Vanzarile de autovehicule pe piata romaneasca au atins nivelul record de 129.696 unitati in primul semestru al acestui an, in crestere cu 62,8% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de

Vanzarile de autovehicule pe piata romaneasca au atins nivelul record de 129.696 unitati in primul semestru al acestui an, in crestere cu 62,8% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Cifra este imensa, egaland numarul locuitorilor unor orase ca Botosani, Piatra Neamt sau Drobeta Turnu Severin.
Cererea de autoturisme a avansat cu 71,7% pana la 108.987 unitati, cel mai bun rezultat semestrial consemnat vreodata pe piata romaneasca, pe cand piata vehiculelor comerciale s-a extins cu 25,8%, ajungand la 19.714 unitati.

Aprecierea leului a incurajat clientii

Potrivit APIA, cresterea semnificativa a vanzarilor in primul semestru este efectul unei serii de factori de natura economica, legislativa si industriala precum cresterea solida a activitatii economice, aprecierea monedei nationale, care a condus la o scadere a preturilor la automobile (exprimate in euro chiar si pentru modelele autohtone), suplimentarea veniturilor dupa introducerea cotei unice, respectiv scaderea dobanzilor la credite si imbunatatirea conditiilor de creditare.
Vanzarile au fost impulsionate, de asemenea, de introducerea primei de casare, de campaniile promotionale, de investitiile dealerilor in publicitate si in infrastructura de vanzari si de cresterea capacitatii de productie la uzina Dacia in concordanta cu majorarea cererii pentru Logan.

Productia interna s-a dublat

Productia nationala de autoturisme a fost aproape dubla in primul semestru al acestui an fata de primul semestru din 2004 (94,8%), ajungand la 90.594 de unitati, in vreme ce productia de autovehicule comerciale s-a restrans cu 3,9% pana la 11.423 de unitati.
Exporturile de autoturisme au marcat o crestere record, de 196,3%, pe cand importurile au avansat cu 77,1% pana la 44.168 unitati. Vanzarile pe pietele externe au fost stimulate si de recenta lansare a modelului Dacia Logan pe pietele occidentale. Pana in prezent au fost consemnate 7.800 de comenzi ferme in Franta, 800 in Germania si 600 in Spania. Piata auto este dominata, in continuare, de producatorii nationali - Dacia cu 51.935 de autoturisme comercializate (47,7% din piata), respectiv Daewoo cu 12.873 unitati (11,8%).
Pe segmentul autoturismelor de import, cele mai importante pozitii in clasamentul vanzarilor revin, ca si anul trecut, marcilor Renault si Skoda, urmatoarele pozitii find ocupate, in ordine, de Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford si Fiat.
Primele doua locuri in clasamentul pe modele au ramas, de asemenea, neschimbate, fiind ocupate de Renault Clio si Megane. Pozitiile urmatoare sunt ocupate de doua generatii diferite ale aceluiasi model - Skoda Octavia 2005 si Octavia Tour. Clasamentul este continuat de Skoda Fabia si Peugeot 307.
Primul semestru al acestui an a fost o perioada buna pentru autoturismele mici si medii atat in ceea ce priveste modelele de import, cat si cele autohtone. Cele mai mari cresteri (de peste 90%) au fost raportate la clasele B (supermini) si C (compacta), un avans apreciabil fiind consemnat si la clasele SUV (+71%) si A (mini), cu 50%.
Cererea pentru autoturismele echipate cu motoare diesel a avut o evolutie contradictorie. In timp ce pe segmentul modelelor de import, ponderea motorizarilor diesel a crescut pana la peste 55%, pe ansamblul pietei vanzarile au scazut cu aproape un procent, pana la 22,8%.
Reprezentantii APIA au enumerat, de asemenea, printre succesele partiale, lipsa cresterii la clasa Premium, evolutia Daewoo, care nu a tinut pasul cu cresterea pietei si criza prelungita de la ARO determinata de incapacitatea de industrializare a noului model, prezentat deja pe piata americana.
Constructorii si importatorii de autovehicule sunt de parere ca piata se va extinde, in continuare, insa intr-un ritm mai redus.
Principalii factori care vor sustine avansul pietei vor fi, pe langa nivelul redus de motorizare, organizarea, catre sfarsitul anului, a Salonului International Auto Bucuresti si continuarea programului de innoire a parcului auto. Acestora li se va adauga cresterea, in acest an, a capacitatilor de productie ale Automobile Dacia pana la 200.000 de unitati.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.