Agentia Romanian Global News a provocat ieri reverberatii in media romanesti dupa ce a inceput publicarea unui Raport autentic privind jaful de la Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni (DRP). Avand in vedere interesul public, Z
Agentia Romanian Global News a provocat ieri reverberatii in media romanesti dupa ce a inceput publicarea unui Raport autentic privind jaful de la Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni (DRP). Avand in vedere interesul public, ZIUA preia extrase din acest Raport, disponibil la www.rgnpress.ro si a carui autenticitate si-o asuma Agentia RGN. Textul de mai jos apartine in integralitate Agentiei RGN. Titlul si intertilurile apartin redactiei. (D.E.)
Fonduri dirijate de diplomatii PSD
Asa cum am anuntat deja, pentru ca luarea unor masuri ce tin de autoritatile de control ale Guvernului intarzie sa apara in cazul raportului de evaluare privind cheltuirea fondurilor alocate romanilor din Basarabia pe anul 2004, Romanian Global News incepe publicarea unor parti relevante ale acestui raport.
Acesta incrimineaza grav diplomati ce ar fi trebuit sa serveasca interesul national, ONG inscrise in Romania care au servit ca intermediari ai fondurilor si beneficiari din Basarabia si care sub masca romanismului ascund pozitii pro rusesti. Unele persoane incriminate, raportand autoritatilor complice de la Bucuresti tiraje false ale diverselor publicatii "pro-romanesti" au reusit sa-si construiasca vile din banii contribuabilului roman. Asta in timp ce in Basarabia profunda, adevarati slujitori ai romanismului, invatatori si preoti se lupta sa supravietuiasca traind limba romana si slujind-o cu sacrificii uriase.
Trebuie retinut ca derularea acestor fonduri, practic, a fost dirijata de fosti diplomati alocati la DRP. Si Titus Corlatean (fost secretar de stat) si Nicolae Vulpasin (subsecretar de stat) si Gabriel Micu (fost director) sunt cu totii diplomati proveniti din MAE. Intarzierea si eventual aruncarea in derizoriu a acestui raport ar putea fi si motivul indarjirii unor anumite "structuri" sau al unor oameni ce-si serveau propriile interese folosind "structura", pentru trecerea DRP-ului la Ministerul Afacerilor Externe.
Intr-o intalnire neoficiala, un diplomat american arata ca, daca in celelalte tari comuniste, Rusia a avut trupe si a putut exercita un control total, in Romania a trebuit sa inlocuiasca prezenta trupelor cu o puternica agentura de spionaj organizata pe mai multe generatii. De aceea, spunea el, sa nu fim surprinsi daca vom descoperi pe langa cei mai avansati in varsta si oameni tineri care servesc intereselor rusesti in zona.
CSAT si Presedintele Basescu, dar si Parchetul trebuie sa ia in calcul acest lucru si sa dispuna un control real al implicarilor si implicatiilor acestui raport tinand seama ca fonduri ale contribuabilului roman, asa cum o arata raportul, au sprijinit structuri pro rusesti din Basarabia si Romania. De asemenea, trebuie luat in calcul faptul ca, iata, dupa circa sase luni de la trecerea DRP la MAE, practic nici un proiect serios nu a mai fost derulat in spatiile locuite de romani in jurul frontierelor si Balcani. Acest lucru afecteaza securitatea nationala si distruge imaginea statului roman si increderea in el, in toate comunitatile romanesti din jurul frontierelor si Balcani, dar si a romanilor din emigratie. Si nu sunt decat ceva peste zece milioane de romani.
Avand in vedere lungimea raportului, Romanian Global News va publica numai partile relevante ale acestuia.
PRIM MINISTRU
Memorandum
De la Mihai Gheorghiu, secretar de stat coordonator al Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni
Tema: evaluarea proiectelor derulate de Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni in cursul anului 2004 in Republica Moldova.
In cursul lunii aprilie 2005, Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni a initiat o evaluare interna a desfasurarii proiectelor si programelor finantate in cursul anului 2004 in Republica Moldova. Materialul anexat reprezinta insumarea tuturor rapoartelor si notelor realizate, care au avut drept obiectiv evaluarea unei parti importante a proiectelor si programelor desfasurate de Departament in Republica Moldova.
Tacerea prelungita a organelor de ancheta
Au fost examinate peste 1500 de pagini de documente-contracte, note justificative, chitante, borderouri, facturi, ordine de plata, pe de o parte, la care s-au adaugat intalniri si discutii cu mai multe zeci de persoane implicate in derularea proiectelor si programelor mentionate, precum si cu specialisti romani si straini care cunosc date privind situatia din Republica Moldova.
