Modelul Logan este adulat de romani, insa aventura sa vest-europeana incepe cu stangul

Jurnalistii de la "AutoBild" au testat vehiculul Dacia care va intra pe piata din Europa Occidentala in vara acestui an. Rezultatul? Logan a fost depasit la toate capitolele de un Golf second-hand. Cu legatura sau nu, Renault si-a revizuit intentiile pentru piata vestica.

In Germania, orice noua aparitie pe piata auto este disecata la sange de presa auto, clientii afland inainte chiar de lansarea oficiala la ce se pot astepta de la vehiculul cu pricina. In urma cu cateva zile, tinta unui astfel de test a fost modelul Logan fabricat la Pitesti pe care factorii de decizie de la Renault au hotarat ca il pot oferi si clientilor din vestul Europei.

Pe ce dai 8.800 de euro

Cei de la "AutoBild" sustin ca au gandit testul prin prisma cumparatorului care detine 8.800 de euro si are de ales intre o Dacia Logan noua si un Volkswagen Golf IV second-hand cu cinci ani vechime si 60.000 km la bord. Din nefericire pentru producatorul roman, masina fabricata la Pitesti a fost depasita la aproape toate capitolele de batranul Golf. Lasand la o parte gama de motoare, dotarile si performantele dinamice, testul care are cea mai mare importanta si care conteaza enorm in decizia cumparatorului occidental este cel al sigurantei.

Ei bine, conform germanilor, Logan asigura o protectie slaba atat pentru ocupanti, cat si pentru pietoni. Mai exact, rezultatele crash-testului realizat in laboratoarele Institutului Dekra au aratat ca automobilul romanesc nu este atat de bine gandit precum sustineau in momentul lansarii cei de la Renault. In zona picioarelor, soferul unui Logan poate fi ranit de pedala de ambreiaj, iar capetele ocupantilor din fata ai masinii sunt si ele expuse. O alta problema detectata de specialistii Dekra este cea a deschiderii usii din stanga fata dupa un impact frontal. Ei bine, spre deosebire de Golf, usa Loganului ramane blocata, fiind nevoie de interventia specialistilor in descarcerare. Ziaristii de la "AutoBild" considera ca airbag-urile masinii romanesti se deschid intr-un moment inoportun, iar centurile de siguranta au o conceptie arhaica, rezultand o protectie sub asteptari.

Campanie denigratoare

Pentru un roman, faptul ca nemtii au gasit ca termen de comparatie tocmai un automobil fabricat in Germania este cel putin suspect. Mai mult chiar, in afara pretului, cele doua masini nu sunt nici pe departe comparabile, iar inginerii de la Renault si Dacia nu au sustinut niciodata ca masina lor va obtine un calificativ maxim la un eventual test al EuroNCAP, singurul organism european recunoscut ca etalon in siguranta auto. Reactia presei germane, care s-a grabit sa anunte ca Dacia Logan nu este o masina suficient de buna pentru piata din vestul Europei, nu este singulara. In urma cu cateva saptamani, la Salonul Auto de la Geneva, oficialii unor companii concurente celor de la Renault au declarat ca masina produsa in Romania nu se poate compara cu cele fabricate in uzinele din Occident, iar pretul redus nu va fi apreciat de cumparatori, din cauza lipsei dotarilor moderne.

Unii jurnalisti europeni se indoiesc chiar de posibilitatea producatorului de a furniza suficiente vehicule pentru toate pietele de desfacere. Pornind de la cifra de aproximativ 1,2 milioane de unitati la nivelul anului 2010 prognozata de fostul presedinte executiv al Renault, Louis Schweitzer, si adunand capacitatile maxime de productie ale fabricilor care vor produce Logan, au ajuns la concluzia ca tinta de vanzari este greu de atins. Mai mult chiar, una dintre cele mai importante publicatii specializate in industria auto, AutomotiveNewsEurope (ANE) considera ca "masina de 5.000 de euro fabricata in Romania mai mult un slogan decat un Logan". Articolul realizat de jurnalistii ANE critica nu atat vehiculul, cat pretul acestuia. Anuntat cu mare pompa drept cel mai ieftin autoturism european, cu un pret de numai 5.000 de euro, Logan se vinde in Romania cu aproximativ 6.000, iar in Occident tariful minim anuntat este de peste 7.000 de euro.

