Constituita in urma cu peste 125 de ani, firma din orasul banilor este cunoscuta si recunoscuta ca un important vector al mecanizarii agriculturii nationale. Dincolo de vorbe, conform statisticilor, numarul insumat al masinilor agricole si tractoare
Constituita in urma cu peste 125 de ani, firma din orasul banilor este cunoscuta si recunoscuta ca un important vector al mecanizarii agriculturii nationale. Dincolo de vorbe, conform statisticilor, numarul insumat al masinilor agricole si tractoarelor aflate in exploatare purtand marca MAT se ridica in prezent la peste 200.000 buc.- majoritatea fabricate ulterior anului 1989. Directorul de vanzari de la MAT Craiova, ec. Doru Samarineanu, ne ofera detalii in legatura cu cateva subiecte de interes referitoare la firma si situatia pietei utilajelor agricole la acest inceput de an.
- Cum a fost piata in anul 2004 din perspectiva firmei dumneavoastra?
- Destul de inegala. In primul semestru vanzarile de tractoare si masini agricole au fost relativ slabe, consecinta a rezultatelor modeste ale anului agricol precedent si absentei sau asteptarii subventiilor acordate agriculturilor ca sprijin pentru cumpararea de astfel de mijloace de mecanizare. In partea a doua a anului, lucrurile s-au schimbat considerabil. Vanzarile au sporit pentru ca
s-au schimbat premizele: recolta de paioase din vara trecuta a fost exceptionala, iar statul a acordat agricultorilor subventii, reprezentand 45% din pretul de cumparare al utilajelor agricole, in valoare totala de peste 700 mld. lei.
- Este dependenta functionarea pietei de subventiile acordate de stat agriculturilor?
- Din pacate, da, si aceasta nu este chiar o noutate. Cauzele sunt multiple si alcatuiesc un autentic cerc vicios. Simplificand putin lucrurile, performantele economice ale agriculturii romanesti sunt modeste pentru ca este slab mecanizata, mult sub nivelul mediu european si este slab mecanizata pentru ca realizeaza productii mici la costuri ridicate si deci nu este nici performanta si nici competitiva.
- Se poate spune ca subventiile acordate au contribuit la revigorarea constructiei de masini?
- Da, au avut un efect favorabil, dar nu numai asupra firmelor romanesti din domeniu, ci si a celor straine, ajutate poate si de profilul lor preponderent comercial, care presupune mai putine obligatii fiscale. Oricum, agricultorii au decis ce si de unde au cumparat, deci concurenta a functionat din plin. Fara a cauta pete in soare, exista totusi si un aspect mai putin cunoscut. Recuperarea cotei de 45% din valoarea utilajelor cumparate de catre producatorii industriali s-a facut de regula cu destula intarziere. Altfel spus, am livrat masini agricole si tractoare achitate doar 55%, creditand deci cumparatorii cu dobanda zero luni de zile. Spre exemplu, pana la inceperea incasarii acestor debite la finele anului 2004, creditarile de acest tip se ridicau, in ceea ce ne priveste, la peste 60 mld. lei, corespunzand livrarilor facute incepand cu luna iulie a anului trecut. Dar, daca piata merge, nimeni nu are de ce sa se planga prea tare...
- Una peste alta, totusi, cum a fost cifra de afaceri in anul 2004 in raport cu anul 2003?
- Aproape dubla.
- A fost o crestere sanatoasa, cum spun analistii in macroeconomie? Cum ati finantat aceasta crestere considerabila, aveti datorii fata de stat?
- MAT Craiova s-a privatizat in luna septembrie 2003 si nu isi mai poate permite sa aiba datorii la stat. Cateva cifre sunt relevante in acest sens. La finele anului 2003 MAT Craiova avea datorii fata de buget de 193,1 mld. lei. La 31.12.2004 debitele erau de numai 45.7 mld. lei, plata lor este la zi, cum se spune, ca de altfel si a obligatiilor fiscale curente. Controlul efectuat de DGFP Dolj in luna decembrie a anului anterior consemneaza, negru pe alb, ca MAT nu inregistreaza plati restante la sfarsitul anului 2004.
Comportamentul fiscal al firmei
s-a schimbat dupa privatizare. Investitorul care a preluat 64% din actiunile MAT Craiova, firma AUTOCORA din Alexandria, a fixat drept obiectiv esential respectarea riguroasa a obligatiilor asumate prin contractul de privatizare incheiat la 26 septembrie 2003 si consolidarea economico-financiara a firmei. Saltul de eficienta este deja evident.
- Se poate concluziona ca privatizarea MAT Craiova este o reusita deplina?
- Incontestabil. As mai putea adauga ca argument suplimentar ca in ultimul an s-au facut investitii de peste 25 mld. lei, orientate preponderent catre dotarea cu noi utilaje tehnologice, imbunatatirea conditiilor de lucru ale angajatilor si protectia mediului. Mai mult castigul salarial mediu net a sporit in aceasta perioada cu peste 23%, iar angajatii au primit pentru prima data tichete de masa etc.
- Cum se prefigureaza anul 2005?
- Piata pare a se aseza pe o evolutie asemanatoare celei din prima parte a anului anterior. Vanzarile sunt modeste raportat la tintele noastre. Majoritatea clientilor nostri sunt in asteptarea clarificarii pozitiei noului executiv referitoare la sprijinirea cumpararii de tractoare si masini agricole, pentru acest an si in continuare. Speram ca aceasta sa se produca cat mai repede pentru a se evita dezvoltarea de false asteptari si blocarea vanzarilor, asa cum s-a intamplat in anii anteriori. In acest an avem si multe lucruri de pus la punct si la noi acasa, printre altele lucram intens la strategia noastra privind preluarea in cele bune conditii a socului apropiatei integrari a Romaniei in UE. Suntem increzatori in fortele noastre. Avem convingerea ca vom reusi sa ne ridicam la inaltimea ilustrilor nostri inaintasi si ca vom face ca afacerea noastra sa prospere inca cel putin 125 de ani de acum incolo.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.