Scandalul iscat intre municipalitate si firmele de maxi-taxi din Bucuresti capata proportii. Transportatorii privati acuza Primaria Capitalei de "comportamente monopoliste" pentru ca favorizeaza Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB). Potrivit

Scandalul iscat intre municipalitate si firmele de maxi-taxi din Bucuresti capata proportii. Transportatorii privati acuza Primaria Capitalei de "comportamente monopoliste" pentru ca favorizeaza Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB). Potrivit acestora, municipalitatea vrea cu orice pret sa elimine maxi-taxi-urile de pe rutele centrale pe care circula autobuzele RATB.
Conform directorului Directiei de Transporturi din PMB, Gheorghe Udriste, proiectul de reconfigurare a retelei de maxi-taxi, coordonatele pentru aproximativ 25 de noi trasee vor fi inaintate spre aprobare in urmatoarea sedinta a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Noile trasee evita zona centrala, astfel ca, dupa ce ele vor fi aprobate, pe aceste rute nu va mai circula nici un maxi-taxi. Chiar daca in principiu nu sunt de acord cu proiectul de reconfigurare, transportatorii privati sunt impartiti in doua tabere: unii dintre operatorii de transport spun ca asteapta sa vada care sunt noile trasee oferite de Primarie, in timp ce altii sunt decisi sa se conformeze deciziei consilierilor si vor merge pe traseele care li se vor atribui, chiar daca nu mai trec prin centru. Si asta pentru a-si recupera banii investiti la demararea afacerii. Spre exemplu, un operator care functioneaza pe doua linii, cu 30 de masini, a investit aproape 900.000 euro, iar pana acum nu a recuperat decat 30 la suta din cat a investit. Cei mai inversunati transportatori privati sustin ca afacerea licentelor de transport in Capitala a fost monopolizata de Primarie si de Autoritatea Rutiera Romana. Secretarul general al Federatiei Transportatorilor Rutieri, Virgil Casmoiu, a declarat ca proiectul municipalitatii nu ar trebui sa fie aporbat pentru ca reprezinta o intiativa ilegala. "In toata aceasta poveste e vorba de razbunare, pentru ca in urma cu cateva saptamani, mijloacele RATB au fost scoase de pe rutele preorasenesti. In acel moment, municipalitatea ne-a amenintat fatis ca ne va scoate microbuzele din centrul Capitalei", sustine secretarul Federatiei Transportatorilor Rutieri.
In opinia presedintelui Ligii Transportatorilor din Romania, Dumitru Alexi, RATB nu concureaza prin calitatea, ci prin vechimea traseelor pe care le detine. "E complicat. Dreptatea se afla undeva la mijloc. Pe de o parte, nu e normal ca microbuzele sa fie acceptate pe traseele periferice, pentru a prelua din volumul de calatori pe care ar fi trebuit sa-l acopere mijlocale RATB, iar in centru sa fie date la o parte. Cu toate acestea, intr-un fel nu pot sa nu dau dreptate si RATB-ului, care pe zonele centrale se confrunta cu traficul ingreunat si de transportatorii rutieri. Cred ca in cele din urma RATB va avea castig de cauza. Nu vom protesta daca vom constata ca se va practica un transport in comun civilizat. Calitatea primeaza, iar RATB va trebui sa dovedeasca ca va face investitii de capital", a declarat in final liderul Ligii Transportatorilor.

Ilfovenii cauta alternative, in lipsa liniilor preorasenesti ale RATB

Pe de alta parte, cele 68 de linii de transport in comun care faceau legatura intre Bucuresti si localitatile limitrofe Ilfovului au fost desfiintate, saptamana aceasta, peste 50.000 de ilfoveni cautand alternative de transport, din cauza costurilor prea mari percepute de operatorii privati. Autoritatile locale din judetul Ilfov reclama faptul ca, in ciuda efectelor pe care desfiintarea liniilor preorasenesti le are asupra ilfovenilor, ele nu au fost consultate si nici macar informate din timp cu privire la hotararea luata de municipalitate. Desfiintarea liniilor preorasenesti este o decizie mai veche a Primariei Capitalei, ce a fost argumentata, in octombrie anul trecut, prin faptul ca Bucurestiul "nu mai poate acoperi singur costurile de exploatare a mijloacelor de transport in comun", in conditiile in care majoritatea beneficiarilor proveneau din localitati din Ilfov. "Este o decizie normala si legala. Mijloacele de transport ale RATB nu au voie sa circule, potrivit legii, in afara granitei administrative a orasului", spunea primarul general de la acea vreme, Traian Basescu.
Astfel, prin Hotararea 202/2004 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, liniile preorasenesti au fost desfiintate si urmau a fi inlocuite cu mijloace de transport in regim maxi-taxi, in urma unei licitatii organizate de Autoritatea Rutiera Romana.
Firmele care au castigat licitatiile circula - potrivit hotararii - pe traseele preorasenesti, insa numai pana la capetele de linie pe care mijloacele de transport RATB le au la intrarea in Capitala. O data cu desfiintarea liniilor preorasenesti, 180 de autobuze au fost redistribuite in Bucuresti, diminuandu-se timpul de asteptare pe unele trasee. Reprezentantii Consiliului Judetean Ilfov au sustinut, ieri, intr-un comunicat remis presei, ca decizia municipalitatii privind desfiintarea liniilor preorasenesti aduce mari deservicii locuitorilor din Ilfov.
"Multi dintre locuitorii localitatilor limitrofe Bucurestiului s-au trezit in imposibilitatea de a mai utiliza serviciile oferite de operatorii privati de transport public, costurile unui bilet fiind mai mari decat cele percepute de RATB", a declarat Laurian Badulescu, presedintele Consiliului Judetean Ilfov. Badulescu a afirmat ca afectati de decizia municipalitatii sunt aproape 50.000 de locuitori ai judetului, care fac naveta catre Bucuresti pentru a ajunge la munca. El a precizat ca, prin introducerea operatorilor privati, costurile de transport pe care un localnic este nevoit sa le suporte s-au dublat.
"Nici Consiliul Judetean Ilfov, nici Consiliile Locale din judetul nostru nu au fost instiintate referitor la aceasta decizie, ci au fost puse in fata unui fapt implinit. Decizia de stopare a acestei activitati este fara precedent si afecteaza peste 50.000 de cetateni care fac zilnic naveta spre Bucuresti si retur. Nemultumirea creata in randul cetatenilor judetului Ilfov este justificata, mai ales ca acestia sunt practic obligati sa plateasca de doua ori mai mult pentru a ajunge in Bucuresti", a mai spus Badulescu.
Reprezentantul Consiliului Judetean contesta inclusiv modul in care au fost adjudecate liniile de transport in comun de catre unele firme de maxi-taxi. "Este anormal ca licitatia sa fie facuta fara consultarea macar a institutiilor din judet, ignorand necesitatile cetatenilor, precum si normele elementare de respect fata de acestia", a mai afirmat presedintele Consiliului Judetean Ilfov.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.