Tarifele pentru transportul feroviar de calatori vor creste trimestrial in medie cu 5-7 procente in termeni reali, in perioada septembrie 2005 - decembrie 2007, pentru a se evita o criza de durata in sistemul feroviar, urmand sa se ajunga la o creste

Tarifele pentru transportul feroviar de calatori vor creste trimestrial in medie cu 5-7 procente in termeni reali, in perioada septembrie 2005 - decembrie 2007, pentru a se evita o criza de durata in sistemul feroviar, urmand sa se ajunga la o crestere insumata de 50-60% a acestor tarife.
Masura este propusa in "Planul privind strategia pe termen lung a sectorului feroviar in vederea restabilirii echilibrului financiar al administratorului infrastructurii si in vederea modernizarii si reinnoirii infrastructurii", initiat de ministrii Transporturilor si Finantelor Publice si aprobat recent de Guvern.
Strategia aminteste, totodata, ca ponderea cheltuielilor cu platile salariale in structura principalelor cheltuieli ale SNCFR Calatori este de circa 20%, in conditiile in care media europeana este cuprinsa intre 40-50%, si ca preturile aferente combustibilului, electricitatii sau materialului rulant au crescut semnificativ in ultimii ani.
Pentru a evita o criza de durata in sistemul feroviar - se arata in document - este necesar sa se aplice o politica tarifara noua, care sa conduca la o crestere graduala a tarifelor.
"Se propune crearea cadrului juridic pentru o crestere trimestriala a tarifelor in transportul feroviar de calatori in medie cu 5-7% in termeni reali, in perioada septembrie 2005 - decembrie 2007. In acest fel, se poate ajunge la o crestere insumata de 50-60% a tarifelor de transport calatori, ceea ce va conduce la echilibrarea financiara a operatorilor feroviari de calatori si la cresterea capacitatii acestora de a plati tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare", se arata in strategia aprobata de Guvern.

Vanzarea CFR Marfa, mult dupa aderarea la UE, ar diminua valoarea companiei

O eventuala privatizare a societatii CFR Marfa in conditiile actuale de piata ar permite obtinerea unui pret de vanzare foarte bun si ar atrage investitori straini importanti, in timp ce amanarea privatizarii mult dupa integrarea europeana ar putea diminua valoarea acesteia, considera autoritatile.
CFR Marfa ocupa circa 90% din piata de transport feroviar si 35-40% din segmentul general de transport din Romania. Fara a stabili un termen pentru privatizarea CFR Marfa, autoritatile apreciaza ca intarzierea acestui proces mult dupa integrarea europeana va pune societatea in fata unei concurente foarte puternice, care poate conduce la scaderea ponderii sale pe piata si, implicit, a valorii de vanzare.
In viziunea autoritatilor, privatizarea CFR Marfa trebuie realizata cu un investitor sau grup de investitori cu "experienta anterioara semnificativa" in gestionarea unui operator feroviar privat, care sa fie interesat sa formeze in Romania un puternic operator feroviar si care sa nu transforme societatea in filiala unui alt operator european.
Mentinerea SN CFR Marfa ca firma cu capital de stat pentru o perioada mai mare necesita o politica de investitii masive care sa-i permita societatii sa reziste pe piata libera, dar care presupune dificultati legate de legea ajutorului de stat, se mai arata in document.
CFR Marfa detine un parc de 927 locomotive (electrice, diesel-electrice si diesel-hidraulice), aproximativ 60.000 de vagoane si opereaza doua ferryboat-uri.
Societatea, monitorizata de stat conform acordurilor cu institutiile financiare internationale, este inclusa pe lista companiilor la care o parte dintre active vor fi transferate la Fondul "Proprietatea", destinat despagubirii proprietarilor ale caror locuinte nationalizate nu pot fi retrocedate in natura.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.