In cursul anului 2004, din 159 de proiecte de finantare derulate de Departament, cu un buget de 147.940.000.000 ROL, 54 au fost dedicate Republicii Moldova, cu un buget de 105.000.000.000 ROL. Proiectele analizate in cuprinsul rapoartelor din acest material sunt in numar de 23 si, ca pondere financiara, reprezinta peste jumatate din fondurile dedicate Republicii Moldova si peste o treime din fondurile totale ale DRP. Din acestea, doar 3-4 proiecte au fost finalizate corespunzator, restul, a caror valoare depaseste 20.000.000.000 ROL, prezinta grave carente: absenta documentelor justificative ale platii efective (chitante fiscale, dispozitii de plata, ordine de plata), selectii de oferte si achizitii fictive, prestari de servicii inexistente, contabilitate dubla, copii falsificate ale facturilor fiscale, nerespectarea termenilor contractuali, fals si uz de fals, posibile deturnari de fonduri.
Exista motive de a considera ca este necesara, in cazul unora dintre proiectele de finantare, interventia organelor de ancheta penala.
Abuz de putere, trafic de influenta, deturnare de fonduri, inselaciune
Majoritatea contractantilor din Republica Moldova s-au dovedit a fi neloiali, nesinceri, au cheltuit cu iresponsabilitate fondurile publice, fiind, in cel mai bun caz, lipsiti de calitati manageriale. Este imposibil de tratat subiectul modului in care s-au derulat finantarile catre Republica Moldova fara a observa semnificatiile de ordin politic. In toate proiectele nefinalizate sau defectuos finalizate se intalneste aceeasi ecuatie: un grup restrans de persoane au distribuit clientelar, pe criterii cu totul straine interesului national, sume de bani unor reprezentanti ai unor organizatii din Republica Moldova fara a urmari finalitatea reala a cheltuirii sumelor decontate. Acest mic grup de persoane, care include si functionari guvernamentali, precum si persoane care graviteaza in jurul unor centre de putere politica apartinand fostilor guvernanti, se poate face vinovat de abuz de putere, trafic de influenta, deturnare de fonduri, inselaciune.
Actiuni specifice anti-Romania
Pe langa irosirea fondurilor publice si a utilizarii necorespunzatoare a acestora, se adauga dezinformarea cu buna stiinta a opiniei publice si a autoritatilor romanesti si straine, prin rapoarte si "analize" lipsite de orice relevanta si prezentate drept materiale rezultate, ca urmare a unor investigatii costisitoare. Grupul responsabil de toate acestea si-a propus si a reusit in mare masura arogarea rolului de instanta de analiza si interpretare a problematicii spatiului ex-sovietic si, cu precadere, a Republicii Moldova. Prezentandu-se in mod fraudulos drept experti aflati in legatura institutionala cu organizatii guvernamentale si foruri diplomatice, asociind numele Romaniei in numeroase ocazii cu activitatea lor, au prejudiciat credibilitatea institutiilor romanesti si au adus importante deservicii imaginii Romaniei.
Implicarea MAE si frontul anti-romanesc
In deplina intelegere cu parteneri din Republica Moldova, grupul din Romania a participat la irosirea resurselor care puteau fi utilizate in beneficiul comunitatii romanesti din Republica Moldova. Actiunea conjugata a acestei categorii de "specialisti" se constituie intr-un prejudiciu de ordin simbolic si material, care se adauga, intr-un mod nefericit, raului indurat de populatia romaneasca din Basarabia sub opresiunea regimului rusofil comunist. Cu sau fara intentie, "contributia" grupurilor mentionate a reprezentat un avantaj in beneficiul frontului anti-romanesc existent inca in spatiul politic al Republicii Moldova. Trebuie, de asemenea, remarcat ca initierea, derularea si finalizarea proiectelor a fost permanent coordonata de functionari MAE, astfel incat se poate trage concluzia ca DRP a fost tehnic preluat, pe relatia Moldova, de catre MAE inca din cursul anului 2004. Desigur, responsabilitatea conducerii DRP nu poate fi pusa sub semnul intrebarii. Incompetenta functionarilor MAE, nici ea nu poate fi pusa sub semnul intrebarii, ceea ce trebuie sa reduca anumite pretentii din interiorul centralei MAE privitoare la realocarea relatiei cu Republica Moldova numai directiei de specialitate din MAE.
Propunerile au ramas doar propuneri
Avand in vedere cele mentionate, Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni propune:
1) Realizarea unui control de fond de catre Corpul de control al primului-ministru asupra oportunitatii, legalitatii si finalizarii tuturor acestor proiecte care au angajat resurse financiare ale statului roman fara o analiza atenta si responsabila asupra eficacitatii si legalitatii demersurilor demarate.
2) Incetarea oricaror contacte cu persoane si organizatii care, prin activitatea desfasurata pana in prezent, au prejudiciat interesele Romaniei. Intrucat analiza si cercetarea desfasurate implica analize mai aprofundate si specializate, este nevoie de o investigatie de ordin contabil. Pentru evaluarea celorlalte aspecte de ordin contrainformativ, care rezulta din configuratia conexiunilor si implicatiilor care apar intre diferitii actori din Romania si Republica Moldova, consider ca este necesara realizarea unei anchete aprofundate de catre reprezentanti ai serviciilor specializate ale institutiilor abilitate.
Semneaza Secretarul de Stat Mihai Gheorghiu


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.