ATU - Sursa de fibre, care stimuleaza digestia
Inlocuiti painea alba cu painea integrala! Aceasta este bogata in fibre alimentare si in vitamine din grupul B si are si mai putine calorii. 100 g paine obisnuita furnizeaza 280 de calorii, pe cand aceeasi cantitate de paine integrala - 240 de calorii.

Painea si pastele fainoase reprezinta aproximativ 30% din ratia calorica zilnica a romanilor. Potrivit nutritionistilor, cantitatea de paine pe care putem sa o mancam intr-o zi depinde insa de sex, de varsta, de activitate. Astfel, sedentarii nu au voie sa manance mai mult de 50-100 g paine pe zi daca tin la silueta lor, iar cei care au o activitate medie - 100-200 g. Persoanele care desfasoara activitate fizica intensa insa pot ajunge si la 500 g. Iar copiii si adolescentii aflati in perioada de crestere, care fac multa miscare, pot sa ia aproximativ 50% din aportul caloric zilnic din paine. "Depinde insa de tipul de paine pe care o consumam, in nici un caz paine alba. Cea mai buna este painea din faina integrala. Aceasta este bogata in fibre alimentare, care stimuleaza digestia, dar si in vitamine din grupul B-urilor, care joaca un rol important in prelucrarea de catre organism a glucidelor si in buna functionare a sistemului nervos. Painea alba nu contine B-uri, acestea fiind indepartate o data cu taratele in procesul de rafinare a fainii", arata prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare.

CARBOHIDRATI. Sortimentele obisnuite de paine contin aproximativ 50% carbohidrati. Acesta este si motivul pentru care painea ingrasa daca este consumata in exces. 100 g paine obisnuita contin 280 de calorii si 65 g glucide disponibile, din care 64 g amidon. Din cauza glucidelor, painea are un index glicemic ridicat, diabeticii avand voie sa manance paine doar sub supravegherea medicului. 100 g paine integrala contin 240 de calorii si 53 g glucide, iar painea de secara - 210 calorii si 45 g glucide. Painea cu secara are cele mai putine calorii si indexul glicemic cel mai mic. Totusi, in consumarea acestui sortiment de paine trebuie sa se tina cont de toleranta individuala, deoarece 100 g paine cu secara contin 6 g fibre alimentare. La persoanele sanatoase, aceste fibre stimuleaza digestia. In cazul celor care sufera de sindromul colonului iritabil sau de ulcer gastric, painea cu secara ar putea sa irite tubul digestiv din cauza fibrelor. In aceste situatii este preferata painea veche alba, care are un continut redus de fibre alimentare si nu irita tubul digestiv.

Citeste si:

PRAJITA. Se spune ca painea prajita ingrasa cel mai putin. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi infirma acest mit: "N-as putea spune ca ingrasa mai putin, conteaza cantitatea si sortimentul de paine. Avantajul painii prajite este ca amidonul se digera mai usor". Specialistul nostru ne recomanda si o reteta de paine prajita potrivita pentru cina. Painea prajita este frecata cu usturoi, apoi se adauga ulei de masline si rosii.

SortimentePainea traditionala este un produs obtinut din faina de grau, amestecata cu drojdie de panificatie si sare. In prezent, in paine se mai adauga faina integrala din alte cereale, seminte de oleaginoase (floarea-soarelui, in), seminte de plante aromatice (chimen). In sortimentele speciale se pun oua, uleiuri vegetale, grasimi animale, lapte praf, zer, vitamine, saruri minerale, astfel incat painea devine un produs complex.

CombinatiiDaca tinem la silueta, in nici un caz nu mancam la aceeasi masa paine cu orez, cartofi sau paste fainoase - produse foarte bogate in carbohidrati. De asemenea, painea nu se consuma o data cu friptura. Produsele de origine animala se digera lent, in vreme ce painea - mai rapid. Enzimele necesare digestiei painii si carnii interfereaza, ingreuneaza digestia si provoaca un proces de fermentatie-putrefactie. In ceea ce priveste alimentele cu care poate fi asociata, painea este compatibila cu produsele vegetale, cu salatele de legume.