Pe piata romaneasca, s-au vandut 56.405 de vehicule, dintre care 49.803 de Logan-uri si 6.602 Pick Up, semnalandu-se o crestere a vanzarilor cu 5,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Putem vorbi despre o evolutie pozitiva de practic 6 puncte. De cinci ani, de cand am venit in Romania, s-au inregistrat progrese remarcabile, asta nu inseamna ca nu au fost si perioade nefaste, ele inregistrandu-se mai ales la inceputul anului, dupa perioada sarbatorilor", a declarat directorul comercial al companiei Dacia, Jacques Abot, in conferinta de presa de ieri, in care au fost expuse rezultatele comerciale pe primul semestru din 2006.

Apogeul vanzarilor a fost atins in luna mai cu 10.333 de masini vandute, cele mai drastice rezultate fiind inregistrate in ianuarie, cu 6.247 de masini vandute. Dintre cele peste 103.000 mii de unitati, 96.571 au fost produse in Romania si 7.033 in Maroc, in uzina Somaca din Casablanca.

Pentru export, Europa Occidentala este principala destinatie a Logan-ului, aici fiind inmatriculate 20.124 de unitati. Din productia uzinei Mioveni, Dacia a vandut 40.166 de automobile, cresterea semnalata fiind de 146,3% mai mult fata de primul semestru din 2005, cand au fost comercializate 16.305 unitati, cresterea fiind remarcabila daca tinem cont ca in primul semestru din 2004 s-au vandut numai 8.021 de unitati.

Dacia planuieste sa-si extinda reteaua de comercializare. "Vindem Logan in 42 de tari din Europa, inclusiv in tari precum Columbia, Maroc si Rusia, urmand sa extindem reteaua la 50 de tari, urmatoarele destinatii fiind in Iran si in India. Iranul va incepe cat de curand constructia de autovehicule, nu stim inca data exacta, iar India, la cateva luni dupa aceasta", a specificat directorul comercial al companiei.

Peste 11.000 de masini pentru impatimitii francezi

In clasamentul pe tari, principala destinatie de export a Logan-ului a fost Franta, unde, de la inceputul anului au fost vandute 11.385 de automobile. Pe locul doi se situeaza Turcia, la o distanta destul de mare, cu 4.140 de unitati, urmata de Algeria cu 4.101 unitati. Mai putin entuziasmati de Dacia Logan sunt ungurii si polonezii, care sunt cei mai "slabi" cumparatori, cu 1.007 si respectiv 829 de masini.

In Maroc, unde productia de Dacia Logan a inceput in cel de-al doilea semestru a anului trecut, s-au vandut 7.033 de masini de la inceputul anului, Loganul fiind de altfel, cel mai vandut model pe piata marocana in primul semestru al acestui an.

De la lansarea Logan, locul intai ca principala destinatie la export este tot Franta, cu 21.183 de autovehicule vandute, urmata de Turcia, cu 12.474 de unitati. Locul trei al podiumului este ocupat de aceasta data de Serbia, cu 7.575 de masini. In coada clasamentului, Republica Ceha si iarasi Polonia, au avut vanzari de 3.694 si respectiv 3.248 de unitati. Productia locala a Marocului a fost, de la lansare si pana acum, de 9.542 de masini.

In uzina din Pitesti sunt produse zilnic 745 de autoturisme Logan, "tinzand ca pana in 2009 sa producem cel putin 800 de unitati zilnic", a afirmat Jacques Abot.

Precautia, mama stabilitatii pe o piata competitiva

Producatorul pitestean urmeaza sa lanseze in octombrie varianta Break 5/7 locuri a Logan-ului, precum si versiunea de 107 cai a variantei berlina. La inceputul anului viitor, compania va lansa si varianta Logan furgoneta. Largirea gamei de masini a companiei Dacia vine mai ales datorita dinamizarii si competitivitatii pietei.

Citeste si:

"Trebuie sa fim atenti cu marca Dacia, mai ales pentru ca ne aflam intr-un context favorabil si estimam ca anul 2006 se va termina cu rezultate bune. De asemenea, aparitia celor doua produse: Logan 16V si Break vor continua remodernizarea clasei Dacia", a precizat directorul comercial al companiei, acesta fiind de parere ca totusi "trebuie sa fim precauti, pentru ca Dacia nu mai este singura pe piata si pe viitor trebuie sa dezvoltam strategii pentru a face fata concurentei. Cu toate ca vanzarile sunt bune, trebuie sa ramanem prudenti in legatura cu vanzarea produselor in Romania".

