Italienii au datorii de peste 3,3 milioane lei catre Hidroconstructia
Lucrarile privesc constructia Centurii CraioveiPreferintele nejustificate ale autoritatilor romane pentru firma italiana Astaldi ridica mari semne de intrebare. In ciuda problemelor pe care le-au avut si inca le au cu acestia, guvernantii continua sa incheie contracte peste contracte cu aceasta companie, desi serviciile prestate lasa de dorit.
Mai mult, dupa cum reiese din cererea de declansare a procedurii de insolventa adresata Tribunalului Bucuresti de catre subcontractorul Astaldi, SC Hidroconstructia SA, italienii nu le-au platit contravaloarea lucrarilor de constructii efectuate la Centura Craiovei, in valoare de aproape 2,5 milioane lei si nici penalitatile aferente de peste 800.000 lei.
Litigiul se afla pe rolul Sectiei a VII-a Comerciala a Tribunalului Bucuresti, unde s-au derulat deja doua termene, urmatorul fiind stabilit pentru 26 martie 2008.
La termenul de ieri, cand reprezentantii Astaldi trebuia sa depuna la dosar documente din care sa reiasa ca nu sunt in stare de insolventa, acestia nu au adus nici macar un extras de cont. In apararea lor, ei au invocat faptul ca... "nu sunt persoana juridica". Replica judecatorului, dupa cum ne-au declarat surse judiciare, a fost taioasa: "Daca nu sunteti persoana juridica, atunci cum incasati banii de la statul roman? Şi cum incheiati contracte?".CNADNR le-a platit integral lucrarilePotrivit cererii de declansare a procedurii de insolventa impotriva debitoarei Astaldi Spa Italia - Sucursala Bucuresti, compania are de achitat la Hidroconstructia 2.485.613,81 lei, reprezentand contravaloarea lucrarilor de constructii executate in baza contractului de subantrepriza nr. 1329/20.10.2003", plus penalitati in cuantum de 0,07% pentru fiecare zi de intarziere, conform contractului amintit, care se ridica la suma de 825.292,65 lei.
In motivarea cererii sale, Hidroconstructia invoca faptul ca desi a executat ireprosabil lucrarile prevazute in contract, iar Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) le-a comunicat plata integrala a contravalorii lucrarilor executate catre Astaldi, acestia din urma nu le-au mai virat banii din luna martie 2006.Notificata in numeroase randuriHidroconstructia a executat lucrari de constructie la obiectul "Drum de ocolire Craiova km 7+900, km 14+100 cu exceptia pasajului de la km 13+300" in baza contractului de subantrepriza amintit, "lucrari care au fost foarte bine executate atat din punct de vedere calitativ, cat si cantitativ - acest lucru fiind demonstrat chiar de procesul-verbal de receptie semnat chiar de catre beneficiarul lucrarilor CNADNR, sustine subcontractorul, precizand ca Astaldi a fost notificata in nenumarate randuri, in vederea achitarii debitului in speta, demersuri care au ramas insa, fara rezultat.
Din acest motiv, tinand cont de drepturile conferite de lege, Hidroconstructia a solicitat instantei sa dispuna deschiderea procedurii de insolventa si sa dispuna in privinta Astaldi Spa Romania obligatia de a pune la dispozitia judecatorului sindic toate informatiile privitoare la activitatea si la averea sa, precum si lista cu platile si transferurile patrimoniale efectuate in cele 90 de zile anterioare inregistrarii cererii introductive.Numirea lichidatorului judiciarTotodata, instantei i s-a cerut sa oblige pe debitor sa-i prezinte ultimul bilant si alte documente contabile, precum si lista tuturor bunurilor mobile si imobile, sa ridice dreptul companiei italiene de a-si mai conduce activitatea si sa numeasca un lichidator judiciar care sa administreze pe tot parcursul procedurii falimentului averea acestuia.
O alta cerere adresata instantei de catre Hidroconstructia priveste luarea masurii suspendarii tuturor actiunilor judiciare si extrajudiciare deschise de creditori pentru rea-lizarea creantelor.
In sprijinul cererii sale, Hidroconstructia a anexat facturile care dovedesc neplata contravalorii serviciilor, plus confirmarile de primire ale acestora de catre Astaldi, si adresa primita de la CNADNR.
