Asociatia Salvati Bucurestiul prezinta12 motive pentru care proiectul Complexului Multifunctional Urban Dambovita Center este unul ilegal si solicita Consiliul General al Municipiului Bucuresti sa nu aprobe acest proiect, anunta presedintele asociatiei, Nicusor Dan.

Asociatia Salvati Bucurestiul (ASB) solicita Consiliului General al Municipiului Bucuresti sa nu aprobe Planul Urbanistic Zonal (PUZ) cu detalii de Plan Urbanistic de Detaliu (PUD) cuprins intre strazile Constantin Noica, Calea Plevnei si Stirbei Voda, din sectorul 1, unde ar urma sa fie construit Complexul Multifunctional Urban Dambovita Center. ASB prezinta in cadrul a doua argumente, 12 motive pentru care acest proiect este unul ilegal.

I. Argumente de legalitate invocate:

  • 1. PUZ-ul propus contravine Ordonantei de Urgenta a Guvernului 195/2005 privind protectia mediului (completata cu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr 114/2007). Art. 71 alin. (1) din ordonanta interzice schimbarea destinatiei spatiilor verzi prevazute ca atare in documentatiile de urbanism. Comparind plansa PUZ propus cu plansa Planului Urbanistic General, se vede ca PUZ propus nu respecta zona V1a (vecina cu Splaiul Independentei) prevazuta de Planul Urbanistic General.

  • 2. PUZ-ul propus contravine Legii 122/2007 pentru aprobarea OUG nr. 95/2006 privind aprobarea Actului aditional la Contractul de parteneriat public-privat pentru reconversia functionala a amplasamentului “Centrul Dambovita” si de finalizare a constructiilor existente si mandatarea Ministerului, Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru semnarea acestuia. Articolul 8.2. alin. (1) din forma finala a contractului de parteneriat public-privat prevede ca PUZ-ul pe care Compania de Proiect il va depune va fi conform cu Centrul Dambovita – Planul General, continut de anexa 1 la contract. Se poate vedea ca plansa PUZ propus difera fundamental de plansa prevazuta de anexa 1 la contractul de parteneriat public-privat.

  • 3. PUZ-ul propus contravine Hotaririi Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 66/2006 privind aprobarea normelor privind asigurarea numarului minim de locuri de parcare pentru noile constructii si amenajari aprobate pe teritoriul Municipiului Bucuresti. Hotarirea 66/2006 prevede cel putin un loc de parcare pentru fiecare 20mp de spatii comerciale si cel putin un loc de parcare pentru fiecare 60mp de alte functiuni (birouri, hoteluri, institutii financiare). Conform anexei 1 la contractul de parteneriat public-privat, Complexul Dimbovita Center va avea 160.000mp de spatii comerciale, deci pentru acestea sint necesare, conform hotaririi 66/2006, 8000 locuri de parcare. Pentru restul de 247.775mp cu alte destinatii (birouri, hoteluri, institutii financiare), sint necesare, conform hotaririi 66/2006, 4130 locuri de parcare. In total, pentru a respecta hotarirea 66/2006, Complexul Dimbovita ar trebui sa aiba 12.130 locuri de parcare, in timp ce PUZ propus prevede doar 4500.

  • 4. PUZ-ul propus este incomplet. Nu este prezentat Consiliului General al Municipiului Bucuresti si cetatenilor in cursul dezbaterii publice regulamentul de urbanism aferent PUZ propus. Nu ni se precizeaza spre exemplu un aspect deosebit de important: care este functiunea fiecareia dintre imobilele care apar in plansa PUZ.

  • 5. Nu exista avizul Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului Bucuresti. Desi avizul de urbanism nr. 2/3/12.11.2008 al Directiei de Urbanism si Amenajarea Teritoriului conditiona aprobarea PUZ de un aviz de mediu din partea Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului Bucuresti - ARPMB, ARPMB nu a dat un aviz propriu-zis, ci doar un document in care precizeaza ca PUZ-ul se va acorda fara aviz de mediu.

  • 6. Nu exista avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR). Desi avizul de urbanism nr. 2/3/12.11.2008 al Directiei de Urbanism si Amenajarea Teritoriului conditiona aprobarea PUZ de un aviz de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana - AACR, AACR nu da un aviz, ci doar un document preliminar.

