Probabila revolta populara a fost evitata dupa ce producatorii, ingroziti, au atras atentia ca materia prima pentru producerea energiei termice este accizata cu 307 euro. Greseala a fost reparata printr-o hotarare de Guvern, taxa fiind readusa la niv

Probabila revolta populara a fost evitata dupa ce producatorii, ingroziti, au atras atentia ca materia prima pentru producerea energiei termice este accizata cu 307 euro. Greseala a fost reparata printr-o hotarare de Guvern, taxa fiind readusa la nivelul de 6,81 euro

Romanii au fost la un pas de a plati de 10 ori mai mult pentru caldura, in aceasta iarna, din cauza Ministerului Finantelor Publice (MFP). MFP, care si-a facut un obicei din a nu consulta pe nimeni inainte sa emita acte normative pentru a evalua urmarile acestora, inclusese, in ultimul Cod fiscal, la combustibilii carora li se aplica o acciza egala cu cea la motorina, combustibilul lichid usor, folosit la producerea energiei termice. Acest lucru ar fi insemnat ca centralele electrice de termoficare (CET) sa plateasca accize de 307 euro/tona, ca la motorina, pentru combustibilul lichid usor, fapt care ar fi condus la majorarea pretului gigacaloriei (Gcal) de 10 ori, a precizat, ieri, Victoria Tomi, director general adjunct in cadrul MFP, in cadrul conferintei "Codul fiscal 2005", organizata de FinMedia.
Ministerul a introdus, in Codul fiscal, lista uleiurilor minerale folosite in industrie. Dupa ce a specificat care dintre aceste uleiuri sunt accizabile, institutia a introdus o prevedere care spunea ca restul combustibililor vor fi accizati precum motorina. In acest "rest" intra si combustibilul lichid usor. Dupa ce reprezentantii CET-urilor, ingroziti de posibilele repercusiuni pe care le-ar fi putut avea actul normativ, au sesizat MFP de gravitatea situatiei, ministerul a decis sa dea o hotarare de guvern care stipuleaza accizarea combustibilului lichid usor la nivelul pacurei, adica 6,82 euro/tona, pentru a nu-si "pune in cap" populatia, care ar fi platit, astfel, o intretinere de 10 ori mai scumpa.

Eliminarea scutirii de TVA pentru cercetare-dezvoltare

Mihai Hura, director general adjunct, Directia Generala Legislatie, Impozite Indirecte din cadrul MFP, a precizat ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, vor exista mai multe modificari in Codul fiscal in ceea ce priveste schimburile intercomunitare. Vor fi eliminate scutirile de TVA pentru transporturi in Delta Dunarii (zona defavorizata), pentru construirea locasurilor de cult, valorificarea obiectelor de cult, precum si scutirile de TVA pentru cercetare-dezvoltare. Poate parea ciudata directia aleasa de autoritatile romane, in materie de cercetare-dezvoltare, un domeniu in care statele membre ale UE intentioneaza sa investeasca din ce in ce mai mult, considerandu-l un motor al dezvoltarii economice.
Romania are, de asemenea, probleme cu aplicarea unor directive europene. Mai precis, nu le aplica, desi membrele UE cer acest lucru insistent. Astfel, Romania nu restituie TVA-ul pentru achizitia de bunuri pe teritoriul sau, astfel incat transportatorii europeni, de exemplu, nu isi primesc banii inapoi pe carburantii folositi, cu toate ca tarile din care provin asigura acest lucru pentru transportatorii nostri care le tranziteaza.

Functionarii ministerului isi fac autocritica

Hura a criticat, totodata, termenele ciudate alese de ministerul in care lucreaza pentru aplicarea actelor normative, in conditiile in care legea prevede ca acest lucru sa se faca dupa sase luni.
"Sper sa intram intr-o normalitate cu termenele de aplicare a actelor normative, pentru ca acestea sa nu mai constituie o surpriza pentru comercianti", a afirmat Hura.
De asemenea, a fost deplans faptul ca in Romania nu exista un act normativ care sa permita Fiscului sa dea esalonari pentru societatile aflate in dificultate, ci, dimpotriva, exista unul care interzice acest lucru, in neconcordanta cu practicile UE.
Mihai Hura a mai precizat ca, in prezent, bugetul nu ar suporta o scadere a TVA-ului la alimente, dar ca cel la medicamente va ramane neschimbat anul viitor. Nu este cunoscut, inca, nici TVA-ul care va fi aplicat anul viitor; initial, era vorba despre 22 la suta, insa, in urma demisiei Guvernului cifra exacta ramane in suspans, iar autoritatile romane nu stiu ce sa prezinte delegatiei FMI la urmatoarea vizita.

Benzina si motorina, accizate la nivelul anului 2008

Benzina si motorina nu vor mai suporta cresteri ale accizelor anul viitor, a precizat Victoria Tomi. Acest lucru ar fi, de altfel, inutil, intrucat deprecierea cursului euro-leu, de la 42.500 de lei pentru un euro, la cat fusese calculat bugetul pe acest an initial, pana la 37.500 de lei pentru un euro, precum si alti factori, au facut ca pretul carburantilor sa atinga nivelul stabilit pentru anul 2008, a precizat directorul MFP. La celelalte produse vor exista, in schimb, majorari, insa acestea vor fi "suportabile", a precizat Tomi.
Conform acesteia, nivelul accizelor romanesti este, inca, departe de cele minime stabilite prin Directiva europeana 92/12, in sensul ca este prea scazut.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.