Raliul Dakar a fost anulat din motive de securitate. Ajunsa la editia cu numarul 30, cel mai important raliu a devenit, din pacate, primul eveniment sportiv a carui desfasurare a fost oprita din cauza amenintarilor teroriste. La startul acestei curse de la Lisabona urmau sa se alinieze sase reprezentanti ai Romaniei, Gabriel Nicolae si Liviu Stan la clasa auto si Marcel Butuza, Alexandru Garbacea si Romeo Doicu la clasa moto.
Editia din acest an nu a mai avut loc in principal din cauza temerii Mauritaniei ca etapele de raliu desfasurate pe teritoriul acestui stat vor atrage atentate teroriste.
In consecinta, Raliul Dakar se va desfasura in 2009, luandu-se in calcul schimbarea traseului, astfel incat sa fie ocolite punctele fierbinti din Africa.
Gabi Nicolae, pilotul team-ului Auto la intoarcerea de la Dakar, ne-a declarat: “Cand am aflat vestea suspendarii a fost o tristete de inmormantare. Nimeni nu vorbea cu nimeni”. Cu toate acestea, echipa Romaniei considera ca a avut si cateva realizari: “Avem doua masini pregatite pentru participarea tarii noastre, avem o echipa care a fost acceptata sa ia startul la un concurs la nivel mondial si ne pregatim pentru participarea in premiera pentru Romania in cupa mondiala”.
De curand, echipa Romaniei a fost contactata de directorul Dakar, care le-a comunicat ca vor organiza o cursa compensatorie in luna aprilie cu trecere majoritara prin Romania. “Este posibil sa avem startul la Budapesta sau in Romania, important este ca majoritatea probelor speciale vor avea loc la noi in tara”, a mai declarat Gabi Nicolae.
Cu siguranta ca Dakar 2009 nu se va extinde pana in Africa, dar se pare ca ar putea avea loc pe teritoriul Ungariei, dar mai ales al Romaniei. “Poate se va trece prin Bulgaria, chiar si Turcia, ca numar de kilometri cursa va fi in jur de 5.000 de km si se va incadra la categoria de cursa maraton. Parerea unanima ar fi ca s-ar putea merge la Dakar in urmatorii ani in America Latina ( Argentina, Chile) si o a doua directie ar fi Ungaria, Romania, deci tarile din Est, mergand pana spre China, a adaugat tot Gabi Nicolae.
Exista posibilitatea ca data Dakarului sa se schimbe daca se vor alege regiuni ca Romania, doarece in ianuarie ar putea fi probleme din cauza iernii.
Pentru cursa Lisabona - Dakar 2008, echipa Romaniei a adus o premiera nationala absoluta. Marcel Butuza s-a echipat cu cel mai nou si modern camion de asistenta, un MAN 6x6 (nr. A 303), ce va fi pilotat de Liviu Butuza, insotit de Etienne Vuillet (copilot) si Sorin Ghica (navigator), camion care ii va insoti pe motociclisti pe tot parcursul concursului. Astfel, echipa Vectra Racing Team Romania va fi insotita in 2009 la Dakar de cel mai nou si modern camion de asistenta (din seria limitata la doar zece exemplare vandute in lumea intreaga).“Camionul este dotat cu tot ce este nevoie pentru Africa” Marcel Butuza a declarat la conferinta de presa dinaintea plecarii la Dakar ca anul trecut, atunci cand a participat la acelasi concurs, nu s-a simtit ca intr-o echipa tocmai din cauza lipsei acestui camion de asistenta. “Pentru un astfel de concurs, cu peste 10.000 de km prin desert, asistenta este importanta, iar anul trecut mi-a lipsit cu desavarsire. Atunci cand am ramas in desert, daca aveam experienta sau daca aveam asistenta poate reuseam sa imi repar motorul si sa merg mai departe. Acest camion este dotat cu tot ce este nevoie pentru Africa”, ne-a declarat Marcel Butuza. Recent intorsi de la Dakar, cei trei promit ca vor fi si mai pregatiti pentru cursa preconizata pentru anul 2009.Camionul poate circula cu 160 km/hSorin Ghica este cel care va fi la bordul camionului de asistenta, el impartasindu-ne ca acesta va avea functia de service mobil care va asigura asistenta pe tot parcursul celor 10.000 de km parcursi de echipa Romaniei in cursa Dakar.
Acesta are sistem de navigatie. ┼×oferii camionului vor respecta viteza maxima in localitati si in afara de 50 km/h si respectiv 89 km/h.
Viteza maxima cu care poate circula acest camion este de 160 km /h, iar in medie ei vor circula cu 100 de km /h in urma celor trei participanti ai Romaniei in cursa Dakar.
Camionul este pregatit special pentru o asemenea competitie. Are in plus niste bazine cu benzina, rezervoare ce contin 45 l benzina care asigura functionarea cat mai lunga a motocicletei. Rezervorul camionului are capacitatea de 1200 cmc de motorina.Motor puternic de 480 CPIn plus fata de alte camioane, acesta mai are o garda la sol foarte inalta de 40 de cm, anvelope specifice desertului si tractiune integrala 6X6 si 480 de CP.
Consumul normal al camionului este de 35 l-40 l, iar in conditii de desert acesta va consuma 60%l- 70% l. Despre costurile acestui camion, Sorin Ghica ne-a declarat ca valoreaza cu tot cu modificarile pentru cursa de la Dakar suma de 250.000 de euro.Sorin Ghica - 1 milion de km parcursiCat despre experienta celui care va conduce acest camion, Sorin Ghica, aflam ca are o experienta de mers pe camioane de 12 ani si aproximativ 1 milion de km parcursi.
Pentru aceasta cursa, toti componentii echipei Romaniei s-au asigurat si din punctul de vedere al sanatatii, ei avand carnete de sanatate cu vaccinurile impotriva febrei galbene, cea tifoida, antitetanos si altele.Echipa Romaniei - o echipa de 500.000 euroInaintea plecarii, membrii echipajului romanesc, Marcel Butuza, Alex Garbacea si Romeo Duicu, si-au prezentat la Brasov, la Aqualand-ul indoor „Paradisul Acvatic”, obiectivele, motocicletele KTM si camionul de asistenta. Investitia lui Marcel Butuza, unul dintre directorii firmei de sponsorizare, in Vectra Racing Team Romania, va depasi anul acesta suma de 500.000 de euro.
La evenimentul de la Brasov a fost prezent si Romeo Dunca, primul pilot roman participant si finalist al Raliului Dakar, care i-a inmanat lui Marcel Butuza medalia si cupa pentru performanta de a se fi clasat pe locul 8 in clasamentul general al Campionatului Mondial de Rally-Raid 2007.