Sperietoarea Logan

"In mod clar Logan ingrijoreaza concurenta. Cu ceva timp in urma, multa lume spunea ca un astfel de vehicul este imposibil de realizat. Masina este deja pe sosele, e deci posibil si clientii sunt interesati de aceasta masina. Dincolo de rezultatele seci ale testului, comentariile facute par sa tradeze o anume ingrijorare legata de succesul pe care modelul Logan l-ar putea avea pe piata germana."

Aceasta este declaratia directorului general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, care considera ca presa germana pare a fi subiectiva. In sprijinul declaratiei acestuia vin deja din ce in ce mai multe elemente. Dupa succesul incontestabil avut pe piata din Romania, unde au fost comercializate numai in primul trimestru al acestui an 19.340 de unitati, Dacia Logan a prins foarte bine si la clientii din alte 13 state, exportul fabricii din Pitesti fiind in continua crestere. Chiar si in statele din Vest, unde comercializarea nu a inceput inca, vehiculul are deja clienti. In Belgia, spre exemplu, firma Cardoen a decis sa puna in vanzare modelul Dacia inainte ca acesta sa fie lansat oficial. Intr-un singur week-end, 45 de belgieni au cumparat cate un Logan.

Daca teama concurentei a dus la o campanie denigratoare a produsului Dacia este greu de probat, insa cert este ca Logan va intra in iunie pe pietele din Franta si Germania, doar cumparatorii fiind cei care vor putea da un verdict in ceea ce priveste succesul acestui model.

Sarcina dificila pentru Dacia in Occident

In acest moment, pietele din Europa de Vest se afla intr-un declin prelungit, lansarea unui nou vehicul in aceste conditii fiind extrem de dificila si riscanta. Dupa un start bun in luna ianuarie, vanzarile de vehicule din statele UE au avut un prim trimestru dezamagitor. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, au fost comercializate 1.681.736 de unitati, in scadere cu aproximativ 85.000. Dintre primele cinci piete ale acestei zone, numai Franta (3,8%) si Spania (2,3%) au fost in crestere, in timp ce Italia, Marea Britanie si Germania au inregistrat scaderi destul de importante. Renault, adevaratul promotor al lansarii Logan, a primit o lovitura sub centura in martie, cand a fost detronat de pe prima pozitie a vanzarilor de Opel/Vauxhall, companie ce a initiat recent o importanta campanie de promovare. Analistii considera ca pierderea de avant a Renault este rezultatul imbatranirii gamei de vehicule, Logan fiind din acest punct de vedere o posibila salvare. Autoturismul produs sub marca Dacia va fi, dupa Renault Modus, cel mai nou vehicul al grupului in Uniunea Europeana.

In Romania, Logan e rege

Pana la intrarea pe pietele din vestul Europei, Dacia Logan are ca sarcina, daca nu detronarea de pe prima pozitie, cel putin plasarea in ceafa cehilor de la Skoda in partea de est a continentului. Subsidiara grupului Volkswagen detinea la sfarsitul anului 2004 locul 1, cu o cota de 15,69% din piata Europei Centrale si de Est, Dacia venind puternic din urma si avansand de pe locul 5 pe 2. Uzina de la Pitesti a exportat in primul trimestru al acestui an 5.118 vehicule Logan, printre tarile cu cei mai multi clienti ai masinii romanesti fiind Turcia (1.097 unitati), Serbia-Muntenegru (1.037), Ungaria (937), Cehia (709) si Polonia (582).

In Romania insa, Logan se afla dupa primele trei luni din acest an pe primul loc, cu 19.340 de unitati vandute, in timp ce Skoda a vandut numai 1.470 de modele Octavia si 857 Fabia. Pozitia de lider a producatorului autohton nu pare a avea de suferit nici dupa scandalul starnit de testul realizat de germani, clientii din Romania fiind orbi si surzi in fata semnalului de alarma trasa de acestia. Pentru concetatenii nostri conteaza, dupa cum sustin dealerii, numai pretul si posibilitatea de a intra cat mai repede in posesia unui Logan. Cat de informati sunt romanii in aceasta privinta este greu de stiut, dar cert este ca unii dealeri din Bucuresti au devenit brusc muti, ei nefiind "abilitati" sa dea detalii despre reactia clientilor in momentul in care isi manifesta intentia de a cumpara un vehicul produs la Mioveni. Directia de comunicare a producatorului sustine ca nu exista nici o directiva interna care sa interzica dealerilor sa faca anumite consideratii in legatura cu vehiculul pe care il comercializeaza, in aceste conditii tacerea acestora fiind cel putin ciudata.