  • 7. Nu exista avizul Brigazii de Politie Rutiera. Avizul Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei conditioneaza aprobarea PUZ de obtinerea unui aviz de la Brigada de Politie Rutiera. Un astfel de aviz nu exista.

II. Argumente de oportunitate invocate:


  • 1. Proiectul propune crearea unui complex comercial cu o suprafata desfasurata de 16 hectare si a unui complex de afaceri si rezidential cu o suprafata desfasurata de 24 de hectare intr-o zona deja blocata de trafic. Este evident ca realizarea acestui proiect va paraliza circulatia rutiera in jurul complexului, cu urmatoarele consecinte colaterale:
    • Ingreunarea accesului ambulantelor la sectiile de urgenta ale Spitalului Municipal si ale Spitalului Militar Central;
    • Cresterea sensibila a nivelului poluarii in zona centrala a Bucurestiului.


  • 2. Implementarea proiectului ar duce la inundarea subsolurilor a numeroase imobile din zona adiacenta. Constructia nivelelor subterane de mare adincime in vecinatatea albiei Dimbovitei va genera dizlocari ale pinzei freatice pentru zona adiacenta, mergind pina la Primaria Capitalei, ceea ce va cauza inundarea subsolurilor imobilelor din aceasta zona. Este regretabil ca un proiect de aceasta dimensiune este supus aprobarii Consiliului General al Municipiului Bucuresti fara un studiu hidro-geologic al zonei.


  • 3. Un proiect de aceasta dimensiune nu trebuie aprobat inainte ca Bucurestiul sa isi defineasca un Plan de dezvoltare a retelei comerciale. Inca din 2004, Hotararea de Guvern 1454/2004 obliga localitatile sa isi realizeze un astfel de plan. Bucurestiul nu il are inca. Nu este normala amplasarea unui mare centru comercial in centrul orasului, cu atit mai mult cu cit exista deja in imediata apropiere alte doua mari centre comerciale (Orhideea, Cotroceni).

  • 4. Proiectul ar paraliza reteaua de canalizare si retelele de utilitati ale zonei. Conform documentului Agentiei Regionale de Mediu, atit apele uzate menajere dar si apele pluviale vor fi evacuate in reteaua oraseneasca de canalizare. Cu alte cuvinte, intrucit investitorul betoneaza 9,6 hectare de subsol, toate apele pluviale care ar fi fost absorbite in mod natural de sol pe 9,6 hectare vor fi redirectionate in reteaua oraseneasca de canalizare.

  • 5. Nu e normal ca un proiect de asemenea anvergura, pe terenul statului, sa se faca fara un concurs de arhitectursa si fara o consultare a cetatenilor inca din momentul temei de proiect. Cu alte cuvinte, bucurestenii ar fi trebuit intrebati, inainte de proiectarea propriu-zisa, care este destinatia pe care o doresc pentru acest teren care le apartine.


Asociatia solicita Primariei Municipiului Bucuresti publicarea unor documente de interes public in cazul Dimbovita Center

"In sedinta din 12.11.2008, Comisia Tehnica de Urbanism si Amenajarea Teritoriului (CTUAT) a conditionat avizarea prezentului PUZ de realizarea de catre investitor a unui numar de studii. Ne exprimam indoiala asupra faptului ca investitorul a realizat aceste studii pina la data de 18.11.2008, cind Aritectul-Sef a semnat avizul de urbanism", declara preseditele asociatiei, Nicusor Dan.

Acesta a adaugat ca ASB solicita inca o data Directiei de Urbanism a Primariei Municipiului Bucuresti sa faca publice:

  • procesul verbal al sedintei CTUAT din 12.11.2008
  • studiile pe care investitorul ar fi trebuit sa i le comunice, conform procesului verbal al CTUAT.
"In conformitate cu articolul 6, alin. (7) din Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, Asociatia Salvati Bucurestiul solicita Primariei Municipiului Bucuresti organizarea unei sedinte de dezbatere publica inainte de supunerea spre aprobare a PUZ-ului Consiliului General al Municipiului Bucuresti", a conchis presedintele ASB.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.