Creditorii uita sa aminteasca de DAE sau de clauzele contractuale

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a verificat si amendat un numar de 98 de agenti economici care acordau credite de consum in conditii care incalca legea. Potrivit ANPC, pe parcursul anului trecut, aproximativ 240 de persoane au depus reclamatii privind creditele de consum contractate de la diverse firme. In acelasi timp, Autoritatea a primit numai trei reclamatii cu privire la neregulile din banci.

Desi statisticile arata ca o parte importanta a clientilor bancari sunt nemultumiti de serviciile oferite de institutiile de credit, doar o parte nesemnificativa a clientilor iau masuri in acest sens. "Cele mai frecvente incalcari ale legislatiei au fost neinformarea completa si precisa a modului de prestare a serviciilor de creditare, incluzand: clauze contractuale, cost credit, valoare DAE, valoare credit, rata dobanda", ne-a informat Protectia Consumatorului.

Omisiuni "intamplatoare"

Mai mult de jumatate dintre firmele controlate de inspectorii ANPC au fost gasite cu nereguli in privinta informarii corecte a clientului. Majoritatea fie "uitau" sa afiseze DAE sau clauzele contractuale, fie se asigurau ca le scriu cu caractere ce cu greu pot fi citite. "In orice anunt publicitar si in orice oferta pentru un contract de credit destinat consumatorilor, afisate in locuri publice, prin care o persoana declara ca acorda un credit sau intermediaza incheierea unui contract de credit si prin care se indica o dobanda sau orice alte cifre referitoare la costul creditului, trebuie sa se mentioneze DAE, in mod clar si inteligibil, lucru care nu s-a constatat la mai multi operatori economici", ne-au spus reprezentantii ANPC.

Creditori "secretosi"

Potrivit Autoritatii, o alta incalcare frecventa a legislatiei de catre operatorii economici a fost referitoare la informarea consumatorilor inaintea incheierii unui contract de credit. Operatorul economic trebuie sa prezinte consumatorului informatiile exacte si complete necesare privind documentatia de credit necesara acordarii unui credit, o descriere a conditiilor creditului, cuprinzand valoarea creditului, valoarea DAE, rata dobanzii, schema de rambursare si obiectivul debitorului sau scopul pentru care a solicitat creditul. In cazul multora dintre agentii verificati acest lucru nu s-a intamplat.

Scris "pitic"

O alta incalcare a legislatiei de catre operatorii economici a fost referitoare la tipul si marimea caracterelor utilizate in contractul de credit pentru consum, fiind recomandat ca operatorii economici sa utilizeze aceeasi marime pentru literele si cifrele din intregul document atat pentru clauzele contractuale, cat si pentru notele de subsol ale paginii ori trimiterile la alte documente sau specificatii in text, de orice natura ar fi acestea, in concluzie un contract care sa fie usor de citit. Recomandarile legislatiei nu au influentat insa cu nimic actiunile creditorilor.

Frica de reclamatii

ANPC a primit in 2006 numai 3 reclamatii referitoare la neregulile din banci. Numar in scadere comparativ cu 2005 cand au primit 10 reclamatii. In teorie acest lucru inseamna ca toti clientii sunt multumiti de serviciile bancilor. Practic insa, situatia pare a fi alta."Primim foarte multe e-mailuri referitoare la neregulile din banci cu privire la legea DAE, dar peste 80% dintre reclamatii dispar atunci cand trebuie prezentate actele", spune Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Produselor si Serviciilor din Romania.

"Romanii au carente serioase de educatie financiara. Ar trebui pornita o campanie reala de informare a consumatorului", a explicat Mierlea. Daca aruncam o privire pe sondajele referitoare la relatia banci-client vom vedea ca o parte importanta a persoanelor creditate sunt nemultumite de serviciile bancilor. Spre exemplu, Wall-Street a realizat un sondaj la care au participat aproape 2.000 de persoane. Rezultatul, mai mult de 30% au reclamat valoarea mare a comisioanelor. Intr-un alt sondaj, realizat de aceasta data de Banking News, 60% din 1.400 de persoane reclama birocratia bancara.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.