Pe langa marirea numarului destinatiilor de export si lansarea de noi modele, reprezentantii companiei au in plan cresterea volumului de colectii CKD (Completely Knocked Down - seturi de componente). "Avem in plan si dezvoltarea CKD-ului, astfel ca putem trimite piese ce permit asamblarea masinilor in Maroc, Iran. Peste 41.000 de astfel de colectii au fost expediate catre uzinele de asamblare a modelului Logan din Rusia, Maroc si Columbia, cresterea fiind una semnificativa. Dacia lucreaza foarte bine in comertul cu piese de schimb, vom dezvolta si activitatile de dupa vanzare, mai ales ca avem un plan de 150.000 de ore de pregatire pentru personalul nostru in 2006", a specificat Abot. Odata cu lansarea productiei Logan in Iran, volumul exporturilor de colectii CKD va depasi pana la sfarsitul anului 100.000 de unitati.

178 de milioane de euro, pentru modernizare

Compania Dacia prevede ca din 2010 pana in 2012, in Romania se vor vinde anual 300.000 de automobile, iar jumatate dintre acestea vor apartine marcilor Dacia, Renault si Nissan, a precizat Jacques Abot.

El a adaugat ca aceasta crestere este normala, mai ales ca Dacia isi va imbogati gama de modele, iar piata romaneasca este in continua crestere. Ambitia Daciei pentru 2007 este sa vanda peste 200.000 de mii de bucati. "Avem deja stabilit si un plan de dezvoltare pentru urmatorii 3-4 ani, cand ne-am propus sa avem vanzari a peste 350.000 de masini. Dar acest ideal necesita investitii mari. Anul acesta si anul viitor vom investi 178 de milioane de euro pentru modernizare". In ultimii sase ani, investitiile Renault la Dacia au fost de 650 milioane euro

Ce se intampla insa cu masina de 5000 de euro?! Reprezentantul Dacia a specificat la conferinta de presa faptul ca "pretul acesta a fost o dorinta a lui Louis Schweitzer, dar o astfel de masina nu se situeaza in intentiile noastre de prezenta in Romania nici acum, nici pe viitor". Inainte de lansarea Daciei Logan, reprezentantii companiei intentionau sa comercializeze acest model la pretul de numai 5000 de euro, la ora actuala, cel mai ieftin Logan costand peste 6.200 de euro.

Cat despre normele de poluare Euro 3 si Euro 4, pana la sfarsitul anului se vor produce modificari tehnice in acest sens, stabilindu-se insa si un decalaj intre varianta pe benzina si cea pe motorina, fiind mai simpla cea pe benzina. Nivelul preturilor inca nu a fost stabilit dar diferentele de pret vor fi sesizabile.

Iresponsabilitatea reducerii pretului

Intrebat daca pretul Logan-ului va scadea o data cu deprecierea leului, Abot a precizat ca "gama Logan are un pret competitiv, pe piata internationala sunt o serie de masini care incep sa semene cu aceasta masina. Preturile sunt bine stabilite si adaptate clientilor nostrii dar si populatiei careia ne adresam, nu poti creste brusc pretul cu 30%. In acelasi timp, noi nu avem o politica de reducere a pretului sau oferte generoase, care din punctul meu de vedere nu aduc nici un beneficiu".

Abot considera ca o companie nu trebuie sa recurga la dumping, acest lucru fiind un indicator pentru preturile prea mari ale produselor sale. "Ar fi o iresponsabilitate pentru noi sa reducem pretul cu 1000 de euro, preturile noastre sunt adaptate pentru clienti", a mai spus el. Cat despre taxele prevazute in Codul Fiscal, Abot recunoaste ca "este posibil ca noile taxe sa scada vanzarile". Cu toate acestea, "Ne asteptam pentru taxe care pot evolua, mai ales ca in fiecare tara se taxeaza cele mai vandute automobile", conchide directorul comercial al Dacia.