16 Martie 2005

Lectura de 2 minute

Orice Guvern isi doreste o "relatie ideala" cu presa, iar daca nu poate de buna voie o plateste. Doar in ultimii patru ani, ministerele au cheltuit zeci de milioane de euro pentru a-si vedea numele si realizarile in paginile ziarelor si pe ecranele t

Orice Guvern isi doreste o "relatie ideala" cu presa, iar daca nu poate de buna voie o plateste. Doar in ultimii patru ani, ministerele au cheltuit zeci de milioane de euro pentru a-si vedea numele si realizarile in paginile ziarelor si pe ecranele televizoarelor. Publicitatea nu ar fi, nici in acest caz, un fenomen negativ in sine, insa in momentul in care mecanismele de atribuire a unor fonduri publice nu sunt cunoscute se poate considera ca "publicitatea de stat" este o sursa majora de presiuni politice asupra presei. De altfel, acest fapt a fost subliniat inclusiv in Raportul de tara al Comisiei Europene, dat publicitatii anul trecut.
Secretizarea informatiilor privind banii cheltuiti de fostul Guvern pentru publicitate a avut efect de bumerang. Desi se urmareau efecte pozitive, acestea au trecut in plan secundar lasand loc suspiciunilor si alimentand lipsa de incredere a cetatenilor in institutiile publice.
Si pentru ca acest lucru este ultimul de care actualul Cabinet are nevoie, Calin Popescu Tariceanu actioneaza preventiv. Premierul a anuntat, ieri, in plenul Camerei Deputatilor, formarea unui grup de lucru care sa creeze un cadru transparent pentru utilizarea fondurilor publice destinate publicitatii de stat. Proiectul, care vizeaza crearea unui sistem transparent si controlabil in domeniu, va fi transpus in practica prin colaborare cu societatea civila, in grupul de lucru Guvernul urmand a avea doar un membru, asistat de reprezentantii societatii civile si ai organizatiilor de media.
Tariceanu si-a motivat demersul prin dorinta de a corecta situatiile sesizate in rapoartele de monitorizare a presei referitoare la tendinta institutiilor statului de a controla mass-media utilizand banii publici. El a adaugat ca nu va accepta acordarea de publicitate de stat pe criterii discretionare, pentru ca aceasta ar insemna folosirea banilor publici impotriva cetatenilor.
Organismul responsabil cu "publicitatea de stat", in care Centrul pentru Jurnalism Independent va avea un rol central, va lucra la elaborarea unui proiect de lege privind gestionarea corecta a fondurilor.

Economia si Transporturile, cele mai darnice ministere

Potrivit unei analize a Guvernului, 66 de milioane de euro este suma totala pe care ministerele Guvernului PSD au cheltuit-o, intre 2000 si 2004. Campionul cheltuielilor a fost Ministerul Economiei si Comertului, cu 43.573.317 de euro cheltuiti in patru ani, urmat de Ministerul Transporturilor - 8.534.291 euro, cel al Agriculturii - 6.330.142 euro, Ministerul Comunicatiilor - 4.186.588 euro si de Ministerul Finantelor - 2.481.495 euro.
La polul opus s-au situat Ministerul Afacerilor Externe, cu 179.450 de euro, Ministerul Muncii - 168.727 euro, Ministerul Culturii - 159.197 euro, Ministerul Mediului - 98.233 euro, Ministerul Administratiei si Internelor - 75.464 euro, Ministerul Apararii Nationale - 49.185 euro si Ministerul Sanatatii - 38.766 euro. Ultimele pe lista guvernamentala sunt ministerele Justitiei (34.681 euro), Educatiei (32.910 euro) si Integrarii Europene (26.845 euro).
La capitolul beneficiari, in varful clasamentului se situeaza ziarele Adevarul, Jurnalul National si Ziua, precum si televiziunile Prima TV, Realitatea TV si Pro Tv.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.