Business 3 Iulie 2009 18:59
Cum a aratat industria locala de publicitate online in primul semestru din acest an fata de estimarile facute de principalii jucatori din piata in urma cu sase luni.
Cu totul diferit, ne informeaza Wall-Street, care subliniaza faptul ca desi unii vorbesc de un prim trimestru "sangeros", urmat de o "dezmortire" usoara, cu totii sunt de acord ca industria romaneasca de publicitate online a raportat o scadere abrupta pana la jumatatea acestui an.

Pe o piata de media mai mica cu 35-45% fata de aceeasi perioada a anului trecut, publicitatea online a reusit deocamdata sa scada cu "doar" 20-25% - ceea ce se traduce prin faptul ca o cota mai mare din bugetele clientilor de publicitate s-au indreptat spre online, este de parere Mihai Seceleanu, director general al publisherului InternetCorp.

"Si asta cu atat mai mult cu cat negocierea bugetelor de publicitate TV s-a incheiat mult mai tarziu in acest an, tinand in frau totodata si negocierea bugetelor pe celelalte medii. Clientii au inceput sa devina mult mai selectivi in alegerea site-urilor incluse in planurile media, preferand sa isi aloce bugetele preoponderent spre siteurile de top, care sa le ofere reach-ul, audienta si rezultatele asteptate. In plus, 2009 este primul an din istoria publicitatii online din Romania in care costurile nete au scazut, ca raspuns al pietei la ofertele de dumping venite din zona de TV, presa scrisa si outdoor", spune Mihai Seceleanu.

Potrivit estimarilor directorului general al MediaPro Interactiv, Orlando Nicoara, industria de profil a raportat un declin de numai 10-15% fata de perioada similara a anului trecut.

Trendul descendent este confirmat si de directorul executiv al regiei de vanzari INTACT Interactive, Magdalena Zander, care vorbeste de o scadere semnificativa in primul semestru comparativ cu acceasi perioada a anului 2008, de pana la 40%. "Pentru primul trimestru sunt playeri care au anuntat scaderi si de 65%. In al doilea trimestru am asistat la o revigorare, cu toate acestea piata ramanand sub nivelul lui 2008", afirma Zander.

In acest context, Alex Visa, managing partener HyperActive, atrage atentia asupra faptului ca piata de publicitate online nu mai respecta nicio sezonalitate, nicio regula. "Daca in decembrie '08-ianuarie '09 marketerii spuneau ca vor creste investitiile in online pentru ca vor investi mai putini bani la TV, ei bine realitatea nu a fost asa. Televiziunile au scazut GRP-ul (punct de rating) la valori chiar sub 100 euro pe punct, si la final de Q1, chiar si acele companii care ziceau ca nu vor avea probleme au inceput sa simta presiunea lipsei de lichiditati in piata. Va fi interesant de vazut ce se va intampla in iulie-august, cand vor sosi rapoartele de vanzari pe Q2", declara Alex Visa.

Mai optimist, Dragos Stanca, managing director F5-compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, estimeaza o usoara crestere a online-ului, raportat la rezultatele companiei pe care o conduce si feedback-ul din piata. "Raportat la rezultatele noastre si feedback-ul din piata, in conditiile in care celelalte media au inregistrat o usoara scadere, putem estima ca online-ul a realizat o usoara crestere, cel putin stagnare fata de anul trecut. In ceea ce priveste F5, infiintarea regiei de vanzari online F5 X-Media a atras dupa sine eficientizarea procesului de vanzare si cresterea veniturilor", precizeaza Stanca.

Care sunt principalele tendinte in piata, cum a evoluat piata de la "vreau si eu un banner" la campanii cu un concept interactiv puternic si ce industrii si formate au facut zgomot in publicitatea online cititi in Wall-Street.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.