Vestea proasta este ca pretul petrolului pe plan mondial a depasit pragul de 70 de dolari pe baril iar previzunile sunt alarmante. Analistii estimeaza o cotatie de 100 de dolari, nivel care ar depasi recordul inregistrat in anul 1979 in timpul crize
Vestea proasta este ca pretul petrolului pe plan mondial a depasit pragul de 70 de dolari pe baril iar previzunile sunt alarmante. Analistii estimeaza o cotatie de 100 de dolari, nivel care ar depasi recordul inregistrat in anul 1979 in timpul crizei din Iran. Si totusi se poate spera ca acest moment va fi pasager, dovada stand si declaratia seicului Ahmad al-Fahd al-Sabah, presedintele OPEC, prin care sublinia: "Suntem tot mai preocupati de mentinerea la un nivel ridicat al preturilor, care nu reflecta corect realitatile pietei". Asa stand lucrurile si avand in vedere execedentul capacitatilor de productie si faptul ca OPEC a produs cu 1,5 milioane de barili pe zi, peste plafonul stabilit, exista sperante ca la reuniunea din septembrie a organizatiei sa se gaseasca o solutie de detensionare. Altfel, in lunile de varf in aprovizionarea stocurilor de iarna, ne vom confrunta cu un veritabil soc petrolier.
Dar asta se intampla pe piata mondiala, mult mai predictibila si mult mai usor de corectat la derapaje. Daca ne uitam in propria curte lucrurile se complica. Chiar inexplicabil. Tendinta este clara. Producatorii romani vor aplica o noua corectie a preturilor la carburanti si daca se mentine trendul actual atunci Romania are toate sansele sa aibe daca nu cea mai scumpa benzina din Uniunea Europeana macar comparabila, in ciuda diferentei majore dintre puterea de cumparare de la noi si cea a europenilor. Aici apare paradoxul. In primul rand se recunoaste ca nu suntem conectati la Bursele petroliere. "Chiar daca nu suntem in mod direct conectati la Bursa mondiala a petrolului, suntem parte a pietei si orice influenta va fi resimtita si de romani"-declara directorul general al Petrom. Chiar daca 60 la suta din necesarul de rafinare provine din import tot nu s-ar justifica noi ajustari avand in vedere existenta stocurilor tampon pe 3 luni. Si inca ceva. Cum se poate explica faptul ca in conditiile in care nivelul de accizare al carburantilor se afla sub media europeana iar TVA este comparabil, totusi litrul de benzina in Romania cade in balanta cu cel din Marea Britanie (1,19 euro), Franta (1,19 euro) sau Spania (1,019 euro). Pana la urma buba tot in sistemul de rafinare se afla, sistem care prospera, si nu-si reduce marja de castig, pe fondul cresterii consumului de benzina in perioada 2000-2004 cu 3,4%, devansand cresterea medie europeana. Altfel cum s-ar explica profituri operationale de 4 ori mai mari fata de anul trecut la Petromidia sau Petrom?


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.