Liderii sindicatelor feroviare au anuntat, ieri, ca din aceasta dimineata este posibila "oprirea voluntara" a trenurilor, "prin vointa voluntara a muncitorilor", in toate garile din Romania. Ei spun ca protestul nu se incadreaza la categoria greva
Liderii sindicatelor feroviare au anuntat, ieri, ca din aceasta dimineata este posibila "oprirea voluntara" a trenurilor, "prin vointa voluntara a muncitorilor", in toate garile din Romania. Ei spun ca protestul nu se incadreaza la categoria greva, deci nu va putea fi suspendat de instanta si solicita calatorilor "prudenta in speranta de a folosi ca mijloc de transport trenul". Si, nefiind vorba de un protest organizat conform legii, nici treimea de activitate care ar trebui asigurata legal nu se poate respecta.
Confruntandu-se pentru prima data cu o astfel de situatie, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban declara, ieri, ca, nu poate acorda o crestere salariala care sa iasa din cadrul legal al economiei si explica faptul ca "are incredere in feroviarii, care nu vor declansa o actiune ce excede cadrul legal". Ministrul Transporturilor nu a putut prezenta un plan de rezerva pentru o astfel de situatie, precum suplimentarea numarului de autobuze pentru transportul calatorilor afectati de greva de la calea ferata, dar a explicat ca oprirea lucrului in conditiile preconizate de sindicalisti ar putea fi sanctionata conform Codului Muncii, prin desfacerea contractelor de munca. Mai mult, dat fiind faptul ca transportul feroviar este un sector de importanta nationala pot fi deschise dosare penale. Orban a explicat ca, pentru declansarea unei greve este necesara parcurgerea unor pasi legali. "Ma declar surprins si mahnit de atitudinea unor lideri de sindicat si de declaratiile acestora. Fac apel la liderii de sindicat sa revina in cadrul legal si sa se implice in prevenirea oricaror actiuni de protest pentru care nu exista cadru legal si sa ne intoarcem la masa negocierilor. Vreau sa le reamintesc faptul ca inainte de declansarea grevei este necesara parcurgerea unor pasi, inclusiv negocierea si eventuala mediere", a spus ministrul Transporturilor. El a subliniat ca negocierile cu sindicatele au fost influentate si de contractul colectiv la nivel de ramura inregistrat la Ministerul Muncii. Acesta era semnat de sindicatele din ramura transporturilor, in timp ce singura entitate patronala care a semnat contractul a fost Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania. "Nici o companie de la calea ferata sau de la Ministerul Transporturilor nu a fost implicata in negocierea acestui contract colectiv, care nu reflecta cu adevarat pozitia patronatului, fiind un contract obtinut departe de ochii opiniei publice si este cu greu o baza de negociere", a spus Ludovic Orban.
Mai mult de 8%
Sindicatele din transporturi au anuntat ca, incepand de astazi, de la ora 7.00, va fi oprita voluntar activitatea in tot sistemul feroviar. Sindicatele au solicitat o majorare salariala peste pragul de 8% stabilit in sedinta de guvern de miercuri.
Memorandumul adoptat de guvern prevede dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizati, intre care se afla si cele trei societati din portofoliul Ministerului Transporturilor, CFR Calatori, CFR SA si CFR Marfa. Ministrul Transporturilor a spus ca oferta pe care a transmis-o sindicatelor prevede o majorare cu 4% de la 1 aprilie si 4% de la 1 octombrie pentru a respecta acest Memorandum. In acelasi timp, sindicalistii sustin ca au convenit tot miercuri, cu cele trei societati de la calea ferata, ca salariul minim sa fie de 500 de lei de la 1 ianuarie 2008, urmand ca de la 1 mai acesta sa ajunga la 570 de lei, prin incheierea unui act aditional. Ministrul Transporturilor a precizat ca, pentru respectarea angajamentelor economice ale Romaniei in raport cu Uniunea Europeana, si pentru atingerea tintelor macro-economice, oficialitatile de la Bruxelles au solicitat Romaniei o politica salariala stricta. "Pentru a asigura majorarea salariala ceruta de sindicate trebuie fie sa modificam legea recent adoptata in Guvern, fie sa reorganizam activitatea societatilor prin reduceri de personal", a explicat ministrul Transporturilor. Acesta sustine ca situatia salariilor din ramura feroviara se datoreaza si faptului ca fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a inghetat salariile angajatilor din ramura feroviara in 2005 si 2006, fiind asigurate majorari salariale pentru angajatii din caile ferate doar in 2007, cu 10% in aprilie, respectiv 10,5% in octombrie.