Documentul semnat de directorul general Mihai Grecu la data de 7 noiembrie 2007 dovedeste ca s-a achitat contravaloarea lucrarilor catre Astaldi si ii roaga pe reprezentantii Hidroconstructia sa rezolve "pe cale amiabila acest diferend", evitand o disputa in Justitie.Instanta a respins cererea de cautiuneIn replica fata de toate aceste acuze, reprezentantii Astaldi Romania au cerut instantei la primul termen de judecata (31 octombrie 2007) sa oblige Hidroconstructia la plata unei cautiuni de 10%, sustinand ca suma de bani nu ar fi certa, lichida si exigibila.
Magistratii Sectiei a VII-a Comerciale a Tribunalului Bucuresti au respins insa cererea de depunere a cautiunii de catre Hidroconstructia, constatand ca nu s-a creat niciun fel de prejudiciu companiei italiene, si au stabilit un nou termen pentru data de 30 ianuarie 2008.
Daca instanta va dispune deschiderea procedurii de insolventa asupra Astaldi, scandalul se va reflecta si asupra Municipalitatii, odata ce Astaldi este angrenata in constructia Pasajului Basarab si a stadionului national Lia Manoliu.
Tot Astaldi este cea care, dupa ce a executat primele doua etape ale proiectului de dezvoltare si modernizare a Aeroportului International Henri Coanda din Otopeni (in valoare de 214 mil. euro), in urma castigarii licitatiei va participa si la cea de-a treia etapa in valoare de 76 mil. euro.Nemultumirile lui BerceanuFostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, anunta la jumatatea anului 2006 ca va penaliza firmele Astaldi si Alpine din cauza calitatii defectuoase a lucrarilor si a depasirii termenului-limita de executie. Afirmatia a fost facuta in urma controlului efectuat la pasajul rutier Otopeni, centura de nord a Capitalei, precum si tronsonul de drum dintre ele.
Facand referire la valoarea lucrarilor, ce a depasit 16 milioane de euro, Berceanu a declarat: "Cred ca la banii care s-au luat si tinand cont de conditiile in care suntem in 2006, nu este multumitor ceea ce s-a realizat".
Ministrul a acordat un ultimatum firmelor care se ocupa de realizarea lucrarilor in vederea rezolvarii problemelor sesizate, avertizandu-i ca nerezolvarea lor va determina Executivul sa impiedice acordarea altor lucrari catre cele doua companii.Profituri substantialePotrivit managerilor filialei romanesti, Astaldi a avut de castigat, in perioada 1990 - 2004, 60 de milioane de euro. In timpul mandatului lui Mitrea, firma a furnizat din contractele cu statul roman aproximativ 5% din profitul total al companiei. Societatea a castigat in 2003 licitatia pentru reabilitarea unei portiuni de 23 de km din DN 66, intre localitatile hunedorene Petrosani si Baru.
Compania a castigat si licitatia pentru unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura de dupa '90, constructia Pasajului Basarab. Cu toate ca din cele 7 firme care au depus oferta pana la termenul stabilit, oferta celor de la Astaldi a fost inferioara atat sub raportul pretului, cat si al timpului de executie, contractul a fost acordat consortiului Astaldi SpA - FCC Construccion SA. Termenul de finalizare promis este de 29 de luni, iar costurile se ridica la 396,3 milioane de lei, fara TVA.Fostul director, arestat pentru relatii cu mafia sicilianaAstaldi este o companie cu lucrari ce ating ordinul sutelor de miliarde pe teritoriul Romaniei cu bani proveniti de la bugetul de stat. Contractele acordate in Romania dupa anii '90 filialei firmei italiene Italstrade (ulterior cumparate de Astaldi) s-au facut fara o verificare, in prealabil, a modului in care acestia si-au realizat lucrarile anterioare.
Fostul director al firmei a fost arestat in 2002 pentru relatii cu mafia siciliana si pentru nerespectarea clauzelor stipulate in contractul de reabilitare a unui drum. Materialele folosite erau mult sub parametrii ceruti in norme, fapt ce nu permitea depasirea vitezei de 70 de km/h.