Potrivit unui sondaj Eurobarometru, pe cand aproape de doua ori mai multi europeni decat romanii, in expresie procentuala, vad in lipsa locurilor de munca principala problema a UE, aproape de doua ori mai multi romani decat europenii cred ca protecti
Potrivit unui sondaj Eurobarometru, pe cand aproape de doua ori mai multi europeni decat romanii, in expresie procentuala, vad in lipsa locurilor de munca principala problema a UE, aproape de doua ori mai multi romani decat europenii cred ca protectia sociala trebuie sa fie prima grija a acesteia. O atare situatie arata cat de corect tintita a fost lozinca electorala a domnului Basescu - "Sa traiti bine!" - pentru un popor care, iata, doreste mai mult sa fie asistat decat sa i se dea de lucru, deci sa traiasca bine mai mult decat sa munceasca bine; adica nivelul traiului sa fie peste cel al eforturilor. Alaturi de lozincile "Un presedinte pentru linistea noastra!" sau "Te uiti si castigi!", indemnul "Sa traiti bine!", asociat cu gestul salutului militar, trimitand la una dintre institutiile cele mai respectate de romani (armata), constituie un exemplu de valorificare a mentalitatii populare pentru obtinerea puterii.
Spre a le spune romanilor cum sa ajunga a trai mai bine fara a munci sau a gandi mai bine, Traian Basescu le-a "explicat" mai intai de ce nu traiesc mai bine: intrucat unii fura. Cine? Romanii ticalositi; adica aproximativ 50% din electorat care au votat pentru Adrian Nastase, candidatul PSD la prezidentiale. Evident, presedintele Basescu nu pretinde ca toti acesti alegatori ar fi hoti. Fie din prostie, fie intentionat, ei sunt, insa, complici la crima, intrucat ii favorizeaza pe coruptii din fruntea PSD. Or, in ordinea morala, ca si in cea juridica complicele plateste la fel cu faptuitorul. Asadar, pentru ca o jumatate a societatii romanesti - aceea cinstita care a votat Traian Basescu - sa traiasca mai bine, este nevoie ca jumatatea cealalta - cea ticalosita - sa fie eliminata. Intrucat "ticalosii" nu se retrag de buna voie, asa ceva se poate face doar manu militari. Concluzia este ca transferul unei puteri suficiente (adica totala) in mainile Presedintelui reprezinta solutia simpla si eficienta pentru rezolvarea problemei.
Intr-o asemenea logica colaborarea cu opozitia este exclusa. PSD nu poate fi luat in calcul pentru formarea majoritatii guvernamentale chiar daca in lipsa sa o alta coalitie de guvernamant este instabila sau toxica. Atat timp cat presedintia Camerelor este asigurata de PSD, seful statului nu poate conlucra cu Parlamentul. Alesii locali si functionarii publici care sunt membri sau simpatizanti ai PSD ori au fost numiti in timpul guvernarii PSD ori au colaborat cu aceasta, trebuie epurati. La fel magistratii apropiati de PSD sau care ii impartasesc ideologia sau au fost promovati de el.
Presedintele sugereaza ca nu isi poate indeplini mandatul atat timp cat Parlamentul nu accepta orice lege trimisa de Guvern, cat Curtea Constitutionala nu valideaza norme neconstitutionale adoptate de Parlament sau judecatorii nu admit toate punctele de vedere ale procurorilor supusi Executivului. Caci nu ar fi admisibil ca puterea sa fie impartita intre diferite forte politice care "controleaza" fiecare alte institutii ale statului. Avem un singur stat, un singur partid conducator, un singur presedinte. Opozitia fiind ticalosita nu este parte a sistemului si nu este luata in calcul.
"Dati-mi un guvern si voi avea Parlamentul!" - declara candid presedintele, desi nici una din cele doua nu poate fi sub controlul sau, iar relatia dintre ele presupune formarea Executivului prin votul legislativului si nu invers. Cele trei idei de baza ale democratiei sunt: luarea deciziilor pe cai nonviolente, controlul cetateanului asupra deciziei si limitarea abuzurilor la care ar fi tentate institutiile statului printr-un sistem de echilibru intre ele. Democratia liberala nu pleaca de la utopia ca oamenii pusi in functii sunt perfecti, ci de la observatia ca oamenii fiind imperfecti, excesele lor pot fi evitate plasandu-i intr-un sistem de contraponderi. Faptul ca, la un moment dat, personalul unei institutii este mai apropiat de o anumita ideologie, iar personalul altora de alta, nu impiedica decizia ci, impunand dialogul si compromisul, o fereste de exces si arbitrariu.
Domnul Basescu nu intelege cum functioneaza un stat democratic. Concentrand puterea impinge spre dictatura. Potrivit Constitutiei Romaniei, institutiile statului sunt agregate intr-un sistem in care stabilitatea echilibrului intre ele se asigura prin interventia unui sef de stat plasat deasupra partidelor si investit cu puteri de mediator. Acesta poate fi activ sau pasiv, dar in orice caz, nu jucator. Nu poti media excluzand aprioric pe una din parti. Or, decizand sa ofere traiul bun doar unei jumatati de Romanie, domnul Basescu nu poate sa fie Presedintele Romaniei. Oricat de simpatic ar fi, cu dansul Romania nu are Presedinte. Poate ca face foarte multe lucruri bune. Misiunea Presedintelui este, insa, de a uni. Politica domnului Basescu este de a dezbina. Atunci cine face ceea ce spune Constitutia ca trebuie sa faca un Presedinte? Iata o intrebare care reclama un raspuns urgent. In functie de el vom sti daca avem o Constitutie suspendata sau un presedinte de suspendat.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.