Efort financiar de 50 de milioane de lei
Reprezentantii celor trei societati feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor sustin ca majorarile salariale cerute de sindicate vor afecta atat bilantul contabil, cat si proiectele de investitii si ca salariile au crescut cu peste 60% in unele cazuri in 2007 comparativ cu 2003.
"Majorarea salariilor ar reprezenta un efort financiar de 50 de milioane de lei pentru noi si ar afecta bugetul companiei, in conditiile in care in 2007 este posibil sa inregistram pierderi", a spus directorul general de la CFR Calatori, Alexandru Noaptes.
Si directorul general al CFR SA, Constantin Manea, a spus ca salariile medii ale angajatilor sai au crescut cu circa 60% in 2007 comparativ cu 2003.
"Am discutat, miercuri, si am ajuns la un consens privind salarizarea pe 2008, ba chiar se semnase si procesul verbal de incheiere a negocierilor pentru societatea CFR Marfa. Apoi a aparut Memorandumul care nu mai permite cresterea salariala asupra careia ne-am inteles. Mai mult, nici HG privind salariul minim pe economie nu se mai respecta", a explicat Radmilo Felix, secretarul general al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.
Greva generala si pe drumuri
Si in sectorul rutier, transportatorii au anuntat ieri ca vor declansa o greva generala, incepand din 25 februarie, daca pana la acea data autoritatile nu vor raspunde memoriului prin care solicita modificarea unor acte normative care le reglementeaza activitatea. Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) a inaintat ieri un memoriu premierului Calin Popescu Tariceanu, ministrilor Transporturilor, Internelor si Finantelor, presedintelui Traian Basescu, Biroului permanent de la Bruxelles al Uniunii Nationale a Patronatului Roman si comisarului european pe probleme de transport Jacques Barrot. In ce priveste infrastructura, transportatorii solicita stabilirea unei politici comune si a unor reglementari clare de aplicare a restrictiilor de circulatie pe drumurile publice, tinandu-se cont de starea actuala a infrastructurii rutiere, impunerea unor restrictii de circulatie sa se faca numai cu consultarea si acordul patronatelor din transporturi tinandu-se cont de tariful rovignetei, situatia drumurilor oferite ca rute ocolitoare, normele privind timpii de conducere, viteza medie de circulatie a autovehiculelor comerciale in Romania, siguranta circulatiei pe drumurile publice si costurile pentru realizarea serviciilor de transport. De asemenea, transportatorii cer eliminarea tuturor restrictiilor de circulatie impuse pe drumurile europene, amenajarea a cel putin trei parcari pe sens pe distanta de 100 kilometri la drumurile nationale si europene, betonate, dotate cu benzi de accelerare si decelerare, prevazute cel putin cu WC-uri ecologice, tomberoane de gunoi si surse de apa, precum si amenajarea de platforme fixe de cantarire aferente drumurilor nationale si europene si constituirea unui Fond al Drumurilor finantat din incasarile aferente rovignetei si taxei de drum din pretul carburantului si utilizarea acestuia numai pentru intretinerea si repararea infrastructurii rutiere existente.
Negocieri de noapte
Revendicarile salariale ale feroviarilor sunt sustinute de Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial, Federatia Mecanicilor de Locomotiva din Romania, Federatia Nationala Drum de Fier, Federatia Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federatia Nationala Sindicala Elcatel, Federatia Automatizari Feroviare si Federatia Transportatorilor Feroviari. Aseara, reprezentantii ministerului Transporturilor si cei ai sindicalistilor au reluat negocierile, cu usile inchise. Feroviarii si-au pastrat pozitia ferma legata de cresterea salariilor cu procente cuprinse intre 11 si 19%. Aceasta in conditiile in care, asa cum explica mai sus Ludovic Orban, se pot acorda doar 8%. Ultima greva la CFR a avut loc in 2005, a durat aproape trei saptamani si a dus la pierderi importante de aproape 40 de miliarde de lei pe zi.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.