Intr-un timp relativ scurt, Ministerul de Finante va trebui sa finalizeze modificarile Codului Fiscal pentru anul 2006. Aceasta a devenit o necesitate fiindca, fara a bate in cuie elementele de fiscalitate ale anului viitor, daca pentru mediul de afaceri nu exista posibilitatea de a face planurile de afaceri, pentru Guvern devine imposibila realizarea propunerilor de buget pentru anul viitor.
Avand in vedere multele zvonuri legate de acest subiect, pozitia Guvernului este asteptata cu un deosebit interes de mediul de afaceri, mai ales ca sunt in discutie o serie intreaga de masuri cu implicatii majore asupra mediului de afaceri.
Dupa parerea mea, statistica demonstreaza ca ceea ce s-a facut in prima jumatate a acestui an nu a avut efecte pozitive asupra mersului economiei, drept dovada reducerea la 4,1% a cresterii economice in cursul trimestrului III. Nu pot decat sa reiterez ideea ca ar trebui sa existe o strategie macroeconomica care sa-si propuna vitalizarea accentuata a economiei reale, iar politicile fiscale ar trebui sa fie instrumentele de realizare a unei astfel de strategii. Din pacate, ceea ce asteptam acum este o strategie fiscala pentru urmatorii ani si nu stiu in ce masura o astfel de strategie este elaborata in corelare cu o strategie macroeconomica.


Exista, totusi, speranta ca gandirea de perspectiva sa nu mai fie o gandire strict contabila. Atunci cand preconizezi masuri care sa duca la o crestere sanatoasa, normala a bazei de impozitare, este extrem de dificil sa faci o cuantificare matematica a rezultatelor preconizate. Dar ca exemplu, marirea accizelor la alcool si tutun poate duce la o crestere a contrabandei cu aceste produse si nu e cert cat vor fi, daca vor fi, castigurile la buget. Introducerea CAS-ului pentru producatorii din agricultura este o masura interesanta, dar nu stiu cum poate fi implementata.
Tinta de inflatie trebuie anuntata, dar intr-un sistem in care pretul energiei este necontrolat, e greu sa-ti propui tinte reale. Cred ca toate aceste probleme, si mai sunt si altele, ar fi putut sa gaseasca niste solutii acceptabile pentru toata lumea daca ar fi fost prezentate si discutate din timp. Din pacate, prea mult timp nu mai exista, cu toate ca deschiderea Ministerului de Finante spre dialog pare sa fie mult mai mare in ultimul timp.
Cealalta problema majora pentru mediul de afaceri este aceasta solicitare ca legislatia sa devina stabila si predictibila. Am dori sa auzim, cel putin la nivel declarativ, ca de acum incolo modificarile Codului Fiscal se vor face cu respectarea insasi a Codului Fiscal, ceea ce ar insemna ca deciziile de modificare luate acum vor fi singurele modificari ce se vor aplica in anul 2006. A fost o lunga batalie in care s-a obtinut intr-un final introducerea in Codul Fiscal a ideii ca orice modificare este aplicabila cu 1 ianuarie al anului urmator propunerii de modificare,ceea ce da certitudinea unei stabilitati legislative cel putin un an de zile. Oricum, cred ca saptamana viitoare ne va da raspuns la multe dintre intrebarile noastre.