Rezultatele ultimului studiu realizat de Regatta, asupra spatiului comercial de inchiriat modern disponibil in Bucuresti si in primele 12 orase mari din Romania dupa numarul de locuitori, arata ca in urmatorii 3 - 5 ani densitatea spatiului inchiriabil la mia de locuitori pe aceste orase se va tripla. Totodata, in conditiile in care toate proiectele anuntate vor fi finalizate, densitatea urmeaza sa creasca de la 170 mp pentru 1.000 locuitori, in prezent, la 645 mp pentru 1.000 locuitori.

Potrivit analistilor companiei imobiliare Regatta, pentru a veni in intampinarea cererii, dezvoltatorii de retail isi concentreaza tot mai mult atentia asupra construirii de noi mall-uri in cele mai mari orase din Romania. Insa, consultantii imobiliari sustin ca odata cu oferta variata, designul si arhitectura interioara si exterioara incep si ele sa capete o importanta sporita, mall-urile fiind acum in competitie si in functie de acesti factori.

"In momentul de fata se inregistraza un total de 855.313 mp suprafata inchiriabila in cele mai mari 13 orase dupa numarul de locuitori, dintre care amintim dupa Capitala: Iasi, Cluj Napoca, Constanta, Timisoara, Craiova, Galati, Brasov, Ploiesti, Braila, Oradea, Bacau si Pitesti. Cel mai mare numar de metri patrati inchiriabili se gaseste in Bucuresti, cele sase mall-uri existente insumand 247.500 mp inchiriabili. Urmeaza Cluj Napoca cu aproape jumatate din totalul spatiului inchiriabil din Bucuresti, adica 124.100 mp detinuti de cele cinci centre comerciale deja existente, apoi Constanta, Brasov si Timisoara", a declarat Dragos Radu, analist piata in cadrul companiei Regatta.

Dragos Radu sustine ca avantul puternic al investitorilor spre diversificarea viitoarelor oferte de spatii comerciale este mai mult decat evident prin cei 2,4 milioane mp inchiriabili ai proiectelor de mall-uri anuntate pentru urmatorii 3-5 ani. Acesta mai spune ca numai in Bucuresti sunt anuntati inca 988.128 mp de spatiu comercial inchiriabil, un numar mai mare decat totalul spatiului inchiriabil in prezent pe cele 13 orase.

"Calculele teoretice arata pozitionarea pe locurile imediat urmatoare a oraselor Craiova si Ploiesti, suma spatiilor comerciale anuntate in aceste orase fiind destul de mare. Ramane insa de vazut care va fi procentul de finalizare reala a proiectelor anuntate, luand in calcul competitia din piata si potentialul pietei respective de a suporta o asemenea densitate. In plus exista proiecte care si-au anuntat finalizarea in urmatorii 3-5 ani, dar nu au inceput demersurile spre demararea constructiei", a subliniat Radu.

Citeste si:

Potrivit Regatta, daca lasam de o parte acest aspect, putem observa ca oferta de suprafete inchiriabile pe cele 13 orase va creste pana la 3,25 milioane mp, ceea ce reprezinta o densitate de 645 mp la 1.000 locuitori. Astfel, daca in prezent densitatea suprafetelor inchiriabile din Iasi, Cluj si Brasov o depaseste pe cea a Bucurestiului, numarul mare de proiecte anuntate in Capitala pentru urmatorii ani va creste densitatea, depasind orasele amintite.

In cazul oraselor Craiova si Ploiesti unde sunt anuntate foarte multe proiecte care determina o crestere incredibila a densitatii la mia de locuitori, sansele de concretizare a celor anuntate sunt foarte scazute. Imposibilitatea oraselor de a suporta densitati de 1.072 mp sau 1.297 mp la 1.000 locuitori probabil ca va face ca dezvoltatorii sa se reorienteze, este de parere analistul Regatta.

"Densitatea spatiului inchiriabil din Bucuresti a crescut considerabil anul acesta odata cu lansarea Baneasa Mall, cel mai mare centru comercial existent in capitala cu 85.000 mp inchiriabili. Pana la sfarsitul lui 2008 densitatea suprafelelor inchiriabile la mia de locuitori va continua sa creasca usor prin lansarea mall-urilor Liberty Centre in sectorul 5 si Grand Arena in sectorul 4, iar inceputul lui 2009 va aduce o crestere considerabila printr-un numar important de centre comercial de acest tip",
a adaugat Dragos Radu.

Citeste si:

Locul patru in Europa la stocul de centre comerciale anuntate pentru 2008-2009

Din 2009-2010 vom avea primele falimente pe piata de retail