevoie", dar 15,7% spun ca "personalul nu este politicos".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.