Intr-un top al principalelor trei motive ce ii determina sa isi planifice viitorul financiar, romanii identifica in primul rand insuficienta sistemului de pensii in a le asigura un nivel adecvat de venituri (39%), urmata de ingrijorarea privind siguranta financiara (36%) si dorinta de a-si intretine familia (36%).

Teama privind sistemul de pensii este pe primul loc si in cazul polonezilor, in timp ce in tari precum SUA, Spania, Coreea, Mexic si India principalul resort pentru planificarea financiara tine de ingrijorarea privind siguranta financiara, iar in Olanda si Belgia de dorinta de a avea flexibilitate.

  • Romanii economisesc doar 7% din venitul lunar, nivel minim in randul tarilor incluse intr-un studiu global realizat de ING.
  • Peste 40 % din respondenti sunt mai expusi riscurilor financiare, nedispunand de un fond de urgenta.
  • Doar 25% dintre romani au un plan de pensie, circa o treime detin o asigurare de viata si numai 8% un produs pentru investitii.
  • 41% dintre romani cred ca la pensie vor avea mai putini bani decat parintii lor, insa doar o mica parte ia masuri pentru a-si asigura un viitor mai sigur.
"Realitatea economica a ultimilor ani si dificultatile cu care se confrunta Statul in a asigura venituri satisfacatoare la pensie sau in alte situatii de asistenta sociala determina schimbari importante in mentalitatea romanilor, tot mai multi constientizand ca trebuie sa isi suplimenteze veniturile prin economisire individuala. Suntem, totusi, la inceput de drum, in conditiile in care putini romani utilizeaza instrumentele financiare de planificare pe termen lung si multi nu sunt obisnuiti cu acest demers”, a declarat Cornelia Aurelia Coman, director general ING Asigurari de Viata si Presedinte al Consiliului de Administratie al ING Pensii.

“Studiul ING arata ca un sfert dintre romani considera inconfortabil sa se gandeasca la viitorul lor financiar pe termen lung, iar acest procent este printre cele mai mari inregistrate in tarile analizate.”

  • Cati romania stiu sa-si administreze finantele personale?
Astfel, studiul releva faptul ca, desi consumatorii romani isi administreaza finantele personale curente intr-o maniera relativ ordonata (aproape 80% pastrand o evidenta a bugetului personal, peste media globala de 70%), si in pofida temerilor exprimate cu privire la viitorul financiar, acestia sunt mai putin activi in privinta utilizarii instrumentelor financiare pentru asigurarea unui viitor mai sigur.

Concret, doar o treime dintre romani detin o asigurare de viata (comparativ cu 54% la nivel global), 36% au un cont de economii (jumatate fata de media globala) si 25% au un plan de pensii (vs. 38% media globala). In privinta utilizarii produselor de investitii, romanii se plaseaza pe ultimul loc in randul tarilor incluse in studiul ING, cu un procent de 8% - de patru ori mai redus decat media din tarile analizate. In schimb, procentul celor care detin un card de credit in Romania (63%) este relativ similar cu cel de la nivel global, si doar 15% dintre romani (vs. 28% la nivel global) au o ipoteca.

Citeste si:
Studiu Infografic: Profilul clienților sistemelor fotovoltaice în...
Studiu Infografic: Profilul...

„In aceasta perioada, institutiile financiare au un rol foarte important in sprijinirea clientilor lor pentru ca acestia sa isi gestioneze cat mai bine resursele financiare si sa poata lua deciziile cele mai potrivite momentului si situatiei actuale. Conform studiului, 36% dintre respondenti declara ca isi planifica viitorul financiar deoarece sunt ingrijorati de siguranta lor financiara si tot 36% din grija fata de familie. Aceasta tendinta este demonstrata si de procentul de 62% care a declarat ca respecta bugetul lunar stabilit si care este foarte apropiat de media totala inregistrata (63%)”, explica Maria Cristina Matei, Director Executiv Retail Banking, ING Bank Romania.

  • Ce cultura a econimisirii au romanii?
Din randul celor zece tari incluse in studiul ING, romanii economisesc cea mai mica parte din venitul lunar – doar 7%, fata de o medie globala de 12%. Spre comparatie, in Olanda, Belgia si Mexic consumatorii aloca economiilor 10% din venitul lunar, in Spania - 11%, in Japonia - 14% iar in India si Coreea peste 20%. Cele mai mari cheltuieli lunare sunt alocate in Romania alimentelor (32% din venitul lunar comparativ cu 26% la nivel global) si produselor pentru intretinerea locuintei (28% in Romania vs. 25% global).
Citeste si:
De când vor putea merge românii în SUA fără vize. Anunțul oficial...
De când vor putea merge...

Si pe termen scurt consumatorii romani sunt mai expusi riscurilor financiare, 42% dintre gospodariile din Romania nedispunand de un fond de urgenta. In acelasi timp, doar un sfert dintre respondentii din Romania au un fond de urgenta suficient pentru a acoperi cheltuielile pe mai mult de sase luni; spre comparatie, la nivel global 30% dintre consumatori au un fond de urgenta pentru mai mult de jumatate de an. Cei mai prevazatori se dovedesc consumatorii din India (87% detin fonduri de urgenta), Japonia (81%), Olanda (73%) si Coreea (72 %). Astfel, procentul romanilor care sunt nevoiti sa se imprumute atunci cand nu dispun de suficiente resurse financiare este de 27% (vs. 16% global).

  • Cati dintre romani sunt constienti ca nu detin controlul propriilor finante?

In aceste conditii, mai bine de jumatate dintre romani simt ca nu detin controlul propriilor finante, asa cum reiese din studiul „ING Consumer Resourcefulness”, iar 41% apreciaza ca la pensie vor dispune de resurse financiare mai reduse decat parintii lor. Pe de alta parte, aproape 80% considera ca, atunci cand se vor pensiona, copiii lor vor avea venituri mai mari ca ei. Acest procent ar putea fi rezultatul increderii in venituri mai consistente in viitor si al accesului la un sistem de pensii mai diversificat, exprimand in acelasi timp si faptul ca romanii privesc sistemul privat de pensii ca pe o alternativa solida si transparenta in planificarea momentului retragerii din activitate.
Citeste si:
Primii românii evacuați din Fâșia Gaza au ajuns în România. Alți...
Primii românii evacuați din...

Relatia pe care au cu propriile finante si modul in care le administreaza produc un impact emotional direct asupra consumatorilor, arata studiul „ING Consumer Resourcefulness”. Pentru romani (dar nu exclusiv), un demers activ de administrare si planificare financiara implica emotii pozitive, precum speranta, mandria si siguranta.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.