Seful delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, a apreciat - intr-o conferinta nationala din cadrul Proiectului Phare TVET pentru modernizarea invatamantului profesional si tehnic - ca angajatorii romani vor ca pregatirea elevilor di

Seful delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, a apreciat - intr-o conferinta nationala din cadrul Proiectului Phare TVET pentru modernizarea invatamantului profesional si tehnic - ca angajatorii romani vor ca pregatirea elevilor din invatamantul profesional si tehnic sa fie imbunatatita, iar programa sa fie adaptata cererilor pietei muncii, pentru ca absolventii sa poata fi angajati mai usor.
Scheele a subliniat ca, in Romania, nu se mai poate vorbi despre educatie fara a lua in considerare cererile pietei muncii si ca sistemul actual de invatamant trebuie sa fie adaptat la noile sisteme economice. "Ceea ce produce scoala risca sa fie insuficient pentru angajatori".
Oficialul european a propus cresterea investitiei publice in dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic, reducerea abandonului scolar si incurajarea intoarcerii in invatamant a persoanelor care au abandonat cursurile, pentru ca rata somajului la tinerii cu varste intre 15 si 24 de ani sa scada.
"Problema este ca, in Romania, nu exista o cultura a invatatului pe tot parcursul vietii. Profesorii nu sunt pregatiti sa invete, la randul lor, iar opinia publica nu considera ca invatamantul profesional si tehnic este o alternativa buna la cel teoretic", a adaugat Scheele.
Matei Dimitriu, director general al European Computer Driving Licence (ECDL) Romania si membru al Asociatiei Oamenilor de Afaceri, a declarat ca firmele asteapta de la acest tip de invatamant sa se adapteze rapid la cerintele de pe piata muncii, fiind dispuse sa ajute elevii in instruirea lor prin practici prelungite. "Practicile ar putea sa nu se deruleze numai in vacante, dar si in timpul scolii. Cu cat elevii beneficiaza de o perioada de practica mai mare - chiar si de sase luni - cu atat vor putea fi incadrati mai usor in companii", a apreciat Dimitriu.

74 la suta dintre angajatii romani nu folosesc calculatorul

Capacitatea de utilizare a computerului este un atu pentru cei care vor sa se angajeze dupa absolvirea unui liceu tehnologic sau o scoala de arte si meserii. Studiile ECDL arata ca, in Romania, nu exista suficient personal care sa stie sa foloseasca un calculator, in conditiile in care "utilizarea eficienta a computerului conduce la cresterea productivitatii, adaugand un plus de competitivitate companiei".
Studii recente demonstreaza ca pierderile generate de slaba utilizare a calculatorului au ajuns la 15 miliarde de euro. In Romania, 74 la suta dintre angajati nu folosesc calculatorul, in timp ce 14 la suta il utilizeaza foarte rar. Aproximativ noua la suta dintre acestia utilizeaza un computer la un nivel mediu, in timp ce doar trei la suta dintre angajati sunt specialisti in calculatoare.
Ion Crangasu, director executiv al Patronatului din Industria Cimentului din Romania, a aratat ca, in industria cimentului spre exemplu, cerintele au crescut, iar spre slujbe din acest domeniu se pot indrepta numai persoane cu pregatire profesionala inalta, cu abilitati tehnice avansate legate de meserie si cu responsabilitate individuala. "Procesul de formare a elevilor nu are legatura cu cererea de pe piata muncii. De aceea este important sa vedem ce calificari introducem in unitatile de invatamant si la ce nivel, avand in vedere ca 60 la suta dintre absolventii gimnaziului se indreapta spre invatamantul profesional si tehnic", a precizat Serban. In urma proiectului, partenerii sociali vor hotari calificarile necesare pentru unitatile de invatamant dintr-o anumita regiune, in functie de specificul fiecarui judet, iar inspectoratele scolare vor hotari ce anume vor invata elevii acelor scoli si ce nu.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.