Comisia de ancheta in cazul Sterling recomanda ca persoanele audiate pe acest subiect, care au oferit informatii nereale, sa fie deferite anchetei instantelor judiciare si stabileste ca actul aditional nr. 11 la contract a fost intocmit in conditii ilegale, liberalii fiind de alta parere.
Comisia a concluzionat ca actul aditional nr. 11 la contractul de explorare a productiei a fost intocmit in conditii ilegale, ANRM neavand un mandat din partea Guvernului in acest sens, a precizat presedintele forului, deputatul PSD Iulian Iancu. Potrivit acestuia, nota de fundamentare a hotararii de Guvern care a legalizat acest act aditional a fost intocmita cu date si informatii nereale, iar compania Sterling Resources si ANRM nu si-au indeplinit obligatiile prevazute in contractele aditionale anterioare, transmite NewsIn.

Iancu a adaugat ca s-a observat ca nu a existat cartea petroliera a acestor lucrari, iar ANRM nu a efectuat niciun control asupra lucrarilor, in timp ce Sterling nu a solicitat si nu detine autorizatiile si avizele de mediu si alte formalitati, si nici nu s-a putut proba suma invocata de companie ca fiind reala.

Membrii Comisiei au propus ca cei care au oferit informatii nereale comisiei, fiind atentionati ca acestea se pot intoarce impotriva lor, sa fie deferiti anchetei instantelor judiciare. Intrebat daca forul de ancheta a nominalizat vinovatii, Iancu a raspuns: "Da, in raportul Comisiei apar responsabilitati la nivelul persoanelor semnatare ale notei de fundamentare privind promovarea OUG, notei de fundamentare a hotararii de Guvern, semnatarii si contrasemnatarii hotararii de Guvern si la nivelul persoanelor din cadrul Agentiei, cat si companiei Sterling care nu au respectat atat prevederile contractuale, precum si asupra persoanelor care au dat informatii false in comisie".

In final, Comisia a decis ca in termen de 60 de zile de la data aprobarii raportului in plenul Camerei Deputatilor, Guvernul sa decida modalitatea prin care va rezilia sau va renegocia contractul de baza, anuland contractul aditional, anulandu-se in ordonanta articolele care faceau posibila hotararea de Guvern. S-a mai stabilit ca organele de ancheta sa preia si sa faca analiza mai departe, stabilindu-se la nivelul persoanelor direct implicate atibutiuni si responsabilitati in ceea ce priveste legalitatea intocmirii acestor acte normative.

Presedintele Comisiei a adaugat ca, daca Biroul Permanent al Camerei decide, votul asupra raportului ar putea fi dat luni sau marti in cadrul unei sedinte de plen, in caz contrar acesta urmand sa fie votat in sesiunea din septembrie.

Liberalii din Comisie s-au opus raportului si au anuntat ca vor face opinie separata. "Acest raport il consideram ca fi unul pur politic, face referiri si judecati de valoare in cuprinsul sau, si nu la concluzii. La concluzii, incearca sa mai perie din acuzatiile politice pe care primul raport le avea, dar nu reuseste sa scape de aceasta forma pur politica. PNL, pe cateva puncte esentiale, este complet impotriva a ceea ce se scrie in acest raport, prin urmare am depus o opinie separata si vom face si un raport separat la aceste audieri" a spus liberalul Cristian Adomnitei, potrivit NewsIn.

Adomnitei a acuzat faptul ca audierile din Comisie nu au fost complete, nefiind chemat presedintele ANRM din perioada incriminata in raport si nici alte persoane ce ar fi putut fi importante pentru acest caz. "Principalul fundament pe care s-a constituit Comisia si care a fost invocat de PDL si PSD- ca OUG 101 emisa de Guvernul Tariceanu la sfarsitul anului trecut a fost fundamentul juridic pentru care contractul de impartire a resurselor si a productiei a fost schimbat cu unul de concesiune si incasare a revedentelor, este un lucru fals. Posibilitatea ca acest contract de impartire a resurselor sa se schimbe intr-unul de concesiune a fost posibil prin emiterea celor doua legi - a petrolului si legea de privatizare a PETROM in 2004- , legi facute de Iulian Iancu, la acea vreme secretar de stat in ministerul Industriilor" a acuzat Adomnitei.

