Printre cei "chemati" (momiti, platiti, resemnati) sa construiasca fictiunea Lindenfeld, grupul de studenti plecati "la peisaj" si integrati din joaca si curiozitate in comunitatea de ocazie functioneaza ca personaj-reflector, aproape "raisonneur"-ul prozei moderniste, care tine textul pe taramul real, in plin avantul lui catre absurdul (vecin cu realismul magic est-european) catre care autorul inclina.
Tentat, totusi, pe alocuri de maniheism si de usoara ingrosare a liniilor in crearea tipurilor umane care populeaza "Lindenfeld" (Petrica Florescu si traiectoria lui politica de carierist pre- si postdecembrist, profesorul marcat de vinovatia racolarii ca informator benign, scriitorul german testand o noua definitie a monogamiei, studenta Hannelore - "femme fatale" intelectuala, actorii Teatrului German, parliti, resementari si mediocri), Ioan T. Morar are o cuceritoare aplecare spre situatiile de un umor cumva sadic. Umorul din scena motociclistilor germani convinsi c-au fost pacaliti de prietenul care le povestise despre satul parasit (inclusiv cu poze), a actorilor umbland cu biografia pe scurt a personajelor agatata de gat si incercand sa lege conversatii citind de pe cartoane, deturnarea vacilor dintr-o comuna vecina, programate sa treaca si prin Lindenfeld ca sa para de acolo, sarcina de serviciu a angajatilor lui Florescu de a scrie vederi si epistole catre locuitorii-fantoma.
"Lindenfeld" e, in acelasi timp, istoria tribulatiilor unei mici lumi la fel de fictive pe cat de palpabila, a instalarii pe nesimtite in familiaritatea unei inventii la ani-lumina de viata de zi cu zi a eroilor si a chestionarii identitare, la capat de drum, a celui plecat sa-si construiasca existenta departe de familie si familiar. Discursul interior al acestuia nu concureaza, insa, real efortul inaugural al lui Florescu & co.: el, dictatorul fara voie si fara stiinta, nu poate nici pe departe intrece sarabanda intru abandonarea sinelui a supusilor prinsi in capcana fictiunii. Pentru ca (una din cheile metaforice ale romanului sta intr-o replica din final a lui Florescu) epopeea de balci a repopularii Lindenfeld-ului (pana la salcamii - "linden" din numele satului) e o parabola pentru reprezentatia sinistra cu un singur spectator care-a fost Romania ceausista. In care Petrica Florescu si confratii lui "faceau totul" ca fictiunea sa prinda coaja autenticului, sub care coaja constiinta identitatii se prabusea incet si sigur.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
She's Next: femeile adună mai ușor oameni. Cum se aplică asta în antreprenoriat?
Sursa: start-up.ro
-
Cora devine Carrefour: până la începutul lunii mai toate hipermarketurile vor...
Sursa: retail.ro
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Creștere de 40% a portofoliului Ecofinance România
Sursa: futurebanking.ro
-
De ce te lasă Dumnezeu să urli de durere?
Sursa: garbo.ro
-
Sondaj Libris: Când, unde, cât și de ce citesc românii. Ce buget alocă lunar...
Sursa: wall-street.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 24 aprilie?
Sursa: kudika.ro