RECOMANDARE - Mancati cinci fructe si legume crude zilnic
Bolile cardiovasculare, imbatranirea precoce, diabetul, obezitatea... De toate acestea este vinovata in primul rand dieta. Si, totusi, dieta poate fi asul nostru din maneca in lupta cu aceste boli.

In volumul "Alimentatia echilibrata a omului sanatos. Principiile dietei naturiste", doctorul Pavel Chirila, medic primar boli interne, ne ofera cateva sfaturi practice pentru a avea o dieta echilibrata. Astfel, cerealele si fructele nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica. Regula celor cinci fructe mancate zilnic trebuie aplicata inca din copilarie. Se pare ca ne nastem cu o predispozitie spre gusturile puternice, in special pentru dulce. De aceea, nutritionistii ne sfatuiesc sa educam gusturile copiilor, astfel incat sa prefere dulcele natural - fructele, in dauna celui artificial - snacksuri, biscuiti, bomboane. Alimentele rafinate si cele care contin aditivi alimentari trebuie excluse din regimul alimentar zilnic, spune dr Pavel Chirila.

VARIETATE. Dieta echilibrata presupune o varietate de alimente, evitandu-se monotonia si consumul frecvent al unui singur aliment. Cruditatile sunt extrem de valoroase din punct de vedere nutritiv, iar tratarea termica, acolo unde se impune, e bine sa fie de scurta durata si la temperaturi care sa nu depaseasca 100 grade Celsius. Exista insa unele alimente pe care trebuie sa le preparam termic: carnea, pestele, ciupercile, fasolea, mazarea, oul, cafeaua etc. Si in privinta prepararii termice exista unele reguli. Ar trebui sa mancam carne pregatita la gratar, care este superioara din punct de vedere nutritiv celei prajite in ulei. Fierberea in baie de aburi este superioara celei in apa, iar coacerea cartofilor in coaja este de preferat in locul fierberii in apa sau prajirii. Chiar daca este mai comod pentru multe femei, pregatirea alimentelor la cuptorul cu microunde ar trebui evitata, deoarece astfel acestea isi pierd vitaminele, mineralele si gustul. Dieta echilibrata inseamna si hidratare. Pentru aceasta trebuie sa consumam aproximativ 2,5 litri de lichide zilnic: apa, sucuri naturale de fructe si legume, supe, ceaiuri. In nici un caz, necesarul de lichide nu trebuie asigurat din bauturi carbogazoase.