Cand problema va fi rezolvata, romanii vor trebui sa-si recapete increderea in produsele din carne de pasare. Pentru asta, ar putea fi nevoie de campanii de imagine si marketing bine realizate. Sau nu.

De la primul caz descoperit in octombrie 2005 si pana la sfarsitul saptamanii trecute, gripa aviara a fost semnalata in aproape jumatate din judetele Romaniei. Dupa ce au avut impresia ca lichidasera toate focarele, autoritatile au fost luate pe nepregatite de reizbucnirea epidemiei si, mai ales, de dimensiunile acesteia. Cele circa 100 de focare confirmate si suspiciunile existente la sfarsitul lui mai, plus prezenta virusului in cateva ferme de mari dimensiuni au aruncat din nou in criza institutiile statului.

Dar nimic nu se compara cu dificultatile prin care trece industria carnii de pasare. "Este mai grav decat ceea ce s-a intamplat in octombrie anul trecut. Acum s-a scos in evidenta cat de superficiali suntem toti. Vindeam zilnic 100 de tone de carne de pasare si circa 33.000 de oua pe zi. Acum, vanzarile de carne au scazut cu 30%, iar cele de oua, cu circa 40%. Alternativa este sa producem semipreparate tratate termic", afirma Gheorghe Antochi, presedintele Agricola International din Bacau, cel mai mare producator de carne de pasare din Romania.

si omul de afaceri Adrian Porumboiu este ingrijorat de ce se intampla. "Este o bajbaiala, lumea este intr-o confuzie totala. Nu se poate sa-ti intre in tara produse agro-alimentare fara sa aiba toate garantiile", spune el. Porumboiu crede ca, pe fondul scaderii consumului la pui, "va creste consumul de legume si, poate, de peste". De aceeasi parere este si Sorin Minea, directorul Angst si presedintele Asociatiei Romane a Carnii. "Nu a crescut consumul altui tip de carne in aceasta perioada. Cei care mancau pasare s-au indreptat acum catre legume si zarzavaturi, caci pasarea era mai ieftina decat porcul sau vita", spune el. Minea arata ca, in prima saptamana de la reizbucnirea focarelor de gripa, in magazinele sale, vanzarile de carne de pasare au scazut cu 40%, iar la preparatele din pasare, cu 30%.

Pe langa scaderea dramatica a cererii, producatorii romani aflati pe marginea prapastiei s-ar putea trezi pusi in fata unor oferte de preluare. Evident, pretul oferit ar fi mult mai mic decat cel care ar fi putut fi incasat in urma cu un an. Evident, insa, ca putini se vor grabi sa-si paraseasca afacerea. "N-am avut oferte de acest gen, dar ar trebui sa fiu prost s-o vand acum. Se stie, in istoria oricarei companii, ca cine investeste in perioadele de criza, castiga", spune Gheorghe Antochi.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.