oferim solutii, ghidandu-ne dupa tarile din jurul nostru care simt la fel de acut ca si noi fluctuatiile preturilor internationale la titei. De exemplu, Polonia va reduce, incepand de la 15 septembrie si pana la sfarsitul anului, accizele la carbur
oferim solutii, ghidandu-ne dupa tarile din jurul nostru care simt la fel de acut ca si noi fluctuatiile preturilor internationale la titei. De exemplu, Polonia va reduce, incepand de la 15 septembrie si pana la sfarsitul anului, accizele la carburanti, pentru a limita cresterea preturilor la pompe, in conditiile in care costul ridicat al petrolului afecteaza dezvoltarea economica, a anuntat Ministerul Finantelor din Polonia. in prezent, un litru de benzina fara plumb costa in aceasta tara circa 4,5 zloti (40.000 lei), iar motorina este comercializata cu aproximativ 4 zloti (35.700 lei). Diferenta foarte mica fata de cat e la pompa acum in Romania. in aceste conditii, la polonezi, acciza va fi diminuata cu 0,25 zloti (0,079 dolari) pentru un litru de benzina fara plumb, de la nivelul actual de 1,57 zloti. Guvernul Romaniei poate lua aceasta decizie? De ce nu. in prezent, accizele la benzinele cu plumb sunt de 311 euro la 1.000 de litri, iar la benzinele fara plumb de 267 euro la 1.000 de litri. Ceea ce reprezinta nici mai mult nici mai putin de circa 30% din pretul la pompa, in cazul benzinei cu plumb, si 25% la cea fara plumb. Daca mai adaugam inca 1 cent la fiecare litru, care se duce intr-un fond special la Ministerul Finantelor pentru acoperirea asa-ziselor "datorii istorice" si inca 10% adaosul comercial, apoi la final calculam si taxa pe valoarea adaugata de 19%, vom constata ca circa 50% din pretul fiecarui litru se duce in marele buzunar al statului, sub forma de taxe. Pana la scumpirea din ultimele saptamani a barilului de titei, taxele reprezentau circa 60-70%. Lucru confirmat chiar si de omul de afaceri din domeniul petrolier Dinu Patriciu: "60-70% din pretul carburantilor la pompa e reprezentat de taxe. in tari din Europa cu potential turistic, cum sunt Spania sau Grecia, taxele sunt mai reduse tocmai pentru a incuraja turismul. Deja pretul carburantilor in Romania este peste cel din Spania sau din Grecia". Acum, scumpindu-se titeiul, pretul de rafinare este mai mare, asa ca proportia taxelor in pretul final a scazut spre 50%, ne-a precizat directorul general al Competrol Bucuresti, Florian Oprescu. Dar asta nu inseamna nimic pentru bietul sofer, care trebuie sa plateasca din ce in ce mai mult. in acest moment Romania a depasit orice tara din jur: Cehia - 1,087 euro/l, Slovacia - 1,033 euro/l, Slovenia - 1,031 euro/l, Serbia-Muntenegru - 1,020 euro/l, Bulgaria - 0,966 euro/l, Ucraina - 0,586 euro/l, Rusia - 0,514 euro/l.

"Benzina europeana, salarii nu"

Radu Zisu, 27 ani, economist: "E aiurea. A sarit deja de un euro. Probabil ca vor sa ne aduca la acelasi nivel cu alte state. Benzina e la nivel european, dar salariile nu". Laurentiu Popescu, 45 ani, administrator de firma: "Exact de aceasta scumpire mai aveam nevoie. Pana nu va iesi lumea din nou in strada nu se vor potoli cu scumpirile". Nicoleta Balan, 35 ani, consilier: "E neplacut. in doua zile sa se scumpeasca atat de mult, cu 1.600 de lei la litru, mi se pare cam mult."

Guvernul trebuie sa reduca accizele!

Romanii nemultumiti de scumpirea repetata a preturilor la carburanti trebuie sa completeze talonul de mai jos si sa-l expedieze pe adresa ziarului Libertatea. Toate plicurile vor fi trimise apoi Ministerului Finantelor.


Despre autor:

Libertatea

Sursa: Libertatea


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.