In opinia separata redactata de PNL, se arata ca actul aditional nr. 11 la contractul de explorare si impartire a productiei nu este incheiat in baza OUG 101/2007. "In consecinta, nu se poate retine faptul ca OUG 101/2007 ar fi fost actul normativ care a conferit Guvernului dreptul de a adopta HG nr. 1446/2008, intrucat prevederile sale nu erau practicabile in acest caz", se arata in documentul PNL. In plus, liberalii precizeaza ca actul aditional nr. 11 nu poate fi calificat ca fiind o noua conventie, asa cum se sustine in raportul Comisiei. "Din modalitatea de redactare a actului aditional, se poate constata cu usurinta faptul ca, prin incheierea acestuia, partile nu au modificat scopul pentru care a fost incheiat acordul EPSA", mai spun liberalii. Potrivit acestora, ANRM avea si are competenta sa incheie acte aditionale la contractele de exploatare.

Potrivit HG 1446 din 12 noiembrie 2008 privind privind aprobarea Actului aditional nr. 11, durata acordului petrolier pentru perimetrele XIII Pelican si XV Midia este de 30 de ani, calculati de la data intrarii in vigoare a Contractului de explorare si impartire a productiei, cu drept de prelungire pentru o perioada de pana la 15 ani, potrivit notei de fundamentare a HG aprobate in 2008. Contractul de explorare si impartire a productiei pentru perimetrele XIII Pelican si XV Midia a fost incheiat de Rompetrol S.A. la data de 6 august 1992, cu firmele Enterprise Oil si Canadianoxi Ltd. si aprobat prin Hotararea Guvernului nr.570/1992, inainte de intrarea in vigoare a Legii petrolului 134/1995, prin care s-a statuat ca tipul de contract petrolier practicat in Romania este acordul petrolier, se arata in nota de fundamentare a Hotararii de Guvern.

Dupa privatizarea Rompetrol, calitatea de reprezentant al statului roman in Contractul de explorare si impartire a productiei a fost preluata de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale. Totodata, calitatea de titular a fost transferata companiei Sterling Resources Ltd."Contractul de explorare si impartire a productiei din perimetrele XIII Pelican si XV Midia prevede explorarea, pe contul si riscul partenerilor straini, a suprafetelor contractuale si, in caz de reusita, exploatarea zacamintelor descoperite in comun cu o entitate reprezentand statul roman, in cote procentuale de impartire a costurilor si a productiei convenite in contract", se arata in nota de fundamentare.

Potrivit documentului, ca urmare a unor transferuri succesive ale concesiunii si incheierii unor acte aditionale la contract au fost convenite programe de lucrari aditionale cu schimbarea titularului. Astfel, pana in prezent, in perimetrele XIII Pelican si XV Midia au fost inregistrate urmatoarele rezultate: au fost inregistrati 8.100 km de profile seismice, au fost forate sase sonde de explorare, dintre care cinci amplasate in ape cu adancimi sub 100 m, si una in ape cu adancimi de peste 100 m, au fost efectuate studii geologice si geofizice, reprelucrari, reinterpretari ale datelor si modelari cu programe moderne si a fost evidentiata o acumulare de gaze naturale, pe structura Doina, care deocamdata nu poate fi exploatata, datorita rezervelor relativ mici ale acesteia, de circa doua miliarde mc. Costurile cumulate ale operatiunilor petroliere de explorare efectuate depasesc 70 de milioane de dolari.

La capitolul "schimbari preconizate" al notei de fundamentare se arata: "Cadrul legal in vigoare prevede acordul de concesiune petroliera, ca singurul tip de acord aplicabil in Romania. Actul Aditional nr. 11 la Contractul de explorare si impartire a productiei pentru perimetrele XIII Pelican si XV Midia are ca scop considerarea acestui contract ca si acord petrolier, impreuna cu consecintele legale, respectiv: plata taxelor si impozitelor aplicate titularului si subcontractorilor, pentru operatiunile petroliere realizate in baza prezentului proiect, iar in situatia descoperirii unor noi zacaminte de petrol plata suplimentara la bugetul de stat a impozitului pe profit, a redeventei petroliere si a impozitului pe productia interna de gaze naturale si titei".

"Actul Aditional nr. 11 la Contractul de explorare si impartire a productiei pentru perimetrele XIII Pelican si XV Midia, are ca scop considerarea acestui contract ca acord petrolier, in vederea asigurarii conditiilor legale pentru realizarea operatiunilor petroliere", se precizeaza in nota de fundamentare a actului normativ.

Potivit notei de fundamentare a Hotararii de Guvern, Hotararea emisa in noiembrie 2008 avea drept scop, in executarea prevederilor art. 31, alin (3) din Legea petrolului nr. 238/2004, "aprobarea intrarii in vigoare a Actului Aditional nr.11 la Contractul de explorare si impartire a productiei in perimetrele XIII Pelican si XV Midia incheiat intre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale si compania Sterling Resources Ltd. si supunerea acestei activitati petroliere prevederilor art. 22 alin. (2) lit.a) si g) din Normele metodologice de aplicare a Legii petrolului nr.238/2004, cu modificarile si completarile ulterioare".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.