In Ungaria si Bulgaria s-a adus la nivel european peste jumatate din lungimea coridoarelor care le traverseaza. Lipsa unei strategii coerente de finantare a programelor de modernizare a coridoarelor de transport paneuropene, interesele diferite ale guvernarilor care s-au succedat fac ca la data aderarii Romania sa aiba modernizat in proportie de 20% Coridorul IV de transport paneuropean. Pe celalalt Coridor, respectiv IX, nu au fost demarate inca lucrarile necesare.

Lucrari considerate prioritare de fosta guvernare au disparut de pe agenda actualului Guvern, iar comitetele multiministeriale infiintate in 2003 printr-o lege destinata modernizarii infrastructurii de transport au picat in desuetitudine. La fel si rapoartele care, se precizeaza in Legea nr. 203, Guvernul trebuie sa le prezinte Parlamentului la fiecare doi ani si care ar fi urmat sa arate progresele efectuate.

Sapte autostrazi la sud

In Ungaria, in perioada 2002-2006, au intrat in exploatare 322 km de autostrazi si drumuri expres, mare parte dintre acestea pe coridoarele paneuropene. Celor 764 km de autostrada li se vor adauga la finele acestui an inca 125 km. Spre comparatie, in Romania au fost incheiati doar 100 km de autostrada spre Constanta, pina la Drajna.

Citeste si:

Potrivit planului operational pentru sectorul transporturilor din Bulgaria, la acest moment se afla in executie 145 km de autostrada, 350 km sint deschisi circulatiei, iar alti 246 km vor fi definitivati pina la finele anului viitor. Lungimea totala a actualei retele de autostrazi proiectate de vecinii de la sud este de 1.285 km. Romania are modernizati aproximativ 250 de kilometri de coridor rutier, adica sub 20% din totalul de 1.400 km.

Nordul tarii, ignorat

Respectarea angajamentelor fata de UE ar trebui sa fi fost mai usoara pentru Romania decit pentru celelalte doua tari, deoarece atit lungimea, cit si numarul coridoarelor paneuropene de transport care traverseaza fiecare dintre ele sint mai mari decit cele din Romania. Astfel, Bulgaria este parcursa de patru Coridoare, respectiv IV, VIII, IX si X, cu o lungime totala de 1.450 km. Doua dintre cele patru coridoare au ramificatii care adauga citeva sute de kilometri.

Ungaria este traversata tot de patru coridoare, respectiv Coridoarele IV, V, VII si X. Traseele, negociate la Helsinki in 1997 si a caror acoperire cu lucrari de infrastructura beneficiaza cu precadere de finantarile nerambursabile ale UE, lasa dezgolita jumatatea de nord a Romaniei, dupa cum afirma inclusiv Ministerul Transporturilor. "Densitatea retelei variaza semnificativ, regiunile de vest si de sud avind o densitate mai mare decit cele de nord si de est. Cea mai mare 'pata alba>> a retelei este formata din partea nordica a Romaniei si partea de sud-vest a Ucrainei. Aceasta zona este marginita de Coridorul V (la vest), Coridorul IX (la est), Coridorul III (la nord) si Coridorul IV (la sud)", se precizeaza intr-un document oficial al ministerului.