Sefii din educatie doresc sa elimine temele, astfel incit elevii sa nu munceasca mai mult de sapte ore pe zi.

Inspectorii scolari, parintii, dar si unii profesori sint nemultumiti ca elevii primesc prea multe teme pentru acasa, la aproape toate materiile. Inspectorul general al municipiului Bucuresti, Stelian Fedorca, s-a declarat joi impotriva volumului exagerat de teme. Ca parinte, sint impotriva temelor de vacanta si pentru acasa. Ca inspector, nu pot decit sa recomand ca sa se renunte la temele scrise obligatorii", a explicat Fedorca. Seful scolilor din Bucuresti spune ca temele pentru acasa mai ridica o problema: partea de transcriere a cerintelor le ocupa elevilor mult timp. Din cauza temelor multe, copiii scriu repede, isi strica scrisul si chiar se ajunge la prescurtari. Mai rau e ca multe teme de vacanta nu se corecteaza si nu se noteaza si astfel elevii muncesc degeaba", a declarat seful ISMB. Si inspectorul pentru invatamint primar pe Bucuresti, Stefan Paciaca, acuza profesorii ca exagereaza cu temele la sfirsit de saptamina si in vacanta". Daca tot vor sa dea teme pentru acasa, ele trebuie gindite inca de la inceputul semestrului si ar trebui diferentiate. Elevii nu sint la fel, nu invata la fel. Avem copii printi si printese care asteapta ajutor, sa li se puna masa, sa stea parintele linga ei cind rezolva problemele. Prin urmare, nu pot primi teme identice", explica Stefan Paciaca.

Ministerul Educatiei aproba si sustine recomandarea facuta de Inspectoratul Scolar Bucuresti, insa scolile nu pot fi obligate sa renunte la teme", spune Mihaela Suciu, consiliera personala a ministrului Educatiei, Cristian Adomnitei. Exista diferente de la o scoala la alta, sint elevi in stare de corigenta si au dreptul sa mai exerseze acasa. Inspectoratele au mina libera sa ia o decizie de genul acesta, le dam autonomie. Aceasta recomandare ii pregateste pe profesori sa puna mai mult accent la clasa, iar in weekenduri si vacante sa se dea altfel de teme, de culturalizare, gen mersul la Opera, vizite la muzeu sau voluntariat", explica Suciu, care crede ca in curind vor face recomandari si celelalte inspectorate, pentru ca, de obicei, Bucurestiul da trendul". Paralel, oficialii din minister promit ca vor descongestiona programa scolara astfel incit numarul orelor sa scada, in urmatorii ani, la doar cinci pe zi fata de sapte in prezent.

Situatia a fost dezbatuta joi de experti si oficiali din domeniul educatiei, avind ca principal argument faptul ca elevii sint supusi unui efort excesiv, ajungind sa invete chiar si 10-11 ore pe zi, fapt care ii expune la riscuri multiple de sanatate. Directorul Centrului Municipal Bucurestean de Resurse si Asistenta Educationala, psihopedagogul Aura Stanculescu, a avertizat ca suprasolicitarea elevilor poate duce la cefalee, paloare, cearcane, palpitatii, greata, varsaturi, scadere ponderala, scaderea memoriei si a capacitatii de lucru, bilbiiala, agitatie, ticuri, plins excesiv, izolare, scaderea motivatiei, dureri de cap si stomac, tulburari ale somnului. Cel mai des, elevii sufera de boli oculare, legate de nutritie sau locomotorii.

Doctorul Angelica Chirica, sef al compartimentului de medicina scolara din cadrul Autoritatii de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti, aminteste ca, in clasele I si a II-a, elevii trebuie sa stea la scoala trei-patru ore, intr-a III-a si a IV-a pot avea patru ore zilnice, iar in clasa a V-a, cinci ore. Insa elevii stau in gimnaziu sase-sapte ore la scoala, plus inca cinci ore acasa pentru a-si face temele, in conditiile in care, prin lege, un adult trebuie sa munceasca opt ore", explica doctorul, aprobat de Mihaela Guna, presedinta Federatiei Parintilor din Romania. Mai mult, sint probleme si cu intocmirea orarului. In proportie de 95% din scoli orarul este intocmit prost" si nu respecta ordinul Ministerului Sanatatii in care se precizeaza ordinea orelor. Iar parintii trebuie sa stie ca, daca elevul totusi primeste teme pentru acasa, e bine sa nu-l lase sa inceapa cu Abecedarul, pentru ca copilul scrie cu tot corpul si il epuizeaza", explica medicul Angelica Chirica.

Unii profesori au aratat deja deschidere fata de propunerile venite de la oficialitati. Profesoara Felicia Ghelasel, de la Scoala alternativa cu program step by step Sf. Andrei", explica faptul ca in acest tip de programa se pun note pe competente, si nu pe teme, care oricum sint practice si foarte atractive pentru elevi". O alta profesoara, de la Scoala nr. 16 din sectorul 3, spune ca la ea, la clasa, parintii cer teme pentru acasa. Eu sint pentru invatatul in clasa. Am simtit ca elevii mei pot face asta, insa la mine parintii imi cer teme, iar cind vin la sedinte, scriu pe tabla tema 1, tema 2, sa vada ca lucram teme", spune profesoara. Insa invatatoarea Sanda Pavel, de la Scoala nr. 130, este de parere ca la clasele primare elevii nu sint stresati cu temele. Din experienta mea, stiu ca se exagereaza la scolile gimnaziale si la liceu, dar la cele primare, invatatorii sint in stare sa gestioneze mai bine timpul elevilor", spune invatatoarea.

Ghiozdane sau dulapioare Elevii sint fortati sa se deplaseze cu ghiozdane mult prea grele pentru virsta lor, din aceasta cauza suferind chiar si de afectiuni locomotorii, motiv pentru care scolile ar putea fi dotate cu dulapioare individuale. Elevii intre sapte si noua ani au afectiuni locomotorii din cauza ghiozdanelor grele. Ghiozdanele pentru copiii din invatamintul primar nu trebuie sa depaseasca 2,5 kilograme", a spus Angelica Chirica, sef al compartimentului de medicina scolara din cadrul Autoritatii de Sanatate Publica, in cadrul unei dezbateri cu tema Vreau sa merg cu drag la scoala". Astfel ca seful Inspectoratului Scolar, Stelian Fedorca, promite ca dupa vacanta intersemestriala va propune Consiliilor Locale sa investeasca in dulapioare in care elevii sa-si tina cartile si caietele, pentru a usura ghiozdanul".

Incep inscrierile la prima scoala de publicitate din Romania. Mai multe detalii, pe www.cotidianul.ro/select