Euroconstruct Trading si Delta ACM au intrat intr-unul dintre cele 12 consortii interesate de construirea autostrazii de pe Valea Prahovei.

Tronsonul Comarnic-Brasov va aveao lungime de 58 de kilometri si 57 de poduri,pasaje, viaducte si tuneluri Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a primit ieri 12 oferte preliminare pentru construirea autostrazii Comarnic-Predeal-Brasov. In termen de o luna, compania urmeaza sa selecteze cel putin trei oferte, dupa care va incepe negocieri directe cu fiecare dintre participantii selectati pentru etapa ulterioara. Discutiile se asteapta sa se finalizeze in luna septembrie, urmind ca anul viitor sa inceapa lucrarile. Cele 12 consortii includ firme importante de constructii din Europa. Patru dintre acestea, respectiv Vinci, Strabag, Alpine si Ashtrom, au semnat in 2004 acorduri cu Ministerul Transporturilor pentru construirea a cite unui tronson din autostrada Ploiesti-Brasov. Acestea au fost insa reziliate in 2005 de actualul Guvern, care a considerat ca intelegerile faceau parte din acordurile oneroase semnate sub fostul premier Adrian Nastase.

Ofertele depuse ieri nu includ sumele cerute de viitorii concesionari, ci doar propuneri privitoare la solutiile tehnice, la finantarea proiectului, la asumarea diferitelor riscuri la exploatarea autostrazii. Propunerile au venit din partea companiei austriece Strabag, aflata in fruntea unui consortiu, a societatilor FCC Construcction (Spania), care participa alaturi de Alpine (Austria) si de Astaldi (Italia), a consortiului Vinci Construction (Franta) - Aktor (Grecia). Firmele romanesti Euroconstruct Trading 98, apartinind omului de afaceri Dan Besciu, si Delta ACM participa alaturi de Swietelsky (Austria), Diversa si Ploder Construccion, ultimele doua din Spania.

Alte consortii care au depus oferte de precalificare sint Mochlos (Grecia) - Danya Cebus (Israel), Astrada Concesions - consortiu condus de compania portugheza Mota Engil, un alt consortiu format din firmele grecesti J&P Avax si Athena, asocierea francezo-maghiara Eiffage - Vegyepszer, consortiul italian Impregilo - Itinera, consortiul Bilfinger Berger (Germania) - Porr (Austria) si asocierea Ashtrom Group (Israel) - Shapir Structures 1991 (Israel).

Tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov va avea o lungime de 58 de kilometri, 57 de poduri, pasaje, viaducte si tunele. Autostrada va fi data in concesiune pe 30 de ani, iar constructorul isi va recupera valoarea investitiei fie din taxa de autostrada, daca Guvernul va decide plata unei taxe, sau din alocatii de la bugetul de stat, in cazul in care circulatia pe viitoarea autostrada A3 nu va fi taxata.

Valoarea proiectului este una dintre marile necunoscute. CNADNR o apreciaza undeva intre un miliard si trei miliarde de euro. Potrivit unui studiu facut de firma angajata de minister pentru a analiza oportunitatea concesiunii, Atkins, pretul autostrazii ar urma sa atinga 2,66 miliarde de euro, adica 46 de milioane de euro pe kilometru. Un studiu al Bancii Europene de Investitii arata ca pretul mediu de realizare a unui kilometru de autostrada in Europa se situeaza intre doua milioane de euro in Bulgaria si 12 milioane in Cehia. In zona de munte, tari precum Turcia, Croatia sau Grecia au cheltuit sume in jurul a un miliard de euro pentru proiecte care au prevazut construirea in zone muntoase sau de deal a mai multor sute de kilometri de autostrada. Studiul firmei Atkins, care indica pretul de 46 de milioane de euro pe kilometru, a fost facut in patru zile, dupa cum arata data la care a fost semnat contractul intre CNADNR si aceasta, respectiv 6 decembrie, si cea in care documentul a fost predat companiei, adica in 10 decembrie. Doua din aceste zile au fost de weekend.