Sanctionarea comerciantilor pentru promotiile de tipul “3+1 gratis” de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va prejudicia cosumatorii, reprezentand o interpretare gresita a unei directive europene, potrivit Federatiei Patronale din Industria Alimentara Romalimenta. Mihai Visan, directorul executiv al Roalimenta, a declarat ca ANPC intentioneaza sa sanctioneze aceste tipuri de promotii pe care le considera practici comerciale incorecte, pe baza unor prevederi legislative care intra in vigoare la 1 februarie. Acesta a mai adaugat ca legea, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie, va genera pagube foarte mari producatorilor din industria de profil, avand in vedere ca retelele de magazine i-au atentionat pe producatori sa isi retraga produsele promotionale, pentru a nu fi amendate.
Potrivit Legii 363/2007, descrierea unui produs ca fiind “gratis”, “fara costuri” sau intr-un mod similar reprezinta o practica comerciala inselatoare, in cazul in care consumatorul trebuie sa suporte alte costuri, in afara de cele care rezulta din raspunsul la practica comerciala si din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.
CONSULTåRI. Romalimenta se va adresa Comisiei Europene pentru a primi o interpretare care sa tina cont de spiritul directivei si solicita ANPC sa reconsidere aceasta interpretare prin care consumatorul roman este tratat in mod diferit de restul consumatorilor europeni, se mai arta in comunicatul patronatului.
Presedintele ANPC a anuntat in cursul lunii ianuarie ca ii va sanctiona extrem de dur, in conformitate legea privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, pe operatorii economici care influenteaza consumatorii sa ia decizia de a cumpara un produs pe care nu l-ar achizitiona daca ar fi fost in cunostinta de cauza. Vlaicu a numit la acea data ca practici incorecte, publicitatea-capcana, falsele oferte “gratuite”, indemnurile directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor, castigarea de premii ­ practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista niciun premiu.