Ilinca Tomoroveanu este un om norocos. Are "un inger de partea ei" (sotul sau, marele actor Traian Stanescu), iar cineva acolo sus "a vazut-o" in distributia de la Teatrul National "I. L. Caragiale". A pasit pe scena Nationalului bucurestean in urma

Ilinca Tomoroveanu este un om norocos. Are "un inger de partea ei" (sotul sau, marele actor Traian Stanescu), iar cineva acolo sus "a vazut-o" in distributia de la Teatrul National "I. L. Caragiale". A pasit pe scena Nationalului bucurestean in urma cu 41 de ani, in anul patru de facultate.
Am pasit in teatru cu intentia sa cunosc un director, insa am cunoscut un om care-si respecta colegii, care are incredere in profesionalismul si talentul lor si care ar vrea mai degraba sa stea pe scena, intre prietenii si colegii ei, decat la birou, pe un scaun tapitat in spatele unei mese enorme. A preluat la 28 februarie 2005 interimatul artistic al institutiei pe care a aparat-o atat pe scena, cat si in afara ei. Este convinsa ca Mona Musca, ministrul Culturii si Cultelor, "a invitat-o" sa preia functia de director artistic pentru ca, din pozitia de lider sindical al actorilor din Teatrul National, cunostea cel mai bine problemele cu care se confrunta colegii ei.
Cea care a fost Salomia, Sfanta mironosita pe care Apostolii nu au indraznit sa o hirotoneasca, in "Crima pentru pamant", dramatizarea lui Grigore Gonta dupa romanul cu acelasi nume de Dinu Sararu, este acum Ilinca Tomoroveanu, cea care se lupta zi de zi in viata reala, de data aceasta, "un roman" scris si abandonat (prin demisie) de Dinu Sararu.
A oftat si mi-a spus cu regret ca de 150 de ani, de cand exista Teatrul National, nu s-a schimbat nimic. "Postul de director a fost intotdeauna un post politic. S-a schimbat Guvernul, s-a schimbat si directorul, chiar si Guvernele de cateva luni au reusit performanta de a schimba directori", spune actrita. Ar trebui, oare, sa ne linisteasca aceasta veste stiind ca au fost schimbati din ratiuni pur politice si mari personalitati ale culturii noastre, precum Ion Ghica, Liviu Rebreanu, Pompiliu Eliade, Camil Petrescu sau Zaharia Stancu? Pana la urma faca-se "vointa politica".

Andrei Serban, "vanat" pentru postul de director general al TNB

Ilinca Tomoroveanu este o femeie "cumsecade si echilibrata", asa cum ii place ei sa se descrie, care, de cand a intrat in teatru, se ocupa "de pomul de Craciun si de alte lucruri placute", motiv pentru care nu a fost foarte darnica in ceea ce priveste numele celui care va ocupa postul de director. Am aflat, totusi, faptul ca "va fi o personalitate din teatru", poate chiar din afara tarii. Indraznesc sa spun ca numele lui Andrei Serban va fi unul dintre numele "vanate" in cursa pentru numirea unui director general al Nationalului bucurestean. Andrei Serban este cel care in '89-'90 a facut "Trilogia", "un teatru cu totul special, la care au aderat majoritatea actorilor. A fost pentru multi o improspatare a artei de a face teatru".
Pe parcursul interimatului, Ilinca Tomoroveanu va continua proiectele incepute si pe care si le asuma, insa refuza sa creada ca "postul de director general trebuie ocupat prin concurs. Trebuie numita o personalitate care sa-si asume responsabilitatea impreuna cu ministrul Culturii. Teatrul National este un teatru care ar trebui sa fie aristocratic si atunci trebuie condus de un aristocrat al spiritului, pe care e ridicol sa-l trimiti la concurs. Daca pot face ceva, totusi, este sa pregatesc terenul pentru cel care va veni".

Trei noi spectacole

Desi Ministerul Culturii si Cultelor nu a anuntat inca candidatii sau data la care va fi instalat in functie noul director, Ilinca Tomoroveanu si-a propus sa ofere publicului bucurestean, cel mai tarziu la 15 aprilie, trei noi spectacole care au intrat deja in productie. La Sala "I. L. Caragiale" se repeta "Patimile Sfantului Tomasso d'Aquino", dramatizarea lui Grigore Gonta dupa romanul omonim al lui Alex Mihai Stoenescu, premiat de Academia Romana in 1997, in scenografia Floricai Malureanu, o romanca ce se bucura de glorie internationala. La Sala "Liviu Rebreanu" se repeta "Gandirea" de Leonid Andreev, un text pe care-l pune in scena Felix Alexa, iar la Sala "Atelier" se repeta "Dulcea pasare a tineretii" de Tennessee Wiliams, din distributia careia face parte Adela Marculescu, in regia lui Tudor Marascu si in scenografia Ioanei Cantuniari.
Daca mai era nevoie de inca o confirmare a valorii Ilincai Tomoroveanu, directorul si artistul care recunoste valoarea si profesionalismul, ea nu s-a lasat mult asteptata. Publicul bucurestean va avea parte de o surpriza de proportii: Alexandru Tocilescu va reveni pe afisul Teatrului National cu "Amantii insangerati". Acest spectacol nu mai figura in repertoriul oficial al Teatrului National "I.L.Caragiale", fiind eliminat impreuna cu o alta lucrare a lui Tocilescu "O scrisoare pierduta", deoarece, spun unii, "nu s-a clasat in topul preferintelor fostului director, scriitorul Dinu Sararu".
Ilinca Tomoroveanu "va face reparatia cuvenita" si datorita unui regizor tehnic care a ascuns decorurile si costumele, atunci cand au fost date la casat, iar la ora actuala sunt in perfecta stare.
Ilinca Tomoroveanu este de parere ca, pentru a fi competitivi, actorii trebuie sa fie deschisi catre toate posibilitatile de comunicare. Pacat ca nu pot juca toti odata.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.