Industria auto este una dintre tintele preferate ale investitorilor straini in Romania. Incercand sa marcheze apetitul companiilor din acest domeniu pentru Romania, ziaristii unor publicatii occidentale au denumit tara noastra Detroit-ul Europei. In acest moment, 35 de producatori straini de componente au fabrici in Romania si alti sase isi construiesc, de la firul ierbii, capacitati pe orizontala industriei auto.
Volane, motoare, cutii de viteze, circuite electronice, anvelope si jante, airbaguri, huse, lampi, ba chiar si software pentru industria auto ies pe portile intreprinderilor, purtand marci de prestigiu si eticheta "made in Romania".

Poate parea ciudat pentru o tara care, de-a lungul anilor, a tot alungat investitori de prestigiu si mari producatori de autoturisme, gonindu-i in tarile din jur. Dar acesta este adevarul: in Romania se produce astazi aproape tot ce intra pe linia de fabricatie a unui autoturism. Iar cateva orase autohtone au fost cucerite de marile firme care alimenteaza industria auto de pe tot globul.

Investitii puternice

Cum arata aceasta industrie? Patru producatori de autovehicule, 135 de furnizori importanti de componente auto, cifra de afaceri de 1,5 miliarde de euro si o valoare totala a investitiilor de aproximativ 2,4 miliarde de euro. Conform unui studiu intocmit de Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS), industria auto romaneasca este reprezentata de patru producatori de autovehicule - Renault-Nissan, Daewoo Motor Company, Cross Lander si Pesaka Astana.

Pana aici, nimic spectaculos. Ba chiar dimpotriva, daca ne uitam la tarile din jur, unde marii producatori europeni si asiatici au dat navala. Cu modestie putem spune ca, daca n-ar fi existat Renault - compania franceza care a salvat industria prin preluarea uzinelor din Pitesti -, situatia ar fi fost astazi ingrijoratoare. Daewoo a dat faliment si fabrica din Craiova revine la stat, iar Cross Lander n-a reusit sa faca din uzina de la Campulung furnizorul de masini de teren nici macar pentru Romania. Malaiezienii de la Pesaka Astana produc autocamioane la Brasov, dar din fosta fabrica Roman n-au ramas decat amintirile.

Si totusi industria auto romaneasca are notorietate si este vizibila chiar peste Ocean. De ce? Fiindca a fost salvata de cei 35 de producatori straini de componente auto si cele aproape 100 de firme autohtone care alimenteaza fabricile de automobile din lume cu piesele si subansamblele de care au nevoie. Alte sase investitii greenfield in derulare vin sa sporeasca asteptarile analistilor. "Preluarea uzinei Dacia de catre Renault si succesul acestei afaceri reprezinta factorul primar si determinant pentru care industria auto roma-neasca se bucura de un interes deosebit din partea investitorilor straini", apreciaza Aurelian Dochia, analist BRD-GSG.

Industria auto este de tip "cluster" (ciorchine): prezenta unui fabricant atrage automat o multime de furnizori care trebuie sa produca dupa specificatiile acestuia. Lucru care s-a intamplat si in cazul Dacia-Renault. "Pe langa asta, Romania e bine plasata in acest segment si datorita nivelului bun de calificare tehnica a lucratorilor, a salariilor competitive si a unei infrastructuri industriale acceptabile", spune analistul BRD-GSG.

Renault impinge in sus investitiile partenerilor

Marii producatori de automobile europeni - facand abstractie de Renault -, americani, coreeni si japonezi au ocolit insa Romania, asezandu-se in alte tari din estul Europei. Un semn de intrebare sau o fireasca distributie in aceasta zona marcata de dinamism economic? "Marii constructori au ales intai tarile vecine Romaniei pentru ca, trebuie sa fim sinceri, au avut motive sa manifeste un comportament prudential fata de investitiile in tara noastra", recunoaste Constantin Stroe, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si fost manager al societatii Dacia.

Dar situatia nu este ingrijoratoare. "Ar fi fost imposibil ca toate marile companii producatoare sa aleaga Romania drept baza de productie - resursele de care dispunem sunt totusi limitate, si costurile unor investitii pot ajunge foarte ridicate", este de parere Aure-lian Dochia. "Competitia unor tari din jur - Ungaria, Cehia, Slovacia - este foarte puternica, infrastructura acestora este de multe ori superioara, mediul de afaceri a fost timp de multi ani clasificat drept mai prietenos... Competitia va continua si este necesar sa ne jucam bine cartile", atrage atentia analistul BRD-GSG.

