Daca in anii anteriori cei mai activi jucatori pe piata imobiliara erau bancile, farmaciile, retailerii de produse electrocasnice si operatorii de jocuri electronice, in 2009 cererea a provenit preponderent de la cafenele, restaurante tip fast food si operatorii de magazine cu produse de larg consum care mizeaza pe apropierea de client si minimizarea costurilor ocazionate de cumparaturile zilnice, potrivit unui comunicat al BNP Paribas Real Estate.
In conditiile cresterii ofertei spatiilor comerciale, dublata de diminuarea evidenta a chiriilor, datorita dificultatilor economice, cererea pentru spatiile stradale a scazut semnificativ. Astfel, inceputul anului 2009 a fost marcat de o scadere semnificativa a chiriilor medii pentru spatiile comerciale stradale, cu valori cuprinse intre 15% si 35%, in functie de localizarea proprietatilor.

Potrivit BNP Paribas Real Estate, chiriile au atins un nivel maxim de 90 Euro/mp/luna pentru spatiile stradale centrale de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatiile mai mari de 75 mp chiriile au fost de aproximativ 70 Euro/mp/luna. In zonele secundare chiriile au variat intre 30-60 Euro/mp/luna, in timp ce in zonele periferice acestea au variat intre 15-25 Euro/mp/luna.

In centrele comerciale chiriile au inregistrat un trend descendent, mai ales in cazul proiectelor cu disponibilitate mare a spatiilor comerciale. Pentru suprafetele mai mari de 100 mp, chiriile s-au situat intre 20-40 Euro/mp/luna, iar pentru spatiile mai mici de 100 mp intre 60-80 Euro/ mp/luna.

In ciuda inrautatirii conditiilor de piata, primul semestru din 2009 a marcat intrarea si/sau extinderea pe piata locala a unor marci internationale precum GAP, C&A, Decathlon si Imaginarium. Zara s-a extins cu 1.600 mp in Bucuresti Mall si cu alti 3.000 mp in cadrul Unirea Shopping Center, unde a inchiriat spatiul ocupat anterior de Media Galaxy. C&A si-a extins reteaua locala de magazine prin inchirierea unui spatiu de 3.200 mp in AFI Cotroceni Park, in timp ce Debenhams a inchiriat un spatiu de 1.000 mp in Baneasa Shopping City.

Pana la finalul semestrului 1 din 2010 stocul de spatii comerciale existente in Bucuresti va creste cu aproximativ 200.000 mp, ca rezultat al finalizarii centrelor comerciale AFI Cotroceni Park (zona vest - 75.000 mp); Sun Plaza (zona sud - 76.000 mp); Cocor Luxury Store (zona centru - 10.000 mp); Mega Designer Outlet Store (zona vest - 16.000 mp pentru Faza I); Selgros (zona vest - 8.000 mp) si Dedeman (zona vest - 14.000 mp). Suprafata propusa spre finalizare este semnificativa raportat la anii anteriori, insa este efectul unei concentrari temporare a finalizarii unor proiecte comerciale care au inregistrat amanari succesive ale datei de finalizare.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.