Dupa ce a anuntat reanalizarea marilor contracte semnate de fostul Guvern, premierul Tariceanu a primit, ieri, un sprijin neasteptat de la presedintele Bancii Europene de Investitii (BEI), Philippe Maystadt, care a exclus o eventuala finantare a proi
Dupa ce a anuntat reanalizarea marilor contracte semnate de fostul Guvern, premierul Tariceanu a primit, ieri, un sprijin neasteptat de la presedintele Bancii Europene de Investitii (BEI), Philippe Maystadt, care a exclus o eventuala finantare a proiectului Bechtel deoarece nu au fost respectate normele UE privind licitatiile.
UE nu a uitat faptul ca fostul guvern Adrian Nastase a preferat sa ocoleasca din motive obscure, pentru oficialii europeni, normele UE in domeniu, preferand sa incredinteze direct contractul pentru realizarea autostrazii Brasov-Bors firmei americane Bechtel.
Numai ca nota de plata a sosit pe adresa noului Executiv. Aflat in impas financiar ca urmare a deficitului de numai 0,7 la suta convenit cu FMI, premierul Tariceanu se afla in cautare de surse de finantare a proiectelor de infrastructura prioritare pentru Romania. Primul-ministru a afirmat ca nu exista o limita de finantare din partea BEI, dar ca Romania are o capacitate redusa de a se imprumuta din cauza ca trebuie mentinut un deficit bugetar mai strans. "De aceea, avem nevoie de un deficit bugetar mai mare si nu ne ajuta un deficit bugetar foarte strans", a declarat Tariceanu.
Presedintele BEI si-a motivat afirmatia prin faptul ca institutia pe care o conduce acorda finantari pentru proiectele europene doar daca sunt respectate normele in domeniu: "Conform statutului nostru, suntem obligati sa aplicam normele UE privind licitatiile si sa finantam doar acele proiecte care respecta normele Uniunii".
Premierul Calin Popescu Tariceanu a solicitat, cu succes, sprijinul BEI pentru continuarea lucrarilor la coridorul IV paneuropean de transport, anuntand ca acest proiect va deveni principala prioritate a Ministerului Transporturilor in perioada urmatoare. Cei doi oficiali au convenit sa organizeze un grup de lucru comun care sa stabileasca proiectele concrete pentru care este necesar sprijinul financiar al BEI. Coridorul IV paneuropean include sectiunea de autostrada Pitesti-Sibiu-Timisoara-Arad, dar si tronsonul Cernavoda-Constanta.
BEI s-a mai implicat in acest proiect, printr-un credit de 200 milioane de euro acordat la sfarsitul anului 2003. Potrivit lui Maystadt, BEI este dispusa sa finanteze si alte proiecte de infrastructura, intre care reabilitarea retelei de drumuri si a cartierelor de locuinte din Bucuresti sau continuarea lucrarilor la statia de epurare de la Glina.
In ultimii patru ani volumul creditelor acordate Romaniei a scazut nejustificat, in pofida faptului ca BEI acorda imprumuturi in conditii extrem de avantajoase - termene de gratie foarte mari si dobanzi foarte mici. Din 1990, Banca Europeana de Investitii a finantat in tarile centrale si est-europene proiecte in valoare de 30 miliarde de euro, din care numai 3,3 miliarde au fost destinate Romaniei.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.