O jumatate de ceasca de dovleac copt acopera necesarul zilnic de vitamina A al organismului. In ultimii ani, dovleacul este folosit pentru realizarea mastilor de Haloween si mai putin pentru traditionalele placinte cu dovleac ras si scortioara. Astfel s-a uitat ca dovleacul este un adevarat depozit de fibre si antioxidanti. In plus, dovleacul este o sursa naturala de fibre care stimuleaza tranzitul intestinal, potasiu, riboflavina (vitamina B2) si vitamina C. Toate aceste elemente il recomanda ca un bun aliment natural in sezonul rece.

La fel ca si morcovii, dovlecii contin o cantitate importanta de betacaroten, substanta pe care organismul o transforma in vitamina A. De aceea, dovleacul este recomandat persoanelor cu afectiuni cardiovasculare, dar si celor cu risc crescut de a dezvolta tumori canceroase. Dovleacul copt este indicat in special persoanelor anemice, deoarece este bogat in acid folic (vitamina B9). De asemenea, o cana cu dovleac copt contine aproximativ 40 mg de calciu.

Potasiul din compozitia dovleacului este benefic pentru sanatatea inimii. Cardiologii ne sfatuiesc sa mancam dovleac, fie sub forma de supa, fie copt, pentru a preveni bolile cardiovasculare si hipertensiunea.

ALEGERE. Atunci cand cumparam un dovleac, trebuie sa ne asiguram mai intai ca acesta este comestibil, nu furajer, si ca nu este lovit. Daca il tinem la temperatura camerei, dovleacul poate fi gatit in cel mult o luna de la momentul cand l-am cumparat. Daca il tinem la frigider, acesta poate fi folosit chiar si dupa trei luni. Din semintele de dovleac se obtine un ulei care, potrivit nutritionistilor, poate fi utilizat in afectiunile prostatei.