DIETA - Atentie la sursele ascunse de sodiu
Consumati sare iodata, dar nu mai mult de 6 g zilnic! Pentru a nu depasi doza zilnica de sare, incercati sa inlocuiti o parte din sare cu piper sau ierburi aromate, ne sfatuiesc nutritionistii.

Sarea de bucatarie este un complex de saruri minerale, in care clorura de sodiu este dominanta - aproximativ 97%. Sodiul joaca un rol important in mentinerea echilibrului lichidelor in organism, sodiul imbunatateste activitatea sistemului muscular si a celui nervos. Un alt element important pe care ni-l furnizeaza sarea este iodul. "In prezent, sarea este considerata carausul ideal de iod, mineral necesar pentru sanatatea populatiei. Carenta de iod, in special in primele saptamani de sarcina, poate duce la dezvoltarea insuficienta a creierului la copil (cretinism). La adult, carenta de iod poate provoca gusa", arata prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare. Sarea are toate aceste proprietati cu o singura conditie: sa nu facem excese, sa nu depasim 6 grame, atat cat este doza zilnica recomandata. Multe persoane depasesc insa aceasta doza. Pentru reducerea consumului de sare, fara a diminua placerile gustative, nutritionistii ne sfatuiesc sa folosim condimentele. Astfel, o parte din sare poate fi inlocuita cu piper, cuisoare, scortisoara, ierburi aromate.

RISCURI. Ce se intampla daca depasim doza zilnica recomandata de sare si nu luam masuri? Pe termen lung, dietele bogate in sare cresc riscul de hipertensiune arteriala, care la randul ei se asociaza cu boli cardiovasculare, supraponderalitate, obezitate. In acest context, prof. dr Gh. Mencinicopschi ne atrage atentia asupra sarii care se ascunde in alimente. Mezelurile, painea, conservele contin sare pe care am fi tentati sa nu o punem la socoteala atunci cand ne gandim la doza zilnica recomandata. Iata numai cateva exemple: 100 masline negre in saramura contin 6,5 g sare, maslinele verzi in saramura - 4,2 g, telemeaua - 4 g, salamul - 3,6-4 g, baconul afumat - 3,4 g, jambonul afumat - 3,4 g, somonul afumat - 2,4 g, parmezanul - 1,8 g, painea - 1,4 g, heringul afumat - 1,2 g, suc de tomate la conserva - 600 mg.