Formularea finala a celor cinci proiecte legislative, decisa de ministrii europeni ai transporturilor reuniti vineri la Luxemburg, mai trebuie aprobata de Parlamentul European, care sustine o liberalizare inca si mai radicala.

Afirmand ca vrea sa insufle mai multa concurenta pe piata europeana si sa determine o scadere a preturilor, Comisia Europeana intentiona la inceput sa instaureze o separare totala intre producatorii de energie si retelele de transport (gazoducte si linii de inalta tensiune), care ar fi urmat sa fie vandute sau inchiriate. Bruxelles-ul suspecteaza de fapt anumiti operatori mari ca nu acorda suficient acces la retelele lor companiilor concurente.

Insa dupa luni de negocieri dure, anumite tari, printre care in primul rand Franta si Germania, au obtinut in iunie un acord care evita aceasta separare obligatorie si pune la adapost marile grupuri energetice precum EDF si GDF (franceze) sau EON si RWE (germane). Operatorii de gazoducte si linii de inalte tensiune trebuie sa isi sporeasca independenta, fara sa se rupa de compania-mama. Solutia de compromis a fost acceptata de aceste grupuri, prezente si in productia de energie si in transportul ei.

Citeste si:

O separare completa a capitalului intre producatori si operatorii retelelor de transport exista deja in 11 tari UE pentru electricitate si in sapte pentru gaz. Printre acestea se numara Marea Britanie, Spania, Danemarca sau Olanda. Olandezii au insistat insa ca alegerea lor sa nu puna in pericol companiile locale in fata marilor producatori de energie de pe pietele vecine.

Potrivit textului adoptat vineri, producatorii sau furnizorii de energie "nu pot exercita control direct sau indirect" asupra unei societati specializata pe transport intr-un stat care a optat pentru o separare deplina a acestor activitati. Astfel, compania franceza EDF nu va putea, spre exemplu, sa pretinda sa cumpere linii de inalta tensiune in Olanda sau Spania.