Comentariile sunt partinitoare

"In primul rand, trebuie spus ca Logan este certificat la nivel european. Au fost facute o serie de teste care au permis omologarea, la fel cum se procedeaza in cazul tuturor modelelor recent lansate pe piata europeana. Obiectivul pe care ni l-am fixat din punct de vedere al securitatii este obtinerea de trei stele la testul EuroNCAP, ceea ce situeaza Logan foarte bine in raport cu competitorii sai - si pot fi citati aici Hyundai Accent, Kia Picanto, Fiat Panda sau masini din clase superioare precum Alfa 147 sau Chrysler PTCruiser. Logan nu a fost inca testat de EuroNCAP insa va realiza acest test in saptamanile care urmeaza si suntem increzatori ca va obtine cele trei stele.

Pe de alta parte, vorbind despre comentariile facute in urma testului germanilor, cred ca ele sunt partinitoare avand in vedere caracterul masinii noastre si faptul ca este produsa in Romania. Si voi da doua exemple. Primul este legat de critica nemtilor, care spun ca usa din fata stanga nu se deschide dupa impact. Aceasta este o decizie luata de noi inca din timpul proiectarii vehiculului pentru a evita ca, in anumite situatii, deschiderea accidentala a usii sa duca la aruncarea soferului din masina. De altfel, reglementarile europene prevad ca, in caz de impact, cel putin una dintre portiere sa se deschida, iar in cazul nostru se pot deschide trei.

Din punct de vedere practic, daca vrei sa scoti o persoana accidentata din masina o poti face mai usor prin una dintre cele trei usi decat printr-o singura portiera. Al doilea comentariu pe care as dori sa il fac este legat de critica adusa pentru zona pedalei de ambreiaj. Atunci cand exista pericolul unui soc, primele manevre care se fac impun ca piciorul soferului sa apese mai curand pedala de acceleratie sau frana decat ambreiajul. Atunci cand am proiectat masina am dat o atentie mai mare acestor doua pedale pentru ca acolo exista un risc mai mare.

Ceea ce ma intristeaza cel mai mult este faptul ca in comentariile presei germane se pune la indoiala faptul ca o masina produsa in Romania poate fi buna. Criteriile de evaluare luate in considerare de cei de la Dekra nu sunt aceleasi cu cele ale EuroNCAP, acestea fiind referinta mondiala in domeniu. In momentul de fata avem deja contacte cu Dekra pentru a vedea cum anume s-a derulat testul."
Francois Fourmont, director general Automobile Dacia

Crestere in Est, ingrijorare pentru Vest

Saptamana trecuta, directorul de vanzari pentru Europa Centrala al grupului Renault, aflat la congresul AutomotiveNews Europe, a declarat ca Logan a depasit previziunile de vanzari. Conform oficialului Renault, vehiculul produs de Dacia detinea o cota de 2,3% din piata Europei Centrale si de Est (ECE) in luna martie si de 1,9% pentru primul trimestru al anului. Cu ajutorul acestor vanzari spectaculoase, grupul Renault a atins o cota de 10,7% din piata ECE pentru autoturisme si comerciale usoare, in crestere cu 0,3% fata de sfarsitul anului 2004.

In ciuda acestor rezultate, oficialul Renault se declara circumspect in legatura cu vanzarile pe piata Europei Occidentale, ce vor debuta in iunie. "Este numai un test. Nu ne asteptam la cifre importante", a spus Alain Margaritopol. Reactiile entuziaste ale presei dupa lansarea modelului in vara anului trecut au furnizat celor de la Renault suportul pentru o eventuala comercializare in Vest, dar studii mai recente au avut rezultate mai putin favorabile, taind mult din entuziasmul francezilor.

Vanzari Dacia Logan in Romania (sept. 2004-apr. 2005)

Luna Unitati
Septembrie 4.613
Octombrie 5.830
Noiembrie 4.304
Decembrie 5.523
Ianuarie 4.477
Februarie 6.374
Martie 8.489
Aprilie 8.816


Despre autor:

Banii Nostri

Sursa: Banii Nostri


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.