Nivelul investitiilor in aceasta industrie putea fi insa mai mare. "Cele peste doua miliarde de euro investite in industria orizontala nu reprezinta potentialul real al acesteia si nici nevoile viitoare. Eu ma astept ca anii 2006-2006, dar si mai departe, sa aduca si alti investitori in industria de automobile romaneasca", spune Constantin Stroe. De ce? Pentru ca, pe de-o parte, strategia grupului Renault in Romania a avut si are o atractie magnetica pentru furnizorii de rang european.

Pe de alta parte, la Mioveni exista o capacitate de colectare a pieselor si subansamblelor pentru automobile, care sunt expediate in containere in alte locuri din lume unde se vor comercializa automobilele Logan. "In Romania exista un megacentru ce colecteaza componente pentru autovehicule, acestea ajungand in Rusia, Columbia, Maroc, Iran, India, China si Brazilia", explica fostul manager de la Dacia. "Toate mesajele primite, preocuparile mele zilnice, banca de date arata ca vor veni in Romania si alti jucatori mari din industria auto", adauga Constantin Stroe.

Campionii din vestul tarii

Datele primite de la ARIS arata ca investitiile cele mai multe sunt concentrate in vestul si centrul tarii. Timisoara, Arad, Sibiu, Brasov si Pitesti sunt orasele care se disting pe harta capitalurilor atrase in industria auto. La Arad motoarele merg la turatie maxima: compania Baumeister&Oustler din Germania produce componente din plastic si aluminiu, portughezii de la Coindu fac huse auto, Leoni Wiring Systems alimenteaza industria auto cu cablaje, japonezii sunt prezenti prin Takata Corporation - producatori de airbaguri si volane, precum si Yazaki Corporation - cablaje si sisteme electrice.

Firma Coficab din Tunisia a demarat o investitie greenfield, pregatindu-se sa exporte de aici cabluri electrice. Investitorii germani din aceasta industrie par sa fi preferat Timisoara. Continental Automotive Products, ContiTech, Kromberg&Schubert, Lisa Draxlmaier si Siemens Automotive pun eticheta "fabricat in Romania, pe anvelope, curele de transmisie, furtunuri din cauciuc, cablaje si sisteme electrice.

Tot aici se produce software pentru industria auto, iar firma Hella se pregateste sa scoata pe piata lampi auto. Americanii de la Dura Automotive fac la Timisoara sisteme de control, cei de la TRW au pus temelia unei fabrici de volane, la concurenta cu firma austriaca Eybl International AG, care si-a lansat deja productia de volane si huse auto.

Investitorii s-au orientat si spre Pitesti - unde suedezii de la Autoliv Inc. fac centuri de siguranta, Auto Chassis International ACI, companie cu capital francez, produce punti auto, iar americanii de la Johnson Controls - scaune si huse auto. Alti investitori care au preferat sa stea aproape de Renault sunt Lisa Draxlmaier, Lear Corporation, Solvay INERGI si Valeo. Ina Sheaffer Autoliv Inc si Lisa Draxlmaier au finantat capacitati de productie si la Brasov, in timp ce Continental Automotive Systems, Faurecia, SNR Roulemets, Takata Corporation si ThyssenKrupp au optat pentru Sibiu.
Specialistii sunt de parere ca Romania poate construi astazi o platforma de brand-awareness pe interesul firmelor din orizontala industriei auto autohtone.

"Romania este pe cale sa constituie o asemenea platforma, si succesul va depinde foarte mult de modul in care vom sti sa cream si sa mentinem conditii favorabile. O sa dau un singur exemplu: invatamantul tehnic a fost oarecum neglijat intr-o perioada din anii '90, ceea ce face ca astazi o serie de companii sa intampine dificultati in recrutarea de personal calificat. Situatia este similara in cercetare-dezvoltare, domeniu ce a trecut printr-o faza de disolutie si care cu multa greutate recupereaza acum terenul pierdut. Avem insa un moment favorabil si trebuie sa-l valorificam cat mai bine", a conchis Aurelian Dochia, analistul BRD-GSG.

