Piata de televiziune prin cablu va fi atacata de un nou operator: Romtelecom. Oficialii companiei spun ca sint pregatiti sa ofere servicii de televiziune, incepind de anul viitor, prin reteaua de telefonie fixa. Competitia va creste serios, in conditiile in care operatorul national de telefonie are, in prezent, peste 4,2 milioane de clienti.

UPC si RCS vor avea de anul viitor un concurent serios pe piata serviciilor de televiziune prin cablu. Romtelecom va furniza televiziune prin cablul de telefonie fixa, cel mai probabil, de anul viitor. Optiunea Romtelecom este considerata fireasca, in conditiile in care telefonia fixa pierde teren in fata telefoniei mobile, nu numai in Romania, si operatorii se orienteaza si catre alte surse de venituri, precum serviciile de transmisii de date sau cele TV. Cum reteaua Romtelecom ajunge la majoritatea abonatilor firmelor de cablu, analistii spun ca se vor vedea efectele concurentei. Pe de alta parte, Romtelecom a anuntat investitii de 500 de milioane de euro in urmatorii trei ani, care ar putea fi amortizate prin intermediul acestui nou serviciu.

Anunt-surpriza

Anul viitor va aduce, cel mai probabil, lansarea comerciala a acestui serviciu. "Pentru a oferi Triple Play, Romtelecom are nevoie doar de acordurile cu furnizori de content, aflindu-se deja in discutii cu o serie de astfel de furnizori. Din punct de vedere tehnic, Romtelecom va fi pregatit sa ofere IPTV in cursul anului viitor", a spus la "Zilele Biz" Vasile Voicu, director servicii date si Internet al Romtelecom. Infrastructura si numarul mare de abonati vor face din Romtelecom un concurent redutabil pentru operatorii de cablu. Factorul decisiv in optiunile romanilor va fi pretul acestui serviciu, in conditiile in care factorul pret este mai important pentru consumatorii de astfel de servicii decit factorul calitate. De asemenea, va fi important si pachetul de programe care va fi inclus in oferta Romtelecom.

Concurenta directa

Conform Romtelecom, procesul de digitalizare a retelei a atins pragul de 75%. Sint acoperite orasele si o parte dintre localitatile din mediul rural. Teoretic, 75% dintre cei 4,2 milioane de abonati ai Romtelecom ar putea opta pentru acest serviciu, in detrimentul ofertelor operatorilor de cablu TV. Reprezentantii cablistilor sint inca in expectativa. "Asteptam cu interes sa vedem serviciile oferite", spune Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu. Acesta considera ca, in prezent, principalul concurent il reprezinta firmele care ofera televiziune digitala. Trebuie spus insa ca principalii jucatori din "concurenta" sint in mina operatorilor de cablu. Astfel, UPC detine 50% dintre actiunile FocusSat, iar DigiTV este creatia RCS&RDS. Impartirea pietei va fi tulburata de intrarea Romtelecom, care va reprezenta alternativa.

Pret sau calitate?

Radu Petric considera ca, in prezent, oferta firmelor de cablu este cea mai adaptata la cerintele pietei autohtone, intr-un raport calitate-pret. Este evident ca preturile practicate de Romtelecom vor cintari serios in optiunile romanilor. Calitatea IPTV este superioara celei garantate de operatorii prin cablu, in conditiile in care vorbim de semnal digital. Practic, imaginea va avea calitatea unui DVD. De asemenea, IPTV ofera optiuni pentru pay-per-view si video-on demand. Ramine de vazut cum vor fi tarifele. In strainatate, pretul unui pachet cu aproximativ 40 de programe TV si, in unele cazuri, chiar cu posturi radio este de 15-20 de euro, in functie de operator. La acestia se adauga costul set-top-box-ului, taxa de instalare etc.

Pentru Romania insa, pretul ar putea fi mult mai mic, in conditiile in care si veniturile sint mai mici. "Romtelecom dispune de o infrastructura digitala semnificativa. De asemenea, cind un provider are o baza de clienti foarte mare, poate sa negocieze cu producatorii de programe discounturi semnificative. Pretul ar putea sa rivalizeze cu cel al cablistilor", spune Gheorghe Serban, director executiv al Asociatiei Nationale a Internet Service Providerilor. Va conta strategia pe care o va alege Romtelecom. In cazul ADSL, pachetele s-au diversificat, iar preturile au scazut pe masura ce numarul clientilor a crescut. Enigma pretului va fi dezlegata insa abia dupa ce Romtelecom va scoate oferta pe piata.

Atac la plata anticipata

Citeste si:

Serviciile cablistilor nu sint intotdeauna apreciate. Organizatiile pentru protectia consumatorilor primesc numeroase reclamatii la adresa operatorilor de televiziune prin cablu. Obligarea la plata anticipata a abonamentului si marirea tarifelor fara instiintarea prealabila a abonatilor sint masuri care ii nemultumesc pe clienti. Oamenii se mai pling si de nerespectarea termenului de instalare a cablului TV sau de reconectare, precum si de intreruperile care sint remediate cu intirziere.

Razboi vechi cu Romtelecom

Prima ciocnire intre Romtelecom si operatorii de cablu s-a produs in urma cu citeva luni, cind conducerea Romtelecom a anuntat ca nu va mai permite accesul firmelor de cablu TV la stilpii aflati in proprietatea sa. Directorul general al Romtelecom, James Hubley, a spus ca stilpii aflati in proprietatea companiei nu au fost proiectati pentru a suporta retele suplimentare. Oficialii Asociatiei de Comunicatii prin Cablu au afirmat ca Romtelecom vrea sa instituie un sistem de monopol, deoarece vrea sa ofere propriul serviciu de televiziune prin cablu.

Ofensiva pe telefonia fixa

Compania RCS&RDS estimeaza ca serviciul de telefonie fixa al companiei va depasi la sfirsitul acestui cifra de 300.000 de abonati, cu aproape 50.000 mai mult decat in prezent. "Bazate pe infrastructura proprie, serviciile RDS.TEL completeaza oferta companiei, alaturi de televiziunea prin cablu si Internet. In varianta apeluri internationale, serviciul a fost lansat in luna mai a anului 2003, iar pentru pentru convorbiri nationale in aprilie 2004", a spus Valentin Popoviciu, director de dezvoltare in cadrul RCS&RDS.

Vals in doi pe piata

Piata de comunicatii prin cablu este dominata in prezent de doi actori: UPC-Astral si RCS&RDS. UPC devine principalul operator, cu peste 1.250. 000 de clienti. Cei doi mari provideri de televiziune prin cablu detin peste 60% din piata romaneasca de profil, care insumeaza 3,7-4 milioane de abonati. Pe restul de aproximativ 40% se inghesuie aproape 400 de firme. Ambele companii au crescut semnificativ prin achizitii. Cel mai spectaculos salt l-a facut UPC, care, prin cumpararea Astral, a trecut de pe locul al treilea pe locul intii.

Crestere de 800%

"Numarul clientilor business pentru solutiile broadband de Internet si date de la Romtelecom a inregistrat un adevarat boom in ultimele luni, de la 1.000 in luna martie la 8.000 in octombrie, dintre care 30 au retele de tip IP MPLS, cu acoperire nationala", a anuntat Vasile Voicu, director Servicii de Internet si Date Romtelecom, in cadrul prezentarii sustinute la "Zilele Biz". Vasile Voicu a mai spus ca Romtelecom este lider pe piata de dial-up, cu aproximativ un milion de utilizatori care folosesc astfel de servicii.