MOTIVARE CCR - CNSAS, o putere judecatoreasca paralela
Pentru ca CNSAS  nu numai ca cerceteaza daca o persoana a facut parte sau nu din politia politica comunista, ci si da verdicte care au forta juridica echivalenta cu aceea a hotarari

MOTIVARE CCR - CNSAS, o putere judecatoreasca paralela
Pentru ca CNSAS nu numai ca cerceteaza daca o persoana a facut parte sau nu din politia politica comunista, ci si da verdicte care au forta juridica echivalenta cu aceea a hotararilor judecatoresti, constituindu-se astfel si in procuror, si in judecator, CCR a decis ca Legea Ticu este neconstitutionala.

Curtea Constitutionala a Romaniei a publicat ieri motivarea deciziei de neconstitutionalitate a Legii 187/1999 dupa care functioneaza Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, lege cunoscuta si dupa numele initiatorului ei, Ticu Dumitrescu. Unul din aspectele contestate de CCR vizeaza regulile dupa care se desfasoara activitatea CNSAS, care sunt specifice procedurilor jurisdictionale, fara ca aceasta institutie sa fie recunoscuta ca atare in Constitutie. "Curtea constata ca activitatea desfasurata de Consiliul pentru Studierea Arhivelor Securitatii si de Colegiul Consiliului, in vederea stabilirii participarii unei persoane la politia politica comunista, este o activitate colegiala, ca in cadrul acestei activitati se administreaza si se evalueaza probe si ca verdictul de participare la politia politica se da prin votul membrilor Colegiului, in urma dezbaterii cazului cercetat. Aceste reguli sunt specifice procedurilor jurisdictionale. In sistemul Constitutiei Romaniei din anul 1991, revizuita in anul 2003, nu exista decat doua categorii de jurisdictii si anume, jurisdictiile speciale administrative si instantele judecatoresti. (...) Examinand natura juridica a activitatii de jurisdictie desfasurata de Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si de Colegiul Consiliului prin prisma normelor constitutionale amintite, Curtea Constitutionala constata ca aceasta nu se incadreaza in nic una dintre jurisdictiile prevazute si admise de Constitutia Romaniei", se arata in motivarea CCR.

ASPECTE NELEGALE. In plus, Curtea spune ca dreptul la aparare al persoanelor cercetate este incalcat, acestora nepermitandu-li-se sa fie asistate de un avocat in timpul procedurilor. Mai mult, "verificarile privind participarea la politia politica comunista sunt efectuate de acelasi organ, care decide daca persoanele verificate au fost sau nu au fost agenti ai politiei politice comuniste, au colaborat sau nu au colaborat cu aceasta. Aceasta confuzie intre functia de ancheta si functia de judecata contravine art. 21 alin. (3), art. 124 alin. (2) din Constitutie si principiilor statului de drept, in conformitate cu care justitia trebuie sa fie impartiala, iar procesul trebuie sa fie echitabil". CCR vorbeste si despre suspiciunea de impartialitate a deciziilor Consiliului, avand in vedere ca probele pe care Colegiul isi intemeiaza deciziile provin din arhivele Securitatii, detinute tot de Consiliu. De asemenea, se semnaleaza faptul ca dezbaterile nu sunt publice. "Curtea Constitutionala constata ca, prin toate aceste abateri de la statutul constitutional al justitiei si, mai cu seama, prin confuzia intre functia de ancheta, cea de judecata si cea de solutionare a cailor de atac impotriva propriilor decizii, prin lipsa de contradictorialitate si publicitate a dezbaterilor, prin limitarea dreptului la aparare al persoanelor verificate, prin liberul arbitru in administrarea si aprecierea probelor, precum si prin posibilitatea de a da, in aceleasi cauze verdicte noi, contrare celor validate prin deciziile definitive ale instantelor judecatoresti, jurisdictia exercitata de Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si de Colegiul Consiliului se defineste ca o jurisdictie extraordinara, iar natura juridica a organelor care o exercita este cea a instantelor extraordinare, interzise de art. 126 alin. (5) din Constitutia Romaniei", este concluzia exprimata de judecatorii Curtii.

CERERI. In urma deciziei CC, APADOR-CH a cerut Parlamentului adoptarea de urgenta a unei legi care sa permita in continuare accesul la propriul dosar si deconspirarea politiei politice in Romania, iar 13 ONG-uri, printre care Asociatia 21 Decembrie, Grupul pentru Dialog Social, Asociatia Pro Democratia, Alianta Civica, Institutul de Politici Publice, Agentia de Monitorizare a Presei, Militia Spirituala, Centrul pentru Jurnalism Independent, Liga PRO EUROPA, Blocul National Sindical", revocarea judecatorilor Curtii Constitutionale (CC) ca urmare a deciziei de joi privind neconstitutionalitatea functionarii CNSAS, la opt ani de la adoptarea Legii 187/1999, precum si revocarea Avocatului Poporului, care nu a reprezentat interesele poporului in acest caz.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.