Producatori straini de componente auto

In functiune:

1. Autoliv Inc. (Suedia) - centuri de siguranta la Brasov si Pitesti (greenfield)
2. Auto Chassis International ACI (Franta) - punti auto la Pitesti (greenfield)
3. Alcoa Fujikura Inc. (USA) - cablaje auto la Chisineu-Cris (Bihor) si Caransebes (greenfield)
4. ACE (Spania) - cablaje auto la Cluj Napoca (greenfield)
5. Baumeister&Oustler (Germania) - componente din plastic si aluminiu la Arad (greenfield)
6. Continental Automotive Products (Germania) - anvelope la Timisoara (brownfield)
7. Continental Automotive Systems (Germania) - sisteme electronice la Sibiu (greenfield)
8. ContiTech (Germania) - curele de transmisie si furtunuri din cauciuc la Timisoara (greenfield)
9. Coindu (Portugalia) - huse auto la Curtici-Arad (greenfield)
10. DaimlerChrysler (Germany/SUA) - cutii de viteze si componente metalice la Cugir (societate mixta)
11. DelphiPackard (USA) - cablaje auto la Sannicolau Timis (greenfield)
12. Dura Automotive (SUA) -- sisteme de control la Timisoara (greenfield)
13. Eybl International AG (Austria) - volane auto si huse auto la Timisoara, respectiv Deta (greenfield)
14. Faurecia (Franta) - huse auto la Talmaciu, Sibiu (greenfield)
15. INA Scheaffer (Germania) - rulmenti auto la Brasov (greenfield)
16. Johnson Controls (SUA) - scaune si huse auto la Ploiesti si Pitesti (greenfield)
17. Honeywell Garett (SUA) - parti componente si turbosuflante la Bucuresti (brownfield)
18. Kromberg&Schubert (Germania) - cablaje auto la Timisoara (greenfield)
19. Koyo Seiko (Japonia) - rulmenti la Alexandria (privatizare)
20. Lisa Draxlmaier (Germania) - cablaje si sisteme electrice la Pitesti (brownfield), Satu-Mare, Timisoara si Brasov (greenfield)
21. Lear Corporation Romania (USA) - cablaje auto la Pitesti (greenfield)
22. Leoni Wiring Systems (Germania) - cablaje auto la Arad si Bistrita (greenfield)
23. Michelin (France) - anvelope la Floresti (Prahova) si Zalau (preluare de actiuni)
24. Magneto Group (Italia) - jante auto la Dragasani-Olt (privatizare)
25. Momo (Italia) - volane la Brad-Hunedoara (greenfield)
26. Pirelli/Continental AG (Italia/Germania) - cord metalic la Slatina (greenfield)
27. Phoenix AG (Germania) - componente din cauciuc la Satu-Mare (greenfield)
28. SNR Roulemets (Franta) - rulmenti la Sibiu (greenfield)
29. Solvay-INERGY (Belgia) - componente auto la Pitesti (brownfield)
30. Siemens Automotive (Germania) - software pentru industria auto la Timisoara (greenfield)
31. Sumitomo Electric Wiring Systems (Japonia) - cablaje auto la Orastie, Deva si Alba-Iulia (greenfield)
32. Takata Corporation (Japonia) - airbaguri si volane la Arad si Sibiu (greenfield), ThyssenKrupp (Germania) - arcuri si pistoane auto la Sibiu (societate mixta)
34. Valeo (Franta) - cablaje auto la Pitesti (greenfield)
35. Yazaki Corporation (Japonia) - cablaje si sisteme electrice la Ploiesti, respectiv Arad (greenfield)

In constructie:

1. Coficab (Tunisia) - cabluri electrice la Arad (greenfield)
2. Hella (Germania) - lampi auto la Timisoara (greenfield)
3. Pirelli - anvelope la Slatina (greenfield)
4. Renault-Nissan - cutii de viteza la Pitesti (greenfield)
5. Schlemmer (Germany) - sisteme de protectie cabluri auto la Satu-Mare
6. TRW (SUA) - volane la Timisoara (greenfield)
Sursa: ARIS


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.